Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tjeck om tabel eksister?

Kan man i ASP lave en if sætning som tjecker om en givent tabel eksister i forvejen i en access database?

Kunne forestille mig lidt alla :
if tabelnavn.exits then
  \' gør dette
else
\'gør dette
end if

På forhånd tak :-)
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 14:34 #1
som programmør ved du vel om den eksistere ??
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 14:34 #2
... ellers er din database struktur opbygget forkert !!!
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:37 #3
ja, men prøblemet er at man via en hjemmeside kan oprette flere tabeller....
og hvis den er oprettet, skal den komme og sige det istedet for en fejl....
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 14:40 #4
oprette flere tabeller ??
har du hørt om relations tabeller ??
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:42 #5
ok ok , jeg ber bare om et svar på spørgsmålet, da det er den eneste mulighed jeg har i opbygningen...
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 14:45 #6
jeg ved ikke hvad du gemmer i din database, men er er et eks. på relations tabel.

http://www.codebase.dk/test/atkins.php

som du kan se er der en tabel der indholder artikler, og en der indholder billeder.
Mellem disse to , er en relationstabel som fortæller hvilken billeder der høre til en artikel.

Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 14:45 #7
hvad gemmer du i databasen ??
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 14:46 #8
her er et db dump, af ovenstående
http://www.codebase.dk/sql.gif
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:48 #9
Nej, det er uden relationer, det er når administratoren for hjemmesiden vil have en ny varegruppe ind, hvis hun så indtaster en tabelnavn til denne kategori som eksister i forvejen, skal den skrive en tekst om at tabellen findes i forvejen, og ellers skal den nemlig oprette tabellen i databasen. det ved jeg dog hvordan man gør, men jeg ved ikke hvordan man laver det tjeck på om tabellen i forvejen findes?
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:50 #10
Hevr tabel i databasen indeholder en masse varenr. og oplysninger om disse.
Men hvis man har en tabel med cykler, kan man jo ikke føre 120 forskellige vintyper ind i samme tabel, da de jo ikke har ret meget tilfælles andet end pris...
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 15:04 #11
http://www.codebase.dk/test/article.php

her er to tabeller.... og det giver n antal mulighed for oprettelse af kategorier / artikler...
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:08 #12
øhhh den tillader da bare 2 tabeller med samme navn, men det må der ikke være i den jeg laver?
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 15:12 #13
ja, men der er kun to tabeller til alle indputdata.

Dermed ved jeg, også hvad kategori kollonen hedder, og kunne godt lave det sådan at man kun kunne oprette en kategori en gang !!!

you see ?

men hvis jeg ikke havet lavet det på denne måde, men med en ny tabel for hver kategori, ville dette ikke være muligt...

_codeb@se.
Avatar billede alfred Nybegynder
17. oktober 2001 - 16:02 #14
snabela, jeg tror du skal høre lidt efter hvad codebase skriver. Den måde du gør det på er forkert.

/Alfred
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 16:05 #15
ja, men dataabsen er opbygget med en masse varer i i forvejen, så det ville være rart, hvis der var en metode til det andet?
Avatar billede snabela Nybegynder
17. oktober 2001 - 16:06 #16
elelr er der en nem måde at ændre det på?
Nogen der har et eksempel? med flere forskellige typer af varer tilføjet?
Avatar billede codebase Praktikant
17. oktober 2001 - 16:12 #17
den optimale løsning må være at overføre de gamle data, til en rigtig opbygget tabel !

Evt. skulle du lukke dette spg. og oprette et ved oprettelse at tabelstruktur, efter din kundes behov.

_codeb@se.

Avatar billede eagleeye Praktikant
17. oktober 2001 - 18:37 #18
Her er noget kode som udskriver alle table navne i en database:

set adoxConn = server.createobject(\"adox.catalog\")
set adodbConn = server.createobject(\"adodb.connection\")

adodbConn.open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.mappath(\"test.mdb\")
adoxConn.activeConnection = adodbConn

for each table in adoxConn.tables
if table.type=\"TABLE\" then
  response.write table.name & \"<br>\"
end if
next
adodbConn.close: set adodbConn = nothing
set adoxConn = nothing