Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:43 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Hvordan deaktiverer man sit onboard-lydkort på bundkortet?

Jeg har et ASUS A7V266 bundkort. Jeg satte mit gode gamle soundblaster lydkort i og lyden begyndte at skratte. Jeg havde en tekniker hjemme og han opdagede så at der var et lydkort på bundkortet og fjernede mit soundblaster lydkort. Jeg har lige købt nogle høretelefoner m. mic og kan ikke få microfonen til at du og vil derfor gerne have mit gamle lydkort i igen. Hvis du har et forslag så er du meget velkommen til at give dit bud på det.
Avatar billede steven_a Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:45 #1
Det gør man i Bios\'en
Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:46 #2
Du går ind i enhedshåndteringen.

Her kan du disable dit gamle lydkort...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:48 #3
Du gør det i din BIOS.

Et eller andet sted er der en ON BOARD SOUND parameter der er sat til enabled. Denne ændres til disabled.

NanoQ
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:48 #4
Nej du det er et lidt for tyndt svar og desuden finder min computer stadig lydkortet i windows selvom jeg har deaktiveret det i bios\'en. Prøv at uddybe det hvis du kan.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:49 #5
Har du prøvet enhedshåndteringen ?

Hvilken windows bruger du ?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:52 #6
Tjek under \"integrated periheral\" i BIOS.
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:59 #7
Jeg kan ikke finde en ON BOARD SOUND parameter ,men kun en ON BOARD AC97 Audio controller som er sat til auto. Skal jeg slå den fra? Jeg kører med Windows XP Professional Final Edition
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. oktober 2001 - 14:03 #8
Det bør være rigeligt at gå ind i enhedshåndteringen i windows (hvilken version kører du med??), og disable det lydkort, der ikke er dit SoundBlaster. Så ignorer windows fuldstændig at der er et ekstra lydkort i maskinen.
Skulle det give problemer (det kan jeg selvfølgelig ikke forstille mig windows vil give ;-), kan du, som du nævner, disable det på dit bundkort. Det nemmeste er at gribe fat i manualen til bundkortet - her er det beskrevet, hvlken jumper du skal flytte for at disable det.

Men som sagt - det BURDE være rigeligt blot at disable det i windows.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:03 #9
Ja netop !
Avatar billede kludedukken Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:06 #10
Jeg vil nu mene at tommerfingerreglen er, at det netop kan give konflikter ikke at disable det i BIOS.

Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:06 #11
kajbonsjuk -> du er godt nok hurtig til at afvise svar ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:12 #12
Meget hurtig til at afvise svar... jeg mener stadig mit svar er korrekt... selvom den lige i den BIOS hedder ON BOARD AC97 Audio controller istedet for sound...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:16 #13
Har nu læst manualen til dit bundkort !
I Bios kigger du under \"advanced\" hvorefter du går ind i \"chip configuration\". Anden nederst derinde, står der \"onboard PCI Audio ebable\" ! Der kan du vælge enable og disable.

Følgende er fundet på siderne 58 - 62.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:20 #14
I \"Exit\" vælger du til sidst \"Exit saving changes\" (s. 76 i manualen) Så saves de valgte indstillinger.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:27 #15
nanoq -> jeg tror også på din løsning - lidt tyndt at afvise på den baggrund...

Det burde dog også virke at disable lydkortet i windows :)
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:40 #16
Nu har jeg både deaktiveret onboard kortet og tilmed deaktiveret det i windows og der er ingen konflikter, men nu er lyden skrattende det lyder nærmest som man kan forestille sig statisk elektricitet lyder. Den skrattende lyd er der ikke når jeg afspiller mp3\'er kun ved spil og lyde i windows
Avatar billede kludedukken Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:43 #17
Har du installeret den nyeste driver ? Hvis ikke så prøv at finde den nyeste driver til netop dit kort og styresystem. : http://www.soundblaster.com/support/drivers/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. oktober 2001 - 15:07 #18
Eller, som min kære far havde det, der er skruet op for mikrofonen. Prøv at gå ind i lydindstillinger og lav en \"Mute\" på en kanal ad gangen. Hvilken kanal kommer støjen fra?
Avatar billede rexisgod Nybegynder
18. oktober 2001 - 10:55 #19
På mange bundkort kan der være en jumper der disabler onboard lydkortet, prøv at tjekke din manuel hvor en sådan onboard lyd disable jumper sidder på dit bundkort.

Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:56 #20
Har du fået det til at virke ?

...ellers, luk spørgsmålet...
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:51 #21
Nej jeg har ikke fået det til at virke ellers havde jeg lukket spørgsmålet og givet den som gav mig det rigtige svar løsningen. Ligemeget hvad for et lydkort jeg sætter i min computer jeg har prøvet med et sb 16pci og et sb pci128 så lyder lyden stadig skrattende som jeg også tidligere har skrevet. Det kan måske godt have noget at gøre  med en konflikt mellem onboard lydkortet og pci lydkortet tror jeg nok.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:04 #22
Det er seføli helt ok, ikke at lukke spørgsmålet hvis det ikke er løst...

Du har bare ikke rigtig meldt tilbage med hvad du havde prøvet at de forslag der var kommet... det har du sådan set stadig ikke ;)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:04 #23
Men du HAR fået svar på nogle spørgsmål ! - Bl.a. hvordan du disabler dit onboard lydkort.
Dernæst er der en masse mennesker der har prøvet at hjælpe.

DU har derimod ikke løbende svaret på om du har prøvet nogle af de ting der er forslået !? - Du har ihvertfald en præcis anvisning til visse ting bl.a. disable af onboard lydkort !!
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:06 #24
kludedukken -> det var vi vist ret enige om... :)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:07 #25
isl19960 > Ja åbenbart :o)
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:36 #26
Ok så lukker jeg spørgsmålet. Mange tak for jeres hjælp. Jeg har dog stadig store problermer med lyden i min computer men som kludedukken og isl19960 sagde så har jeg fået en hel del svar.
Men hvordan lukker jeg det så og hvordan kan jeg acceptere et af jeres svar når jeg har afvist dem en gang?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:44 #27
Ved at de personer du mener skal have point, giver et nyt \"svar\".
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:26 #28
Jeg så giv da et nyt svar kludedukken. Du får pointene for du er den der har svaret og kommenteret flittigst.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:36 #29
Så får du et svar her...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:40 #30
hermed et svar
Avatar billede kajbonsjuk Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:10 #31
Det var jo svært at vælge mellem jer to i gav begge mange gode svar. Tak for hjælpen
Avatar billede isl19960 Nybegynder
25. oktober 2001 - 08:42 #32
Det er jo så derfor man kan fordele pointene ;)