Avatar billede dichael Nybegynder
17. oktober 2001 - 12:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Peltier

Hej eksperter.

Har lige anskaffet mig et peltier element, men jeg ved at de skal være forseglet mod kondens, men jeg kan ikke lige se om min er det, hvor kan jeg finde ud af det henne?
Og hvordan finder jeg ud af hvilken side der er den kolde og hvilken, der er den varme?
Og endelig, hvor kan jeg finde noget om hvordan jeg skal isolere rundt om processoren?

For en god ordens skyld må jeg hellere side at det drejer sig om en Celeron 600@900 og et 65 Watt Peltier element.
Avatar billede guiron Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:44 #1
Hvad skal du bruge til at trække varmen væk fra Peltier elementet?
Avatar billede dichael Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:48 #2
Jeg har vandkøling.
Avatar billede guiron Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:53 #3
Okay.. Godt nok.

Ang. hvilken side der er varm og hvilken der er kold, så kan du jo sætte strøm til den, og så holde hånden ved siden af den, og så kan du jo ganske nemt mærke temperatur forskellen.

De andre kender jeg ikke svarene på, da jeg ikke er ret meget inde i Peltier.. :)

Held og lykke,
/Guiron

Avatar billede jhol00 Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:54 #4
Det er jo meget let at finde ud af, hvilken side, der bliver kold... Tænd og mærk...

Det med kondens er straks sværere. Jeg er ikke sikker på, at det er nødvendigt, hvis der er tale om et system, der er helt lukket - men jeg er ikke sikker.

Hvorfor vil du forresten overhovedet gå til så store foranstaltninger for at køle en celeron?

de plejer da at have de fint med OC uden ret meget mere køling!
Avatar billede dichael Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:53 #5
Tja, fordi min Celeron ikke vil mere end 900 med alm vandkøling og så er det jo også en sport i at have peltier :-)
Og jo det er meget nødvendigt at isolere, for eller kommer der kondens og det er ikke så fedt sammen med strøm.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:16 #6
sporten kan jeg godt forstå, men jeg tror alligevel, at det er MEGET begrænset, hvad du får ud af den ekstra køling - der er ganske enkelt grænser for, hvad man kan presse en processor til - og jeg vil mene, at du ligger på grænsen..

Celeroner har altid været gode til OC, netop fordi de ikke blev særligt varme - selv under heftig OC har de sjældent brokket sig over varmen - problemerne ligger som regel i den stakkels kerne, der bare ikke kan klare mosten...
Avatar billede dichael Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:29 #7
Jeg tror skal også at jeg er lige ved grænsen, men grænser er der for at bliver overskredet, og jeg har haft den til at boote ved 950 men den gik bare kold inde i windows.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2001 - 15:44 #8
Du skal have fat i noget flamingo eller skumgummi til at isolere soklen og peltieren mod kondensation. Alle flader der kommer under stuetemperatur bør isoleres så der ikke kommer kondens. De fleste butikker der sælger peltierelementer sælger også skumgummidimser lige til at sætte om soklen.
Avatar billede shamanic Nybegynder
17. oktober 2001 - 19:36 #9
en god ide er også at indkøbe noget ikke ledende form for fedt, og så smøre rundt om cpu soklen på motherbordet, samt i midten, hvis der er hul, kan ikke lige huske. da det kan holde fugtig luft ude.
Og hvis det er en socket 370, så også smøre på bagsiden af motherbordet, på sokkellodningerne.
Da pinene på processoren også kan blive under stue temperatur. Det blev mine, de var kun ca. 5-15 grader. For hvis min processor kun var idle, så var processorkernen -17 grader.

Det ikkeledende fedt kan være vaseline, en hvid bøtte med gule striber, og som kan købes i matas.

Ingredienser: Petrolatum.