17. oktober 2001 - 11:21Der er
9 kommentarer og 1 løsning
netcafe
Hej. jeg er i gang med at lave et program til min netcafe borland c++ builder 5.
Der skal bare være en mase kanpper til div spil, men jeg vil gerne kunne difinere hvad der skal stå på knapperne uden at skulle lave programet om hver gang.
Er der nogen der ved hvordan man laver det så, man kan hente navnet på knappen fra en fil samt knappens funktion fra den samme fil.
Du kan f.eks. bruge TIniFile til det: #include <inifiles.hpp>
TIniFile *INIFile = new TIniFile(\"C:\\\\temp\\\\spilops.ini\");
Button1->Caption = INIFile.ReadString(\"Button1\", \"Caption\"); Button1->Hint = INIFile.ReadString(\"Button1\", \"Function\"); // Osv. for det andre knapper.
// Start the selected application. shellExe = ShellExecute(Application->Handle, \"open\", static_cast<TButton *>(Sender)->Hint, NULL, NULL, SW_SHOWNORMAL); if ((int)shellExe <= 32L) Application->MessageBox(\"Spil kunne ikke startes.\", \"Fejl under opstart af spil\", MB_ICONERROR | MB_OK); else Application->MessageBox(\"Spillet er ved at blive startet op. \" \"Når det er sket, kan du spille det. \" \"Tryk ENTER til denne meddelelse, når du vil \" \"videre med dette program.\", \"Spil\", MB_ICONINFORMATION | MB_OK); } // ButtonClick
hvordan skal jeg så lave den ini fil så jeg bare kan bruge edit commandoen i dos.for at lave teksten på knappen og lave stien om til den exe fil den skal load.
Fidusen her er at misbruge Hint propertyen til at gemme det rent faktiske path til spillet/programmet der skal startes. Du kan jo senere udvide dit program med TBitButtons og lægger navnet på ikonet/billedet ned i .INI filen også.
Tak for de hurtige og mange svar, men jeg er ikke skide god til det her junk, så lige et spørgsmål mere. hvilke include filer skal der med??? jeg ved godt at du allerede har hjulpet mig meget men kunne jeg få dig til at flette et lidt længer program stykke sammen, altså bare med 2 knapper som hedder knap 1 og knap 2. og hvordan kan man lave det så man kan difinere et logo også.
jeg er vilig til at give flere point, hvis det er.
Jeg kan godt forsøge at lave et komplet programeksempel, men det kommer til at tage lidt tid.
Du kan hurtigt nå frem til det jeg har beskrevet overfor:
1) Vælg File->New Application 2) Vælg \'BitBtn\' fra \'Additional\' fanen og placer den på formen. 3) Tryk F11 for at få Object Inspector frem og vælg så fanen \'Events\' og dobbeltklik på \'OnClick\' cellen. 4) Tilføj kodestumpen omkring ShellExe ovenfor deri. 5) Gentag 2 og 3 - idet du i \'OnClick\' cellen nu brugen musen til at vælge BitBtn1Click fra drop-down boksen i stedet. 6) Hop over i kode-editoren med F12, og skriv kodestumpen omkring INIFile i constructoren til TForm1. 7) Opret \'spilops.ini\' vha. F3, \'C:\\Temp\\Spilops.ini\' og \'create new text file\'. Husk at gemme med File->SaveAs. (Du skal gentage C:\\temp\\spilops.ini der.)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.