Avatar billede deathishere Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

netcafe

Hej.
jeg er i gang med at lave et program til min netcafe borland c++ builder 5.

Der skal bare være en mase kanpper til div spil, men jeg vil gerne kunne difinere hvad der skal stå på knapperne uden at skulle lave programet om hver gang.

Er der nogen der ved hvordan man laver det så, man kan hente navnet på knappen fra en fil samt knappens funktion fra den samme fil.

Meget gerne hvis der er nogen der har et eks.

Help me Plz...
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 12:52 #1
Du kan f.eks. bruge TIniFile til det:
#include <inifiles.hpp>

TIniFile *INIFile = new TIniFile(\"C:\\\\temp\\\\spilops.ini\");

Button1->Caption = INIFile.ReadString(\"Button1\", \"Caption\");
Button1->Hint    = INIFile.ReadString(\"Button1\", \"Function\");
// Osv. for det andre knapper.

delete INIFile;
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:01 #2
Din .INI fil indeholder så f.eks.

[Button1]
Caption=Start HELLBender
Function=C:\\Programmer\\Microsoft Games\\HellBender\\hbndx.exe

[Button2]
Caption=Start Kabale
Function=C:\\WINDOWS\\MSHEARTS.EXE

osv.

Din eventhandler til tryk på en knap -en hvilken som helst af knapperne- ser så sådan her ud:

void __fastcall TfrmCard::btnURLClick(TObject *Sender)
{
  HINSTANCE    shellExe;

  // Start the selected application.
  shellExe = ShellExecute(Application->Handle, \"open\",
                          static_cast<TButton *>(Sender)->Hint, NULL, NULL, SW_SHOWNORMAL);
  if ((int)shellExe <= 32L)
    Application->MessageBox(\"Spil kunne ikke startes.\",
                            \"Fejl under opstart af spil\",
                            MB_ICONERROR | MB_OK);
  else
    Application->MessageBox(\"Spillet er ved at blive startet op. \"
                            \"Når det er sket, kan du spille det. \"
                            \"Tryk ENTER til denne meddelelse, når du vil \"
                            \"videre med dette program.\",
                            \"Spil\", MB_ICONINFORMATION | MB_OK);
} // ButtonClick
Avatar billede deathishere Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:02 #3
hvordan skal jeg så lave den ini fil så jeg bare kan bruge edit commandoen i dos.for at lave teksten på knappen og lave stien om til den exe fil den skal load.

Avatar billede deathishere Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:03 #4
undskyld jeg havde ikke set anden del af dit svar
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:04 #5
Fidusen her er at misbruge Hint propertyen til at gemme det rent faktiske path til spillet/programmet der skal startes. Du kan jo senere udvide dit program med TBitButtons og lægger navnet på ikonet/billedet ned i .INI filen også.
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:04 #6
.INI filen kan du f.eks. lave med NotePad.
Avatar billede deathishere Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:23 #7
Tak for de hurtige og mange svar, men jeg er ikke skide god til det her junk, så lige et spørgsmål mere. hvilke include filer skal der med??? jeg ved godt at du allerede har hjulpet mig meget men kunne jeg få dig til at flette et lidt længer program stykke sammen, altså bare med 2 knapper som hedder knap 1 og knap 2. og hvordan kan man lave det så man kan difinere et logo også.

jeg er vilig til at give flere point, hvis det er.
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:51 #8
Jeg kan godt forsøge at lave et komplet programeksempel, men det kommer til at tage lidt tid.

Du kan hurtigt nå frem til det jeg har beskrevet overfor:

1) Vælg File->New Application
2) Vælg \'BitBtn\' fra \'Additional\' fanen og placer den på formen.
3) Tryk F11 for at få Object Inspector frem og vælg så fanen \'Events\' og dobbeltklik på \'OnClick\' cellen.
4) Tilføj kodestumpen omkring ShellExe ovenfor deri.
5) Gentag 2 og 3 - idet du i \'OnClick\' cellen nu brugen musen til at vælge BitBtn1Click fra drop-down boksen i stedet.
6) Hop over i kode-editoren med F12, og skriv kodestumpen omkring INIFile i constructoren til TForm1.
7) Opret \'spilops.ini\' vha. F3, \'C:\\Temp\\Spilops.ini\' og \'create new text file\'. Husk at gemme med File->SaveAs. (Du skal gentage C:\\temp\\spilops.ini der.)

Kør programmet !
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:16 #9
Jeg har et komplet program nu, jeg kan zippe og e-mail til dig, hvis du er interesseret !
Avatar billede deathishere Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:50 #10
jeg er meget interesseret.

min mail jan@brinck.dk