Avatar billede spectual Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:09 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

NTFS -> Fat32

Jeg har et NTFS drev (mit bootdrev), som jeg gerne vil formatere fra dos (da styresystemet på det ikke virker længere).

Hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:13 #1
Booter din pc op med en Win95 eller Win98 disk, sletter den nuværende partision med fdisk og opretter en FAT32 istedet!
Avatar billede hojben Novice
16. oktober 2001 - 16:14 #2
hent en bootdisk fra www.bootdisk.com og kør Fdisk fra disketten slet alle partitioner og opret nye. Boot fra diskette igen og formater.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:16 #3
Du kan evt. også konvertere drevet, hvis du har nogle data du gerne vil gemme... :)
Avatar billede spectual Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:22 #4
jeg kan da så vidt jeg ved ikke slette min primære partion (hvis den har en extended)..
Avatar billede spectual Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:22 #5
konvertere? how?
Avatar billede hojben Novice
16. oktober 2001 - 16:23 #6
isl > man kan IKKE konvertere tilbage fra NTFS til Fat!!!
Avatar billede isl19960 Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:25 #7
Det kan man faktisk godt...

PartionMagic kan konvertere tilbage og der findes også et tool til det - finder lige linket... ;)
Avatar billede isl19960 Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:26 #8
Jeg skal lige hurtigt sige at jeg ikke selv har prøvet det...
Avatar billede isl19960 Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:31 #9
Jeg kunne ikke lige huske linket - og jeg skal hjem fra arbejde nu...
Avatar billede smiske Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:42 #10

  Jamen blandt alle de glimrende forslag ovenover vil jeg da lige give mit bud også.

  Boot op på en 9x/ME startdiskette hvor der selvfølgelig ligger FDisk og Format.com på.  Når computeren er bootet op via den diskette skriver du : Fdisk /mbr så kan du se dine NTFS drev inde i Fdisk og derefter er det bare at gøre som du plejer inde i Fdisk.

  Håber det hjælper dig :o)

//Henrik

Avatar billede hojben Novice
16. oktober 2001 - 16:58 #11
Smiske > DET var da en gang gylle!!!! Fdisk / MBR opretter kun en ny Fattabel!

Avatar billede hojben Novice
16. oktober 2001 - 17:00 #12
Guuuuuuuuuuuuuuuuuud hvor er jeg træt af folk som \"Tror/mener at sådan kan det gøres\" ........ Man skal sq vide før man erklærer sig ekspert herinde! Jeg mener selv at jeg er ekspert, dog ikke på alle områder!!!
Avatar billede hojben Novice
16. oktober 2001 - 17:02 #13
Smiske > Besøg www.non-ekspert.dk

Damn jeg er træt af disse wannabees... sorry men jeg blir sur når der kommer sådan et forslag som IKKE kan bruges!!!!
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
16. oktober 2001 - 17:10 #14
hojben> Det er en gang gylle!!!! fdisk /mbr opretter IKKE en \"fattabel\" (er det i øvrigt en \"File Allocation Tabel-Tabel ???), men derimod en MasterBootRecord. Deraf /MBR

Check dit eget link til: www.non-ekspert.dk ;-)
Avatar billede g4nd4lf Nybegynder
16. oktober 2001 - 17:33 #15
Få fat i Partition Magic, lav en rescue disk, som du så booter op på. Der kan du så konvertere tilbage til FAT32.
Hvis du ikke skal have gemt nogle data kan du ellers bare bruge fdisk, og så gøre det \"The old fashined way\".
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
16. oktober 2001 - 18:24 #16
spectual > Jo du kan godt slette din primære partition selvom den er extended! I Fdisk vælger du 3 for sletning af partition derefter 4 for sletning af ikke dos-partition! Så er det bare at gå igang med at slette!
Avatar billede isl19960 Nybegynder
16. oktober 2001 - 22:28 #17
Jeg kan stadig ikke finde det her link - men det er helt sikkert at PartitionMagic kan konvertere fra NTFS til FAT/FAT32.

Se evt. http://www.partitionmagic.com/partitionmagic/pm7details.html
Avatar billede spectual Nybegynder
17. oktober 2001 - 00:20 #18
der er vist lidt der skal prøves af her.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:00 #19
Har det virker for dig ?