Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:12 Der er 66 kommentarer

Pear-2-Pear

Man høre så meget om Napster, Kazaa, Edonkey2000 og ligende programmer som forbinder internetbrugernes computere til hinanden. (mener det hedder Pear-to-Pear).

Napster var som de fleste ved ude i stormvejr fro noget tid siden, men der er stadig masser af denne slags programmer på nettet endnu.

Hvad jeg har erfaret så anvendes disse programmer til at downloade film, mp3, porno og andre mere eller mindre lyssky filtyper.

Er disse programmer alle sammen til alle filtyper eller eksistere der programmer som fx kun er til film, kun til mp3, kun til porno osv.

Hvordan kan det være at specielt musikbranchen  gik helt i baglås over Napster, for så ikke at gøre noget  ved de andre (for mig nødagtig ens) programmer.

Hvem tilbyder \"gratis\" filer - og hvorfor. Der er jo ingen reklameeffekt for fx sin hjemmeside, og hvis den upstream-trafik som man får når nogen downloader fra ens computer ikke koster penge (køre selv på flex-rate med max 4GB pr. md), så må det da \"sløve\" computeren hvis der er 10 som sidder og henter filer fra ens computer.

Og hvorfor har folk på eksperten berøringsangst for at snakke om disse programmer - det er ikke nødvendigvis til warez brug altid.

Man kan jo ikke købe en bil i dag som kun kan køre 110 - med det betyder jo ikke at vi alle er forbrydere.

Jeg har ikke den store indsigt i emnet og har ikke anvendt programmerne, men har bare en naturlig interesse/nysgerighed og håber i kan hjælpe med nogle gode svar på mine spørgsmål.
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:16 #1
peer-to-peer
Avatar billede danscape Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:17 #2
Folk på Eksperten er sky over for det, fordi at det er DØD HAMRENDE ULOVLIGT!!! Og kan give BØDER PÅ OP TIL FLERE MILLIONER KRONER!

Derfor afskyr folk det!

Men det er rigtigt, at det ikke lige behøver at være ulovligheder programmerne bruges til! Jeg brugte NapSter til at folk kunne hente mine hjemmebixede musikfiler som jeg havde kreaeret i Ejay Dance...!  Ulovligt? Næppe... det er mig der har ophavsretten til disse!

- Kasper!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:18 #3
0 point?? *G*
Avatar billede prodic Mester
16. oktober 2001 - 15:19 #4
\"Hvordan kan det være at specielt musikbranchen  gik helt i baglås over Napster, for så ikke at gøre noget  ved de andre (for mig nødagtig ens) programmer.\"

Bare rolig - de er ved at samle skyts sammen til nye retssager. De er faktisk på trapperne mod Kazaa, Morpheus og hvad de nu hedder alle de programmer.
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:19 #5
Liveweb - ok peer-ro-peer (bøje til bøje eller??)

danscape:
Jeg har faktisk anvendt Ejay for noget tid siden og havde netop det problem at jeg gerne vile hente nogle filer og musik dertil, men det tog en krig af tid fordi de ikke var til at finde..
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:20 #6
prodic - er det firmaet eller også brugerne de går på - man må jo formode der ligger en log med ip adresser i - og er der så ikke nogle private som kan komme rigtigt galt afsted??
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:21 #7
\"Hvem tilbyder \"gratis\" filer - og hvorfor.\"

Det gør alle der selv er interreseret i at få noget .. noget for noget ..

Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:22 #8
Kommentar til maverick_quazary og andre som vil ha point for at svare:

http://www.eksperten.dk/spm/121584

jeg har smidt 60
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:22 #9
danscape > død hamrende ulovligt ? det er da en kæmpe løgn så det driver. Der er intet ulovligt ved brugen af peer-to-peer programmer... Med mindre du leder efter og downloader copyrighted materiale - DET er ulovligt... Men som du selv siger, der findes flere lovlige formål...

At disse lovlige formål så kan tælle en sikkert MEGET lille procentdel af den faktiske anvendelse af programmet er et problem.

Men det er jo lidt sjovt, retten går mod Napster fordi det er muligt at downloade copyright materiale i store mængder, men kan man ikke porte dette til andre programmer ? vores kære \"Bin Laden\" bruger sikkert ikke papir og blyant til hans organisation... *hmm* Hvorfor må vi indtaste ordet \"bombe\" i Word ? burde det ikke cencureres ?

/ LJ
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:23 #10
peer-to-peer programmer som Kazaa er blevet så populære fordi det har givet de ikke så l33t en chance for at få fat på alle de nice ting der kommer du på nettet hverdag :=)
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:23 #11
loadet - jeg har forstået det som om at man selv bestemmer om man vil tilbyde filer! kan man ikke bare sige nej og så have alle andres filer til rådighed - eller bliver der åbnet for mere når man fx tilbyder 100MB
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 15:24 #12
Din sammenligning med bilen holder næsten, men også kun næsten. De programmer/tjenester du nævner er primært udviklet til ulovligt brug, hvilket vel næppe kan siges om en bil ?

Så berøringsangsten skal du i stedet se som respekt for reglerne herinde og lovene ude i den rigtige verden.

Når det så er sagt, er der flere af de seriøse spillere i verden der arbejder på at udvikle kommercielle og lovlige peer 2 peer teknologier, bl.a. ved jeg at en tidligere topchef i Netscape har stiftet sit eget firma (kan ikke lige huske navnet) der arbejder med dette. Og produkter som MSN Messenger, ICQ, AOL Instant Messenger har allerede i dag indbygget nogle af de samme funktionaliteter, som mon ikke også de fortsætter udviklingen i den retning.
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:25 #13
se bort fra linket  - daugaard fortalte at man kunne sætte pointene op - det vil jeg godt gi 15 ekstra for (ikke at det betyder noget)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:27 #14
Peer 2 Peer (ee istedet for ea).

Typisk:

Hvem:

Folk der ikke gider betale 130 kr. for at købe en CD hvor de måske kun kan lide halvdelen af numrene. Ofte også folk der bare ikke vil betale for det. Eller ikke har råd (hvilket nok er tilfældet for mange af de unge...)

Hvorfor:

For at dele og selv få.

Det sløver ikke din computer specielt meget selvom 10 henter fra dig..

Der er ikke \"berøringsangst\" for at snakke om dem, men måske mere om hvor de kan findes da der ikke er information nok om hvorvidt programmerne er lovlige eller om formålet med dem er lovlige.

Jeg har selv haft brugt Napster aktivt dengang det var fremme, og har da kigget på KaZaA .. men er ikke ovenud imponeret... det er alt for besværligt at finde noget ordentligt synes jeg.

Et andet program som mange omtaler som godt er \"Direct Connect\" (DC) ER faktisk godt, men stadig så gider JEG ikke bruge min tid på det. Nok mest fordi jeg kun har ISDN :o(
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:28 #15
meyersweb > nej du har ret .. jeg forstår heller ikke det helt .. for folk kan jo ikke rigtig se hvem det er der er sejest ( har mest, hurtigst forbindelse) .. eller ?

men jeg tror at mange af dem der deler deres filer ikke engang ved at de gør det .. eller så tror de at de skal ..

jeg skal ikke kunne udtale mig om selve programeet da jeg aldrig har haft et instaleret .
jeg hørte engang at napster havede solgt ud af deres brugere .. nogen i belgien vist nok som var blevet anmeldt.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:32 #16
Men men, P2P programmerne er jo kun toppen af kagen.

Der hvor de virkeligt \"hårde\" sager ligger er jo på alle de tusinde, hvis ikke millioner private FTP\'ere rundt omkring .. kender personligt et par stykker der har FTP\'ere kørende med alt hvad din computer måtte begære af nye programmer, styresystemer, spil osv.

Hvis P2P er ulovligt, eller musikindustrien skal have lov til at slå ned på dem - hvad så med vores FTP programmer ? Det er dem der bliver hentet de \"STORE GB\" med... i hvert fald mange steder.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:32 #17
Eller FTP server programmerne for den sags skyld.

P2P\'s forgænger må vel være FTP serveren og FTP klienten - eller ?
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 15:34 #18
Jamen så laver jeg da lige et svar også :-)

peer 2 peer skal nok ikke oversættes bøje til bøje. Hvis du overhovedet vil oversættet det, bliver det til noget i retning af \"kaj til kaj\", men det er mere et udtryk for en direkte forbindelse i mellem 2 computere.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:35 #19
jep p2p er faktisk bunden af kagen ;).. i toppen ligger ftp\'s eller retter sagt topsites .. der kan jeg se det for der kommer det ud på hvem der rls\'er mest hvilken gruppe der er hurtigst ude med tingene ,
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:36 #20
Peer er det i øvrigt ikke en mole nu jeg kommer til at tænke over det eller skal jeg tænke lidt mere alternativt slå det op *G*
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:37 #21
men som sagt så har p2p givet alm mennesker en chance for at være med til noget .. make information free ;) så jeg kan da godt forstå det er så populært
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 15:37 #22
tdaugaard >> du har ret i at FTP nok i sidste ende flytter mere en P2P. Men det er vel i virkeligheden heller ikke programmerne der er ulovlige, det er mere tjenesten bag; at skabe forbindelse mellem mennesker som udveksler ulovligt materiale.

Og så mener jeg at FPT servere tåler mere sammenligning med bilen i spørgsmålet: FTP servere bliver efter min opfattelse primært brugt lovligt, mens nogle \"få\" bruger dem ulovligt.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:37 #23
Dock er kaj, peer er nok mole :o)
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:38 #24
Hvordan finder man alle de FTP-sites?

(\"Der hvor de virkeligt \"hårde\" sager ligger er jo på alle de tusinde, hvis ikke millioner private FTP\'ere rundt omkring ..  - tdaugaard\")

Får man logon og pass af nogen man \"kender\" - eller findes de på nettet?

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:38 #25
tmceu .. hmm .. hvis du tager og siger at ALLE FTP servere er dem de private har oppe så tror jeg det er langt størstedelen der bliver brugt til ulovlige filer/materiale.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:40 #26
du finder dem ikke .. de ligger godt skjult  ;)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:40 #27
meyersweb, det er sådan noget som f.eks. hvis du kender en der har sat en server op på hans ADSL forbindelse osv.

Mange finder også nye FTP \"venner\" via nyhedsgrupper .. der er mange muligheder. Warez boards osv.

Det kunne være skægt at lave et P2P program og serverdel uden nogen angivelse af hvem der havde lavet det, hvor det kom fra osv. og se udviklingen af det ... evt. lægge kildkoden online ..
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:40 #28
Hvordan står det til med at svare på om der er nogle programer som er dedikeret til bestemte filtyper / indhold.

//
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 15:42 #29
loadet >> din sidste melding holder lige så meget som \"gør narko frit, når du det er så populært alligevel\"! Klassekampen er slut og det handler ikke om at gøre information tilgængelig, det handler med ovenstående tjenester/programmer om ulovlig kopiering og distribution af ophavsretsbeskyttet materiale. Eller med andre ord om en flok mennesker der er for nærrige til at betale eller er så grådige at de vil have alt.

Efter min mening er det ikke meget anderledes end simpelt butikstyveri, blot fordi det foregår på nettet.
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:42 #30
tdauggard jeg er helt med på hvad FTP er, jeg anvender det til upload til min hjemmeside, jeg var ikke klar over at det blev brugt i så stort et omfang. Hvorfor ikke bare lave passwordbeskyttet http  - giver det ikke det samme - det er kun de folk man vil have ind som kommer ind
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:43 #31
meyersweb, altså Napster var jo forbeholdt MP3 filer mens de fleste nyere tager ALT .. lige fra .doc til .zip, .mp3 til .ogg osv.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:44 #32
meyersweb > hvis du vil ind på de rigtige ftp\'s .. så kom ind i en rls(begynd at cracke programme, spil eller rip film der ikke er lavet endnu) eller curry grp ( arbejd med at sende fra topsite til topsite )

men for at komme ind i det er du stadig nødt til at kende de rigtige mennesker ..

hvis du får fat i dem og kommer ind i det så får du adgang til ftps der sender med 5000-15000 kbs .. med plads til flere terabytes film/mp3/appz/gamss .. ja alt ;)
Avatar billede meyersweb Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:46 #33
loadet - det lyder rimelig ulovligt *LOL*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:46 #34
tmceu, det er dog lidt anderledes på nettet. Jeg vil ikke sige at hvis du stjæler en vil = lave en kopi af f.eks. WinXP.

Så snart der er tale om en kopi har du jo i og for sig ikke \"stjålet\" den oprindelige genstand og det kan ikke umiddelbart bevises at du har taget, eller \"stjålet\" en kopi.

meyersweb, fordi at FTP er bedre da du bedre kan browse med et FTP program istedet for din browser.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:46 #35
meyersweb> grunden til at ftp og ikke http bliver brugt er at du kan fxp med ftp .. file exchange protocol .. dvs at du kan side og sprede warez fra en isdn linie med 10000Kb/s
det kan du ikke med http
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 15:46 #36
meyersweb >> jeg synes dine spørgsmål mere og mere nærmer sig \"er der nogen der har en liste over ftp sites, passwords o.s.v.\", er det virkelig generel nysgerrighed, eller kan du bare ikke finde et sted at downloade fra ?

tdaugaard >> du har ret i, at de fleste private FTP sites sikkert anvendes til slige formål, men til gengæld tror jeg stadig ikke at antallet af private FTP sites er ret stor i.f.t. kommerciell, lovlige sites. Men måske kommer jeg bare i de \"forkerte\" kredse :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:48 #37
loadet 5-15K kbps er da nada ...
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:48 #38
ISO RACE>> for University.Coed.Oral.Exams.6.XXX-DVNVCD/CD2 (19 files,244.28MB)  - 1. loadet [19 files:258.58MB@12550 kB/s]
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:49 #39
;D
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:49 #40
under et minut ;)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:50 #41
tmceu, just my thoughts ... vi nærmer os snart \"Giv mig adgang til jeres FTP\'ere!!\" *griner*
Hvis du tæller \"private FTP sites\" som alle IKKE kommercielle sites så tror jeg det er en ret så stor del...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:51 #42
loadet, du skrev 5000-15000 kbs .. hvilket jeg regnede med var en trykfejl og skulle være 5-15 kbps .. men  15 k/sec er da heller ingen ting ... det er ik mere end hva jeg kan hive igennem min ISDN...
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:52 #43
jo jeg mente 5-15mb/s
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:53 #44
er vi ikke kommet ud på et side spor foresten ;=9
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 15:53 #45
tdaugaard >> så laver vi en anden sammenligning, hvis du ikke mener der er foregået et tyveri, fordi den oprindelige genstand ikke er stjålet; falske pengesedler er hamrende ulovligt, selv om det \"kun\" er en kopi af en oprindelig genstand, som ikke er forsvundet :-)

Jeg mener stadig at det er simpelt tyveri. Så kan vi efterfølgende diskuttere copy-dan\'s argumenter om at alle kopier svarer til et mistet salg. Det tror jeg langt fra på. Jeg tror at rigtig mange mennesker kun har størstedelen af deres musik FORDI de har fået den gratis.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:55 #46
5-15 MB sec ... ??? 15 MB/sec kan dårligt lade sig gøre ...

34 MBit linie er 4.250 k/sec .. sååe .. jeg tror der er smurt lidt tykt på der ;o)
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 15:58 #47
nope.. den linie jeg legede med der er en 0c48 .. og jo det kan godt lade sig gøre .. de hastigheder jeg sender med bliver kun sløvet af hastigheden på diskene på serveren
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:00 #48
jeg skal så sige at de hastigheder kommer jeg kun op på i asien og usa
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:00 #49
tmceu, det var ikke for at modsige dig .. se\'følig er det tyveri i og med at personen/foretagenet der har fremstillet det du kopierer mister penge for en solgt licens, CD osv.

Dog ser jeg sådan på det (min mening så den behøver vi ikke diskutere ..), at lad os sige jeg lavede en kopi af Visual Studio 6.0 Enteprise (kender en der har det) - 3 CD\'ere, det koster mindst 15K+moms retail.

Hvis jeg tager en kopi af det så vil nogle mene at Microsoft reelt set har mistet 15K+moms (-butikkens fortjeneste osv.), men da jeg aldrig nogensinde ville have købt det (læs: se prisen ;o)) så har de for mig at se ikke mistet en krone.

Derfor, det er altid tyveri - klart nok, men JEG ser ikke sådan på ting som f.eks. ovenstående.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:02 #50
Ja okay .. 123 Mbit skal du op på for at opnå 15 MB/sec .. det kan lade sig gøre, men langt fra realistisk ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:04 #51
jep for nogen .. men en 0c48 går oxo med over 2 Gbps
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:07 #52
dvs at den er over en 2 Gbps linie
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:08 #53
loadet .. en 0c48 !?!? Hvorfor er det lige at jeg aldrig har hørt om sådan en ??
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:09 #54
prøv at søge på det ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:10 #55
jeg kan de prøve at finde noget om det ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:10 #56
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:10 #57
Jow tak ;o)
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:11 #58
vildt ..

TAT-14  640.000G  2000  France Telecom, fiberoptic cable network spans 15,428 kilometers.

det må de sq lægge ud hjemme hos mig ;D
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:13 #59
faktisk så ligger den oxo på en 4xoc48
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:13 #60
fååååårk .. jeg kunne godt lige til *nød* klare mig med en OC256 ;o)
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:14 #61
yup det ville ikke være dårligt
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 16:16 #62
jeg kan se der er kommet noget nyt
DWDM  1.6 Tbps  2001  Dense Wave Division Multiplexing, multiple data signals - different wavelengths of light.

deet gåår pænt stærkt ;)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:18 #63
det er sygt mand ...
Avatar billede danscape Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:19 #64
LJWEB>>> Selve programmerne er ikke ulovlige... men det folk anvender dem til er ULOVLIGT! Det er vel næppe lovligt at have sin harddisk spækket med musikfiler f.eks. Eminem og andre der er beskyttet med ophavsret.. det samme gælder film og software!!!

- Kasper!
Avatar billede tmceu Praktikant
18. oktober 2001 - 17:10 #65
Hvad med at lukke her ?
Avatar billede tingholm Mester
06. februar 2002 - 13:35 #66
peer-to-peer = ligemand til ligemand (prøv at slå det op på altomnet.dk eller itsvar.dk)

det KAN ikke lukkes Napster var client/server hvor de lukkede serveren (eller tvang et filter på den) i kazaa ER der ingen server (eller jo der er ca 40.000 af dem og de er umulige at finde IRL)

Jeg er ved at skrive mit afslutningsprojekt på HHX om P2P netværk