Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 11:44 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

NTFS til FAT 32, eller kan Win98 køre NTFS ?

Jeg er blevet godt træt af Windows 2000, da mange af de programmer osv ikke virker som de skal herunder.. Nu vil jeg så have win98 ind igen, men kan win98 køre på NTFS drev ?.

Og hvis ikke, hvordan laver jeg så mit drev om til FAT32 igen ??

Eventuelt også tips til hvordan jeg gennemføre denne installation bedst ?
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 11:48 #1
1) Windows 98 kan IKKE køre på et NTFS drev.
For at lave den om, start op med en Boot disk, køre FDISK. Fjern dine NTFS drev, Opret nogle nye. Formater drevet. Så skulle de gerne være tilbage i det gode gamle FAT Format (32)
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2000 - 12:12 #2
Som sagt så kan Win9x ikke køre på et NTFS drev, men det er muligt at konventere et NTFS drev tilbage til FAT32 uden at bruge fdisk, og uden at man skal til at ligge alle sine programmer og diverse andre ting ind igen. Med Partition Magic fra Powerquest kan man konventere faktisk alle formater (i hvert fald i ver. 5!)

Så hvis du kan få fat på Partition Magic 5, så vil jeg mene det er langt den bedste og hurtigste løsning !

Snowball
Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 12:40 #3
OK...

Men hvordan får jeg fat i Partition Magic 5.0 ?..

Er der ikk eventuelt andre programmer der kan det samme ?, eller en anden måde at gøre det på ?

PS: Når jeg booter op med en boot-disk kan jeg ikke se mit c: drev, som er det eneste i NTFS format.. Så det skal nok laved til FAT først.... )o:
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 12:43 #4
Det er klart at du ikke kan se dit C Drev når du booter op, din BOOT disk er jo FAT format, og din disk NTFS.

Ind i FDISK - der burde du kunne se den.

Du kan også bruge "Partition Magic 5.0" ja, men jeg synes nu selv at den med FDISK er ligeså hurtig.
Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 12:49 #5
Hvordan kommer jeg ind i FDISK, sker intet hvis jeg bare skriver fdisk !.. Og jeg kan jo ikke gå ind i win biblioteket da jeg ikke kan se drevet hvorpå dette ligget ??....
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 12:52 #6
Du skal jo lige huske at ligge filen "fdisk.exe" over på din boot diskette før at du kan gøre det.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 12:52 #7
Prøv istedet via en dos-bkos at skrive

convert c: /FS:FAT

det virker på NT og burde være det samme på Win2K

Du skal muligvis skrive FAT32 men du kan evt. prøve med

Convert /? for at se mulighederne
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 12:53 #8
sjensen > Så lære jeg sørme også noget nyt idag, tak for det.
Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 12:57 #9
Jeg har ikke fdisk nogle steder !...

Kan du eventuelt maile det nødvendige til mig ??..

Der findes umidelbart ingen dos-boks i win 2k !..
Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 12:58 #10
ml@mp3musik.dk

Eller gerne over ICQ: 10026035
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 13:02 #11
[Start] > Run > skriv "cmd" - wolla, en dos prompt

Jeg skyder en "fdisk.exe" afsted til dig nu.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 13:04 #12
har du ikke en MSDOS ikon i Startmenuen, programmer ? Dette vil starte en dos-boks (dos-vindue).

FDISK ? Ikke under Win2K. Der bruger du Start, Programmer, Administrative og Disk Administartion. Her kan du ændre, oprette, formattere m.m. partitioner, hele diske m.m.

Og til chatstuff: tak for de fine ord, men desværre er det ikke rigtigt det du har lært.
Convert (under NT) kun bruges til at konvertere en fat til ntfs og ikke omvendt. Jeg beklager jeg var lidt for hurtig.
Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 13:05 #13
sjensen>>  Man kan ikke konvertere NTFS drev.. Skriver den !..
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2000 - 13:05 #14
chatstuff: Det jeg mener med at det er hurtigere at bruge PM, er at man ikke behøver at ligge alle sine programmer osv ind igen ! Det skal man jo hvis man bruger fdisk !

Snowball
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 13:06 #15
sjensen > argh...sådan kan det jo gå....

I Windows er der "default" ikke et icon ud til dos prompten....
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 13:07 #16
Jeg mente Windows 2000
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 13:08 #17
snowball > DEt har du ret i. Men kan siger jo lige at han gerne vil af med lortet ;o) - så er han jo nødtil at formater (eller slette det hele)
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2000 - 13:09 #18
chatstuff: det mener jeg nu jeg har i min start menu (ikke noget jeg selv har added!)

Snowball
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 13:11 #19
snowball >> Humm, underligt. Det har jeg ikke. Sikkeret fordi at jeg har pillet ved noget som jeg ikke skulle *Ss*
Avatar billede ml Nybegynder
24. februar 2000 - 13:12 #20
chatstuff >>.. TAKKER 1000 gange... Tjekker om det virker !..
Avatar billede Dan Nim Seniormester
24. februar 2000 - 13:14 #21
Det burde det gøre ;o)
Avatar billede awar Nybegynder
24. februar 2000 - 17:16 #22
Partition magic 5 virker ikke i windows 2000, der findes dog et temmeligt godt harddisk management tool i win2k. H-klik på "My computer" vælg "manage" og vælg "disk management" under "storage"
/Andreas
Avatar billede farout Nybegynder
24. februar 2000 - 22:22 #23
Rolig nu ml w2k sparker w9x tilbage til vic20 tiden hold bare lidt ud inden længe er der drivere og patches til dit hw
og dine spil intil da kan du installere w9x på et fat drev w2k kan ligesom andre ntèr multiboote via boot.ini

Avatar billede ml Nybegynder
25. februar 2000 - 14:15 #24
Nå.. Så virker det endelig...

Dummede mig hvis med fdisk... Men har nu installeret på en anden HD..
Avatar billede ml Nybegynder
23. marts 2000 - 17:29 #25
hmm... Jeg fandt ud af det !!
Avatar billede minau Nybegynder
05. januar 2001 - 16:45 #26
Jeg mener ikke at du kan være bekendt at give dig selv pointene