Avatar billede johnnyboy Nybegynder
24. februar 2000 - 09:37 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Redde Bios??

Jeg var igang med at uploade en ny bois til et matsonic bundkort, da skidtet gik kold.
Ny vil computeren ikke starte, den bipper bare og forsøger at læse fra a-drevet.
Så kom jeg til at tænke på om det var muligt at redde sin bios, hvis man nu havde den på diskette med en bios, som den selv kunne uploade igen??
Programmet jeg uploadede med tillod ikke at lave backup af bios'en.
Håber I kan hjælpe mig.
Avatar billede dopejm Nybegynder
24. februar 2000 - 09:44 #1
Ja...det er meningen at man skal installere den nye BIOS via a-drevet!
Ingen problemer i det!
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
24. februar 2000 - 10:55 #2
Problemet er bare, at jeg ikke kan komme i kontakt med computeren. Skærmen er sort og computeren bipper, den nuværende bios er i stykker. Man plejer at skrive kommandoer inden man uploader den nye bios, det kan jeg jo ikke. Det er derfor jeg spørger om man kan få en bios-fil af en eller anden slags, så den selv uploader til bios-chippen. Den forsøger jo at læse fra a-drevet igen og igen.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 11:31 #3
Hvis du ikke kan få kontakt med computeren, d.v.s. at du ikke engang kan komme ind i Bios, er du ret lost.

Den eneste mulighed er at der på dit motherboard er en anordning du kan sætte (f.eks. en jumper) der kortslutter biossen (tag det roligt, det er ikke som at kortslutte med strøm så lortet brænder af). Når du sætter den resettes biossen og re-loades fra rom med de standarder det havde da det forlod fabrikken. Prøv at checke manualen til dit mb og se om denne mulighed findes for dit board.

En anden mulighed vil ellers være at fjerne batteriet der holder liv i biossen. Derefter sætte det til igen. Det vil også resette biossen til default, men på mange boards er dette ikke muligt fordi batteriet er loddet på og ikke et man kan pille ud eller skifte.
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
24. februar 2000 - 11:37 #4
Jeg har prøvet at resette bios'en, det hjalp ikke. Der er uploadet to forskellige versioner i bios-chippen, så den skal programmeres om igen.
Jeg mener bare jeg har bare hørt, at hvis man har lavet backup af sin bios, kan man uploade den igen, hvis noget går galt, bare ved at sætte disketten i. Også især fordi den forsøger at læse fra a-drevet mens den står og bipper.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 12:50 #5
Ja, det er også rigtigt, og det gøres ved at lave en diskette med DOS boot og lade maskinen starte på den. Derefter køres programmet til load af bios, og dette skal også ligge på disketten. Endeligt skal den fil der skal uploades selvfølgeligt også være der.

men, men, men... Det virker jo ikke hvis maskinen ikke vil boote !!

Så jeg er bange for at du ikke kan bruge denne metode FØR du kan boote maskinen igen.

Avatar billede johnnyboy Nybegynder
24. februar 2000 - 12:57 #6
hmm skod
Så skal jeg købe et nyt bundkort, jeg kan nemlig ikke finde den bios-chip jeg skal bruge..):
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
24. februar 2000 - 13:43 #7
Men hvor fedt er det så at tage backup af sin bios??!?, for hvis man endelig får brug for sin backup kan man jo ikke komme i kontakt med computeren.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 16:51 #8
Backuppen kan man bruge til at få sat biossen tilbage til den gamle version hvis det viser sig at den nye ikke løser problemerne eller måske endda skaber nogle nye.

Men selvfølgeligt ikke når den crasher undervejs. Så er det noget lort, det har du ret i !!
Avatar billede fido82 Nybegynder
24. februar 2000 - 19:02 #9
du kan ik gøre en skid hvis du har loaded den forkerte bios ind i Bios, da det jo er den der styrer hele computeren
Hvis du har et bundkort af kendt mærke, kan du få en ny bios til ca 300 kr, eller hvis du er heldig at kende en der har en picbrænder, kan han brænde en ny bios til dig
Avatar billede dar Nybegynder
24. februar 2000 - 20:08 #10
Man uploader sguda ikke til en bios; det hedder da at "flashe" sin bios....:-O
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
25. februar 2000 - 07:51 #11
dar<< ja, det er flot, men det løser sku' ikke noget...
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
25. februar 2000 - 07:52 #12
Men tak for jeres interesse.
Avatar billede atlohn Nybegynder
19. januar 2002 - 14:10 #13
Hej jeg har lige lavet samme julenummer ang. bios. Jeg har et msi K7T266 Pro2 ru og har \"live bios\" noget med at det hele skulle køre efter bogen - men men...det gjorde det bare ikke !! så lige nu har jeg også et motherboard der står og bipper og prøver at starte fra a drevet og kommer ikke rigtig nogen vegne. Jeg har også prøvet at køre en anden bios opdatering men intet syntes at hjælpe, håber nogen er i stand til at give et svar.
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
23. september 2002 - 02:31 #14
Ja, jeg kunne ikke få en ny BIOS-chip, så det endte med nyt bundkort, det blev vist et ASUS :o)