Avatar billede samserver Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:36 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Ny computer - xp/p4

Hej allesammen!

Skal jeg købe den nye xp cpu (1,8+) eller p4 (1,8). Jeg skal se dvd film og spille + skole arbejde, men jeg kan ikke tåle at den støjer!

Der skulle komme en ny p4 cpu (northwood) skal jeg evt vente på den og købe den når den kommer??/er den værd at vente på?

Jeg har 9000 kr. -grafikkort og -skærm. Det ville være godt med en god debat så jeg er 100% sikker på at det er det rigtige jeg køber.

På forhånd tak
SamServer
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 00:44 #1
hvis den ikke skal larme så køb p4 .. der behøver du mindre køling og dermed mindre støj

jeg ved ikke om du skal vente på den nye cpu .. der kommer jo hele tiden nye ting .. og så skulle du jo vente hele tiden .. jeg ville selv købe det der var vildest lige nu og her hvis jeg selv skulle ud og købe
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. oktober 2001 - 00:45 #2
men du kan oxo støjisolere et amd kabinet så larmen kan blive det samme .. alt efter hvad du vil bruge af tid og penge på det
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:46 #3
Ingen tvivl -> Athlon XP Den er en lille smule langsomere end p4 men MEGET billigere. Spar de penge og køb et godt grafik kort + skærm. Til spil og skolearbejde er den mere end nok (XP\'en altså=)

Og for at få lidt dokumentation på mine meninger:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/10/09/2481167
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:46 #4
Det var et svar
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:49 #5
For rimelige penge skulle man kunne få en blæser til XP som ikke larmer. Jeg har lige samlet en puter med 1400 Thunderbird i -> jeg købte en blæser til omkr. 200 kr. og den larmer mindre end min blæser til min egen 550 athlon. Altså man kan godt få en blæser der ikke larmer til XP.
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:52 #6
ey samserver

NorthWood er det ikke Intels ny motherboard ??? det mener jeg det er...

og du har ca. 5.000 kr...

hmmm der går jo nok et stykke tid før at det nye NorthWood (hvad det nu end er) kommer og jeg ved heller ikke hvornår Athlon XP kommer i handel :( men jeg ville nok satse på P4 pga. at den har været ude et stykke tid... og så slipper du for de: Vi-skal-altså-nå-den-her-deadline fejl (intet er jo fejlfrit og slet ikke noget helt nyt næsten utæstet) ...

men så ville jeg også satse på en 2GHz ......

men alige vel... hvis man ser på hvor meget godt der er i AMD Athlon Xp så er det moske værd at leve med den fejl ??? den nakker jo godt nok P4 2GHz på de fleste benchmarks i zdnet\'s test ( http://www.zdnet.co.uk/reviews/cstories/0,2942,e7111134,00.html )

her er et links med lidt læsestof til Athlon XP (ENG) http://www.zdnet.co.uk/reviews/rstories/0,3040,e7111134,00.html
http://www.zdnet.co.uk/reviews/fstories/0,3041,e7111134,00.html
http://www.zdnet.co.uk/reviews/istories/0,2941,e7111134,00.html
http://www.zdnet.co.uk/reviews/cstories/0,2942,e7111134,00.html
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:54 #7
hmm der var sq da ikke nogle der havde skrevet da jeg smuttede ned på tanken :(
Avatar billede zephyr Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:57 #8
Xenophobia, hør nu her.. P4\'eren er næsten lige så billig som TB, og XP\'eren er IKKE billig..
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:59 #9
her er aktuelle priser fra edbpriser.dk:

AMD Athlon XP 1800+ = kr. 2.599,00
INTEL Pentium4 2 GHz = kr. 5.825,00
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:00 #10
Fra mit link:

KONKLUSION

Når alle resultater gøres op, danner der sig et tydeligt billede. Vi kan jo gennemgå testresultaterne hver for sig:

1. Quake3 Arena: Vinder = P4 2GHz, som er 2% (KT266A) - 24% (AMD760) hurtigere end Athlon XP 1800+
2. Serious Sam: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 16% (AMD760) - 34% (KT266A) hurtigere end P4 GHz
3. Dronez: Vinder = P4 2GHz, som er 1% (AMD760) hurtigere end Athlon XP 1800+
4. Max Payne: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 11% (KT266A) hurtigere end P4 2GHz
5. Expendable: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 31% (AMD760) hurtigere end P4 2GHz
6. Return to Castle Wolfenstein MP test: Vinder = Athlon XP 1800+, som er 11% (KT266A) hurtigere end P4 2GHz
7. 3D Mark 2001: Delt sejr til både Athlon XP 1800+ (AMD760) og P4 2GHz

Den eneste test, hvor det er sandsynligt, at P4 2 GHz kan slå Athlon XP 1800+ på KT266A bundkort, er Quake3 Arena. Og selv i Quake3 Arena er Athlon XP 1800+ kun 2% bagefter. Generelt ser vi, at Athlon XP 1800+ er 10% hurtigere end P4 2GHz i både Max Payne og Return to Castle Wolfenstein, og denne forskel øges til over 30% i Serious Sam og Expendable. Meget tyder derfor på, at Athlon XP 1800+ i stedet burde hedde Athlon XP 2200+, hvis AMD\'s nye nummereringssystem skal modsvare P4 i MHz. AMD har med Athlon XP 1800+ erobret cpu-tronen fra Intel, og Pentium4 2 GHz virker med ét både forældet og urimeligt dyr. Athlon XP 1800+ kan allerede købes i Danmark, og her er aktuelle priser fra edbpriser.dk:

AMD Athlon XP 1800+ = kr. 2.599,00
INTEL Pentium4 2 GHz = kr. 5.825,00

Man behøver således ikke være meget mere end 7 år, før det er klart, at Pentium4 2 Ghz ikke nødvendigvis er hver en krone værd. Tværtimod virker prisen på Pentium4 2 GHz uden den fjerneste form for jordforbindelse, og det kan på ingen måde anbefales at investere i denne cpu. Athlon XP 1800+ (1,53 GHz) med KT266A bundkort står i dag uden konkurrence, og vil næppe få konkurrence, før Pentium4 (Northwood) 2,2 GHz med 512kb cache ankommer. Og selv til den tid, vil Intel med stor sandsynlighed stadig koste det dobbelte af AMDs førende cpu-flagskib.

Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:00 #11
så jeg ville holde mig til xp.... for med de 5.000 kr kommer du sq ikke langt med p4
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:07 #12
Go\' AMD!
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:11 #13
xenophobia:

Anonymous skrev torsdag den 11 oktober 2001 kl. 03:51:
    Toms anmeldelse af Athlon XP er åbenbart lige til at overse da han bruger et af de
    langsommere bundkort til Athlon XP mens han bruger det hurtigste bundkort til Intel
    P4! Desuden bruger han ikke SysMark 2001 patchen som gør benchmarken mere fair
    overfor AMD!

    Der er noget råddent i Toms Hardware...

kilde: http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/10/09/2481167

det lyder enu mere som om at amd ligger mere og mere afstand til Pentium :)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:15 #14
Rune skrev onsdag den 10 oktober 2001 kl. 10:52: [ svar | top ]
Yderligere anbefalelsesværdige reviews af Athlon XP finder du her:

TomsHardware:
http://www.tomshardware.com/cpu/01q4/011009/index.html

FiringSquad:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/athlonxp/default.asp

HardInfo:
http://www.hardinfo.dk/tests/Processor/default.asp?ID=324

...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:19 #15
Jeg ville \"nøjes\" med en T-Bird 1400/266 ! - den koster kun ca. 1000.- istedet for 2.599.- for en XP 1800+ og de 133 ekstra mhz vil du ikke mangle alligevel ! Der er nemlig ikke nogle spil der på nogen måde vil kræve en større processor.

Derimod ville jeg bruge pengene på et godt grafikkort istedet.
Et Geforce 2 Pro m. 64 MB Ram ville være en god løsning.

Sidst ! - jeg ved godt at XP1800+ udover 133 mhz mere en TB1400 også er lidt anderledes/bedre i kraft af den halve mill. ekstra transistors men den er stadig ikke pengene værd, da det er ren \"mhz-prestige\" at købe en sådan CPU.

Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:23 #16
Jammen hvis også må give råd om andre processorer så vil jeg også sige du skal købe en TB 1400/266 - jeg har lavet en puter med sådan en og damn det går stærkt =)
Avatar billede samserver Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:25 #17
For det første har jeg 9000 kr. det er ikke som planet hunter siger 5000 kr, (hvor ved han fra hvad jeg har)
For det andet har jeg et readeon ddr254 32 mbram og skærm så det mangler jeg heller ikke!

Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:27 #18
helt ærligt... hvis han køber en XP så har han 2.000 tilbage... så er der garangteret også lidt henne i spare bøssen :) så er der altså også til et godt grafikkort... og npr ati redeon 8500 (eller hvad det nu er den nye heder) kommer så vil geforce 3 højst sansynligt falde falde til en 3000 kr
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:28 #19
Du har vel ikke tænkt dig at bruge 9000 på en processor? Jeg tror at konklusionen bliver:
En Athlon 1400 Mhz er klart det bedste da prisen opvejer de \"tabte\" 133 Mhz, men hvis de skal med så køb en XP. P4 er out of the question...

Håber det er svar nok.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:29 #20
Hvorfor afviser du vores svar ? - du beder om nogle bud på den bedste løsning ?

Selv om du har pengene er det da stadig tosset at give penge for en \"unødvendig\" ydelse !?
Avatar billede samserver Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:30 #21
For det første har jeg 9000 kr..
Planethunter er en bøv når han skriver at jeg kun har 5000 kr. (spasser)

For det andet har jeg et radeon ddr254 32mb + en god skærm (hansol).

xenophobia du er super og får alle pointne. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket motherboard jeg skal vælge og det med opgradering af bios....

Takker SamServer
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:31 #22
du skrev i toppen at du have 9.000 -skærm -grafikkort det bliver sq da ca. 5000 ... men hovsa nu glmte jeg jo at vi sider og snakker om grafikkort her ... en skæv koster jo ca. 200

Rune skrev lørdag den 29 september 2001 kl. 23:19: [ svar | top ]:
Hvis dette er sandt, så er der vel tale om en sensation af de helt store: ATi Radeon 8500 bliver nu prissat til UNDER KR. 2.000,00 ($190!). Og nej, det er ikke noget, som jeg har fundet på, check dette link:

http://www.digit-life.com/news.html#1001793640

GeForce3 (Ti 500) til mellem kr. 3.000,00 - 4.000,00 vil ikke have en chance mod Radeon 8500, hvis denne pris på Radeon 8500 er repræsentativ. Noget tyder på, at der for alvor er lagt op til krig på grafikkort-markedet, hvilket forbrugerne kun kan juble over.
kilde: http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/09/27/8729256
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:32 #23
Det finder jeg sq lidt underligt det her ! - Jeg var den første der bragte en TB1400 på tale som et muligt køb. - Og begrundede også mit forslag !??
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:33 #24
hmm mente: en skærm koster jo cirka 2.000 ... jeg forstår bare at du ikke havde en skærm på den måde du skrev oppe i toppen
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:34 #25
Takker =) Jeg brugte et ASUS A7A266 bundkort -> lidt dyrt men det understøtter DDR-ram og kører Macho-godt =))
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:34 #26
Pris omkr. 1600,-
Avatar billede planethunter Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:35 #27
lol kludedukken... der er garangteret fordi xeno... samler comps :)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:40 #28
trust me - jeg kender AMD\'s processorer Jeg har haft AMD 333 MHz & AMD Athlon 550 MHz & AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz =)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:40 #29
Jahh ! Det må jo være sån\' noget der er tale om !

Han snakkede bare først om T-Bird da jeg nævnte den !?
Men hva\' :o)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:40 #30
Jeg har aldrig rørt en Intel....(kuldegysning)....bortset fra den jeg installere Linux på nu =))
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:42 #31
Jeg ville ikke bringe en TB på banen da spm.\'et lød : Skal jeg købe den nye xp cpu (1,8+) eller p4 (1,8). Så jeg troede han havde bestemt sig for en af de to.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:45 #32
xenophobia > Det er ligemeget :o)

Jeg ville bare påpege at jeg var først til at nævne den løsning som han tilsyneladende ville give point for ! - Det var det der undrede mig.

Men ingen sure miner herfra - kun ovenstående undren.
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:46 #33
yesyes....
Avatar billede samserver Nybegynder
16. oktober 2001 - 09:13 #34
Hvis jeg køber et ASUS a7a266 bundkort, skal jeg så opdatere bios????
hvis ja hvordan???
Avatar billede zephyr Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:25 #35
Hør nu her.. så længe man holder sig til P4\'eren med under 1.7 ghz. så er den billig nok, men når den kommer der over gir jeg dig ret i at den er aaaaaalt for dyr!
Avatar billede bernoulli Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:55 #36
Mht. til støjniveauet: Det handler jo i høj grad om blæseren, harddisken og kabinettet:

Blæser: Som der er en, der har skrevet tidligere - En god, lydsvag blæser.
Harddisk: Skal ikke larme under søgning.
Kabinet: Skal dels være lydisolerende dels ikke kunne ryste (solidt sat sammen)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:38 #37
samserver -> Nej, der kører fint uden =)