Avatar billede cyberduck Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:04 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Adaptec SCSI og win2k

Hej.

Under win98SE havde jeg en IDE hd, 1 SCSI brænder, 1 SCSI cd-rom drev og en IBM SCSI HD til at fungere perfekt. Men så installerede jeg win2k Prof! Nu tager win2k ca. 6 minutter om at starte, og den \"staller\" og står og loader på cd-rom drevene i næsten 3 minutter. Når man så endelig er kommet ind i windows kan man ikke se de to cd drev. Sjovt nok er SCSI harddisken der. Hvis man tager egenskaber for SCSI adapteren mener windows at den virker 100%, men der står at der er en \"fejl ved den enhed som drevet er tilsluttet\" ved begge mine cd drev! Men her stopper det ikke! Hvis jeg indsætter en cd-rom i et af drevene, og rebooter kan jeg pludselig se og bruge drevet i windows! Jeg hentede den nyeste adaptec driver, men det hjalp ikke.
Jeg prøvede derefter en SCSI Bios update, men nu siger den bare \'timeout\' ved loadningen af SCSI devices ved opstart (jeg kan stadig se alle 3 SCSI enheder i adaptecs DOS konfigureringsprogram), så nu kan jeg faktisk ikke starte min PC uden bootdiskette!

Mit system er:
PIII 500MHz på et Asus P2B-F motherboard.
256 mb pc100 ram
Adaptec 2940U2W SCSI controller
IBM 8,4 GB IDE HD
Yamaha 4616 SCSI brænder
Plextor 40TS SCSI drev
IBM 2,4 GB SCSI drev (7200 rpm).

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe, og skriv endelig efter flere oplysninger, hvis jeg ikke har forklaret alt klart nok (sikkert ikke).

Mvh
Anders.
Avatar billede makse Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:19 #1
Har du installeret ASPI driverne?
Link: ftp://ftp.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi32.exe
Avatar billede cyberduck Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:33 #2
Skal de installeres fra DOS eller inde fra win2k? Jeg har ligesom det problem at jeg ikke kan komme forbi SCSI device loadningen i DOS (uden at skulle tage stikket fra SCSI controlleren).
Avatar billede makse Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:44 #3
De skal installeres fra W2K
Avatar billede cyberduck Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:45 #4
Det vil jeg så gå hjem og prøve. Jeg vender tilbage når jeg har fået testet det.
Forløbig tak!
Avatar billede cyberduck Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:58 #5
Jeg har nu prøvet at installere ASPI driverne, det har resulteret i at jeg nu heller ikke kan få adgang til mine drev selv om jeg har en cd i under opstartningen af computeren!

Jeg har \"downgraderet\" BIOSen på SCSI controlleren til version 2.01.0 da jeg så kan komme ind i win2kP igen.

Det var følgende fejlmeddelser der kom forinden det:

SCSI  ID: 3 PX-40TS  20.0
SCSI  ID: 2 CRW6416S 10.0
SCSI  ID: 4 DFHSS2F  10.0 - HD 0

Time-out Inquiry Command!
Rescanning for SCSI Devices......

Efter \"downgraderingen\" får jeg (lige som før):

SCSI  ID: 3 PX-40TS  Fast/Ultra-SE
SCSI  ID: 2 CRW6416S Fast/Ultra-SE
SCSI  ID: 4 DFHSS2F  Fast/Ultra-SE - HD 0

Siger det nogen noget????

PS: En lille tastefejl. Jeg har selvfølgelig et ASUS P3B-F motherboard.
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:04 #6
Hvilken Bios version bruger du? (1006 er den nyeste)
Link: http://www.asus.com.tw/products/motherboard/bios_slot1.html#p3b-f

Har du installeret Service Pack 2 til Windows 2000.
Avatar billede cyberduck Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:06 #7
OK. Nu bliver jeg rigtig forviret. Jeg sidder netop i Computeradministration og kikker under Flytbare lagermedier, Fysiske placeringer, PLEXTOR CD-ROM PX-40TS SCSI CdRom Device, medier.

Her kan jeg se navnet (label) på den skive der sidder i cd-rom drevet!!!! Men jeg kan ikke få adgang til den på nogen måde (der er selvfølgelig også en rød cirkel med et hvidt kryds ved den).
Avatar billede cyberduck Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:07 #8
Jeg har service pack 1 DK.

Min bios er NAward Medallion BIOS v6.0
Avatar billede cyberduck Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:14 #9
Er service pack 2 nødvendig? Findes den på dansk?
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:18 #10
Jeg tænkte på bios\'en til bundkortet.

SP2 på dansk kan hentes her:
http://download.microsoft.com/download/win2000platform/SP/SP2/NT5/DA/W2KSP2.exe
Avatar billede cyberduck Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:31 #11
Jeg har opdateret BIOSen på motherboardet til 1006. Det har dog ikke ændret noget.
Jeg prøver med sp2 nu (den fylder jo næsten 100 megs, så det tager jo lige et par min at hente).
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 02:34 #12
Ja, der er en del rettelser. :)

Held og lykke med det. Jeg smutter i seng nu. Gnat og sov godt.
Avatar billede langben Nybegynder
16. oktober 2001 - 03:28 #13
Opdater din firnware til yamahadrevet. Jeg havde fuldstændigt samme problem som det du beskriver, indtil jeg opdaterede. Prøv eventuelt at pille yamahdrevet fra controlleren og se om det hjælper. Der har nemlig været en del problemer med dette drev når det sidder på en delt controller.
Avatar billede msmows Nybegynder
16. oktober 2001 - 10:43 #14
Flyt dine hd\'s id til 0 & 1
Avatar billede cyberduck Nybegynder
17. oktober 2001 - 03:15 #15
Godt så, en lille update:

Nu har jeg opdateret Bios på både Motherboard og SCSI kort. Jeg har opdateret firmware i Yamaha drevet, og installeret service pack 2. Jeg kan ikke opdatere firmware i Plextor drevet, da den siger at det ikke er tilstede i windows (og det er det jo heller ikke helt!).

Jeg har prøvet at tilslutte alle enheder en af gangen og seperat. Dette har dog stadig ikke hjulpet!!!

I windows står der:
-----
Denne enhed fungerer ikke korrekt, fordi Windows ikke kan indlæse driverne til enheden. (Kode 31)

Klik på Fejlfinding for at begynde fejlfindingen af denne enhed.
-----
Når man tager egenskaber for de to cd drev.

Harddisken virker dog stadig, men jeg er nød til at pille stikket ud til et eller begge af cd drevene for at starte PCe\'en. Ellers skriver den: Time-out failure during SCSI Inquiry Command!
Rescanning for SCSI devices.

Kablet er trukket fra SCSI kortet, til harddisken, til yamaha drevet til Plextor drevet, som er termineret.

I Dos virker alle tre SCSI drev.

Nogle nye ideer????
Avatar billede langben Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:19 #16
Hvad mener du med at du ikke kan starte pc\'en med alle enheder i, men at alle enheder virker i dos? Fejlmeddelelsen \"Time out failure...\" - er det fra scsi-bios eller windows? Og hvad med driveren til din controller? Find den nyeste på adaptecs hjemmeside, pil eventuelt kortet ud og sæt det i en anden pci-slot og installer igen med den downloadede driver.
Avatar billede cyberduck Nybegynder
18. oktober 2001 - 01:21 #17
Hvis jeg lader alle SCSI enheder være tilsluttet, får jeg Time out failure fejlen (i dos) fra Adaptecs SCSI BIOS.

Hvis jeg f.eks. piller harddisken fra, kan jeg accesse begge cd-rom drev i dos. Hvis jeg piller det ene af cd-rom drevene fra, kan jeg accesse det andet og harddisken i dos. Men ingen af måderne virker i win2kp. jeg har opdateret driveren og bios med de nyeste fra Adaptec ja.

Jeg har ikke prøvet at skifte slot, men det vil jeg gøre næste gang jeg genstarter pc\'en.
Avatar billede cyberduck Nybegynder
15. november 2001 - 13:10 #18
Intet at ovenstående har desværre hjulpet, og problemet er der stadig.
Avatar billede cyberduck Nybegynder
15. november 2001 - 13:11 #19
-