Avatar billede efunder Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fotosyntese sprøgsmål

hey!

Er der nogen der ude, som ved om de små spalte åbninger -der \"suger\" kuldioxid ind i de grønne planter - findes på undersiden af bladet eller på begge sider, eller kun på oversiden.
Jeg mener det er undersiden?!
Nogen der ved det?

/erik
Avatar billede little_john Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:34 #1
Jeg mener faktisk kun at det er på oversiden.. Derfor oxo den anden struktur i overfladen på bladet.. Nåletræer derimod er noget helt andet..
Avatar billede efunder Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:59 #2
hmmm er det noget du kan dokumenterer?
Jeg mener nemlig at spalteåbningerne sidder på undersiden og at grønkornene er på oversiden...?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:19 #3
Jeg er ret sikker på at efunder har ret... om ikke andet kan man da kigge på bladet i et mikroskop.

Når en plante respirerer sker det jo om natten, mens fotosyntesen sker om dagen, og derfor er det nødvendigt at grønkornene sidder på den side af bladet der vender mod solen, nemlig oversiden.

Derfor må spalterne til respiration nødvendigtvis sidde på undersiden.
Avatar billede efunder Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:46 #4
yep lige præcis det jeg mener!
Avatar billede little_john Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:18 #5
Oki..  jeg bøjer mig  ;o)
Avatar billede efunder Nybegynder
16. oktober 2001 - 00:54 #6
;-)