Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:27 Der er 42 kommentarer og
2 løsninger

lydkort

skal købe mig et lydkort som jeg ca. ville give 500-800kr for. efter mange reviews og forums har jeg 2 kompetanter tilbage

Terratec: DMX - XFire1024
Hoontech: SoundTrack Digital XG w./XG DB-I

Terratec\' har jeg hørt meget godt om, og det samme kan kun siges om Hoontech\'t som derudover har et hav af connectors, men som også koster 300kr mere :s

kortet skal primært andvendes til musik og spil, men da jeg har et ok anlæg vil jeg helst undgå at lydkortet er alt for ringe... ;)

så hvis der er nogen der har hørt begge disse kort og kan bedømme lydkvaliteten af dem i forhold til hinanden så...
Avatar billede jhol00 Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:30 #1
Det lyder godt, at du vender SoundBlaster ryggen - de er efterhånden for opreklamerede!

Jeg vil anbefale Terratec - dem har jeg meget positive erfaringer med.

Med hensyn til connectors, skal du gøre dig klart, hvad du vil buge kortet til. Jeg har haft et live1024 super duper dit dat, som jeg aldrig brugte til en skid.. Det tog masser af CPU kræfter og gav ikke fænomenal lyd =penge ud af vinduet.

Jeg ved ikke, hvilket kort, der giver den bedste lydkvalitet af de to, du har nævnt
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:30 #2
Har dem begge, kan anbefale Hoontech, de er begge gode, dog er Hoontech et nummer stærkere.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:33 #3
jhol00> giver dig fuldstændig ret mht. creative
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:35 #4
men lige om lidt kommer der sikkert en masse børn og råber Audigy eller noget
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:37 #5
>speje - tja du har nok ret, men lad dog børnene have ders legetøj, så bruger vi andre værktøj.
:O)
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:37 #6
ders skulle være deres
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:59 #7
hehe

grunden til
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:00 #8
ups
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:02 #9
... grunden til jeg ikke bare har købt hoontech\'t er at jeg ikke kan finde ud af hvor god lydkval det giver... hvis det er ringere end terratec\'t kan jeg jo ikke bruge de ekstra udgange til så meget, medmindre jeg køber en ektern A/D decoder men sån er jo dyr :(
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:09 #10
Faktisk er Hoontech\'ens lydkvalitet bedre, især signal/støj-forholdet er imponerende, prisen taget i betragtning.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:19 #11
...men den er vist lidt langsomere til 3D games? mener jeg at have læst, ikke at det gør så meget, det vigtigste er stadig kvaliteten
Avatar billede jhol00 Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:20 #12
Der er altid nogle problemer med kvaliteten af lyden, når denne skal ud af maskinen i analpg form. Desværre kommer der alt for ofte indstråling af EMI fra de andre komponenter i maskinen - og det kan have betydning.

F. eks. \"synger\" en af mine RAM klodser, når jeg holder musetasten nede, og flytter musen. Totalt weird!
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:24 #13
Et lille tip der er meget effektiv uanset hvilket lydkort man bruger er at afskærme det. Man bruger to JERNplader (ikke aluminium eller kobber) og monterer en pa hver side af kortet (isoleret fra kortet selvfølgeligt), begge plader skal have en god forbindelse til kabinettet. Sørg også for et kvalitetskabel fra cdrommens(dvd\'ens) analoge lydudgang til lydkortet.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:25 #14
hehe - havde også overvejet om man kunne burer lydkortet inde i en kobber kasse... det ville nok tage meget af støjen..
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:25 #15
vi sidder vist og tænker det samme ;)
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:26 #16
>jhol00 - prøv at afmontere din ramklods, rens kontaktfladerne (isopropylalkohol og vatpind), det kan hjælpe markant.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:26 #17
men hvorfor jern og hvor kun ovenpå og nedenunder, men ikke på siderne ?
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:27 #18
Nej kobber er ikke det rigtige materiale, det skal faktisk være gement jern, køb noget tyndt karosseriplade.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:27 #19
havde det samme prob med syngende ram i min gamle spand :s
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:27 #20
hvorfor jern ?
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:28 #21
Jern isolerer mod elektrisk støj. Man kan da godt sætte noget på siderne, men det har kun meget lille effekt.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:30 #22
øh det virker da lidt ulogisk at mange af de store audio firmaer, bruger kobber til at skærme med i deres dyre forstærkere!!!
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:30 #23
Smut på biblioteket og lån en bog om elektromagnetisk interferrens og indstråling, der vil du få de dybere videnskabelige forklaringer, det kan være endog meget lærerigt.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:30 #24
...i forhold til det du siger
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:31 #25
Tænk lige på at kobberet er omgivet af en jernkasse.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2001 - 22:31 #26
MHT lydkort bør du også overveje WinFast 6x sound http://www.leadtek.nl/new/uk/pages/sound/6xsound.htm til 295 kr hos Zitech..

Digital ind/ud, AC3 (5.1), SPDIF osv :)

Er selv godt tilfreds...
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:31 #27
øh kan ikke lige se hvad inteferens har med sagen at gøre... belær mig ;)
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:32 #28
Interferrens er en af de kilder der er til forvrængning.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:32 #29
uhhh zitech :s men hvis kortet er godt så
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:34 #30
Det er ikke i klasse med Hoontech og Terratech, ikke at det er ringe, men...
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:34 #31
øh inteferns er når 2 bølger bliver lagt til hinanden, ved godt det er børnehave sprog...
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:35 #32
Noget af det der kendetegner Hoontech er at de ikke leverer en masse spil og andre programmer med. De leverer drivere og et godt lydkort.
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:36 #33
Jep, det er interferrens, og det er netop en stor kilde til elektroakustiske problemer.
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:37 #34
F.eks. strømforsyningen (50Hz er her den store synder)
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:39 #35
kay, men der er altså ikke nogen endegyldige sandheder når det gælder hvilket et af de 2 lydkort der er bedst?
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:43 #36
mht. lydkvaliteten?
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:43 #37
Næh, smag og behag spiller jo også ind, men da jeg har begge, og de er begge gode, kan jeg dog alligevel kun anbefale Hoontech\'en.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:44 #38
\"Tænk lige på at kobberet er omgivet af en jernkasse\"
nu tænker jeg på \"internt\" i forstærkeren... især mellem kontrol- og effekt-delen
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:48 #39
Tja, selv der skal der jern til for at virke optimalt, hvilket der også bruges i proff grej. Kobber har nogle egenskaber der kan afhjælpe nogle specielle problemer, men jern er vigtigere. Tænk på hf-udstyr, det er altid indkapslet i jernkasser.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:49 #40
joeh, men det generer mig mest ved mit nuværende lydkort er støjen, der især er tydelig da jeg har kortet direkte sluttet til mine effekter
Avatar billede msmows Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:52 #41
Det der sker ved en direkte tilslutning til en forstærker er ofte \"groundloops\" det vil sige der bl.a. er forskellige stelniveauer, køb en god linietrafo så vil du få galvanisk adskilte kredsløb, det kvæler støj.
Avatar billede speje Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:54 #42
kay, tror lige jeg starter med en kontrolforstærker ;)
Avatar billede speje Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:40 #43
lige en sidste ting, på et sb live! når man slår digital-udgangen til forsvinder signalet på de analoge udgange...
da jeg skal bruge den digitale udgang, men muligvis også skal have et sæt hovedtelefoner sat til, vil jeg gerne vide om den digitale udgang også påvirker de analoge udgange og/eller indgange, på de 2 kort... :D
Avatar billede speje Nybegynder
14. november 2001 - 11:15 #44
kay selvom jeg ikke helt fik det endegyldige svar jeg ledte efter får i afligevel begge nogen points for tålmodigheden ;)

det endte med at jeg købte begge kortene og så solgte terratec\'t til en af mine kammerater... så jeg har prøvet begge.

efter min vurdering er terratec\'t bedst (eller ligså godt) hvis man \"kun\" har analoge indgange... og mest bruger sin comp til spil / afspille musik

men hvis man derudover har brug for de digitale ind/udgang (coaxiale) som terratec\'t ikke har og evt. bruger sin comp til at optage lidt lyd på... vil jeg mene at de 300kr er givet godt ud