23. februar 2000 - 22:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nemme point.

Jeg har downloadet et program til KDE. Programmet er til Redhat. I installationsvejledningen står der at man først skal køre filen "configure" ved at skrive "./configure". Jeg kan se at filen er der, men hverken ".configure" eller bare "configure" virker, og jeg er derfor ikke kommet længere med installationen. Mangler jeg at installerer nogle hjælpe-programmer eller hvad? En anden løsning ville være, hvis der var en som tilfældigvist havde en driver til Soundblaster Live! i RPM format.
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. februar 2000 - 22:20 #1
Prøv at skrive

../configure

Det burde hjælpe
Avatar billede nanodead Nybegynder
23. februar 2000 - 23:26 #2
ok.. en lille forklaring...

.  <--- betyder at det er i det directory du står i.
/  <--- betyder roden

alt må ./ <-- roden af det directory du står i... så løsningen er:

1: gå ind i det directory hvor din config - fil ligger
2: skriv ./config

og filen config vil blive executed
24. februar 2000 - 11:15 #3
nanodead det er netop det jeg har gjort, og det virker ikke.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 11:25 #4
nanodead,

./config er det samme som at skrive config uden noget.

Mander26,

Når du skriver at hverken ./configure eller bare configure virker:

Hvad sker der når du prøver ? kommer der en fejlmeddelelse der fortæller at configure ikke kan køres, ikke er et program og så videre, eller starter et program men hvor du ikke kan det du vil ?

Kan du forklare lidt nærmere nøjagtigt hvad der sker når du prøver ?
24. februar 2000 - 12:17 #5
Den skriver altid at det ikke er noget program jeg prøver på at køre.
24. februar 2000 - 12:18 #6
Den prøver IKKE på at køre nogen form for script.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 12:34 #7
Det er sandsynligvis et script der er i filen configure. Prøv at se om du kan åbne det og det indeholder linier du ellers ville kunne skrive i promptet.

Hvis det er burde

SH configure

kunne aktivere det. sh står for shell og dette tillader at eksekvere programmer/scripts der ikke er angivet som en eksekverbar fil. Dette kan du formentligt også gøre selv med

chmod 777 configure
Avatar billede borisb Nybegynder
24. februar 2000 - 18:49 #8
Kan vi ikke lige få det fulde output der kommer når du forsøger at køre filen?
25. februar 2000 - 20:49 #9
Desværre. Jeg fandt selv ud af det. Jeg har ikke en kørende internetforbindelse under linux, så jeg bliver nødt til at downloade programmer i windows. For at script'sene så kan virke i Linux skal jeg åbne dem i en linux editor og gemme dem igen. Det har evt. noget at gøre med den måde Linux laver linjeskift på.
25. februar 2000 - 20:50 #10
End of story.
Avatar billede borisb Nybegynder
25. februar 2000 - 23:38 #11
Så se da at få den internet-forbindelse op;)
Hvis du har lyst kan du kigge på mine dialup-scripts.
http://boris.nowhere.dk/linux-dialup
26. februar 2000 - 01:33 #12
Desværre er det en stofa-forbindelse.
Avatar billede vange_inet Nybegynder
01. marts 2000 - 16:29 #13
Stofa har et linuxscript på www.stofanet.dk du kan benytte.