Avatar billede hriis Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:22 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

WAP programmør søges

Hej vi er to gutter der fået en, synes vi, fantastisk idé til en WAP service. Denne kræver dog forholdsvis meget teknisk viden omkring programmering af dynamiske WAP sider. Derfor søger vi en partner til projektet, som har viden om og erfaring med WML, Java og WML script. Jeg formoder at systemet vil tage et lille års tid at udvikle, med et andet arbejde ved siden af. Jeg kan ikke fortælle så meget om idéen, men blot sige at erfaringer fra andre medier har vist, at der sagtens kan genereres en betragtelig omsætning. WAP delen gør projektet billigt at implementere, så vi for størstedelen skal investere arbejdstimer.
Hvis du er interesseret og gerne vil vide mere så giv et skriv, og fortæl lidt om dig selv.
Henrik
Avatar billede prof2 Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:45 #1
Hvorfor i JavaScript kategori ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:58 #2
VML script er ret tæt på javascript, så det er ikke helt galt.
men går udviklingen ikke mere i retning af HTTP: på mobilbørgen, evt via en portal der piller den tungeste grafik ol. af. Jeg tvivler lidt på at der vil være et større WAP marked om et år end der er nu.

mvh JakobA
Avatar billede hriis Nybegynder
15. oktober 2001 - 18:29 #3
Prof2> Der var ikke nogen kategori der passede perfekt. Derfor.
Jakob> vi vil gerne lave en tjeneste der når ud til en stor del af mobilmarkedet,, når vi er klar til at lancere om et år eller så. WAP tjernester klarer sig ikke godt, men det er meget fordi WAP har fået et dårligt ry grundet lav båndbredde. Reelt er det jo særskilte ting. Med GPRS og senere UMTS er der ved at ske noget, og hvis man vil med skal man se at kridte skoene. Det handler om at de fleste telefoner der laves idag, som standard har WAP indlagt. Du må lige forklare lidt nærmere omkring din HTTP idé.
<h
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2001 - 18:53 #4
Såvidt jeg har forstået det kører den nye nokia communicator noget nær http: og jeg tror det er vejen frem. Den simple løsning (\'lissom alt det andet\') har en enorm fordel frem for en \'til netop dette formål\' løsning selvom den specielle løsning måske sparer en masse ressourcer.

som virkeligt eksempel kan vi tage floppy diske. Der har tre gange været firmaet der annoncerede deres remolutionerende system til at lagre 50% mere på en floppy ved at skrive flere sektorer på de ydre (lange) tracks end på de indre (korte) tracks. De er alle 3 forsvundet igen uden spor. Det var for kompliceret og for at udnytte det skulle driverprogrammer og andre tage højde for den komplexitet. Så det slog ikke an. På den anden side er jeg ret sikker på at harddiske bruger systemet, for der kan komplexiteten indkapsles i controlleren så man udefra blot skal sige \'jeg vil have sektor 3456789\'.
Jeg tror det samme kan siges om WAP, for at udnytte besparelsen skal en betragtelig del af internettet dobbel-kodes og det tror jeg ikke vil ske. Og når WAP (du kan se en brøkdel af nettet hurtigt og effektivt) skal konkurrere med HTTP (du kan se alt hvad der er, men det koster) vil WAP ikke have en chance.

Så hvis i vil lave noget i den retning tror jeg snarere det skal være en slags portal. Der fortygger de websider der bliver bedt om og fx siger: \"Nå der er et billede på 600*500 pixel, ham der ber om det har en 300*200 skærm, så det resiser vi lige før vi sender det videre.\", \"Der er en embeddet MP3 fil. men klienten har lyden slået fra, så den <embed glemmer vi bare alt om\". osv. Internet delen af WebTV blev i nogen grad lavet på den måde og virkede ganske fint. Jeg tror det er en bedre vej frem end at pushe en helt anden protokol.

mvh JakobA
Avatar billede coderdk Praktikant
15. oktober 2001 - 19:05 #5
\"Der var ikke nogen kategori der passede perfekt. Derfor.\"

Passede WAP kategorien ikke? :)
Avatar billede hriis Nybegynder
15. oktober 2001 - 19:43 #6
coderdk> Måske bedre. Men der er stort set ingen hits på den kategori ;-)
Jaob> Meget interessant Jakob. Nu er jeg jo ikke teknikker, men hvordan kan en telefon i det hele taget modtaget data fra internettet. Er det er noget med at telefonen sender en forespørgsel til en WAP gateway, der så oversætter forespørgslen, og derefter sender en oversættelse som telefonen kan læse tilbage. Hvor er det så nøjagtig WAP kommer ind? Er det kun en måde at lave et sideindhold der fylder lidt, og er optimeret til småskærme, eller indeholder WAP ligeledes en transmissionstandard. Det jeg spørger om er mmåske mere direkte: Vil alle telefoner der kan WAP kunne læse HTML som du beskriver? Hvad er kravet til telefonen for at kunne læse html? Da vi jo skal bygge fra bunden er det ikke noget problem at lave en wabserver fra starten. Kan vi så ikke lige så godt gøre det? Vi vil gerne ramme bredt, dvs at vi skal have mange telefoner derude der kan modtage tjenesten. Vi vil derfor helst være uafhængige af både teleudbydere og telefonfabrikater.
Mange spørgsmål :-)
<h
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:49 #7
WAP og HTTP er protokoller, dvs regelsæt for hvordan data skal sendes og kvitteres for og hvad der skal gøres hvis noget går galt. om det der sendes så er en html side eller politikens lysavis er underordnet.

Men ikke helt ligegyldigt. Http bliver i mest brugt til at sende HTML sider, mens WAP mest bruges til at sende WML sider. Du kan ret sikkert regne med at alle mobiltelefoner der har WAP vil kunne forstå og vise WML formatterede data. Og også regne med at de ikke vil kunne vise HTML formatterede data.

Men WML versus HTML er en mindre klar skillelinie. Hvis jeg installerer en WML browser på min PC vil jeg kunne se WAP sider på PC-en, Hvis man installerede Internet Explorer i en mobiltelefon ville den kunne vise <html sider. (indtil videre er det dog ikke praktisk muligt at installere et så stort og krævende program i en mobiltelefon, det vil det blive).

mvh JakobA
Avatar billede hriis Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:21 #8
JakobA> Det vil sige at HTML på mobiltelefoner vil tage en rum tid for at opnå udbredelse. Fordelen ved WAP er jo at den inden for ret kort tid vil ekssitere på et stort antal mobiltelefoner. Kan man i øvrigt se WML med en HTTP browser? Som jeg ser det må man i første omgang satse på WAP og WML og evt. senere skifte over til HTTP og HTML.
Avatar billede hriis Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:28 #9
Det vi søger i dette forum er en programmør som kender til alle disse muligheder, og sammen med os vil være i stand til at vælge en god og fremtidssikker løsning. Tag handsken op...
Avatar billede warpgiga Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:17 #10
Jeg kender en hel del til WAP og lign. teknologier.

Bare kontakt mig på: alring@bytefarmers.com
- Så kan vi snakke om det...  - Fini
Avatar billede hriis Nybegynder
12. november 2001 - 22:26 #11
Ingen seriøse. Det var ærgeligt.
Avatar billede warpgiga Nybegynder
13. november 2001 - 03:34 #12
Ups ;| Havde heeelt glemt dig!

- Har sendt dig en mail ;) - Fini