Avatar billede carstenr Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Specielt diagram

Hej alle eksperter!

Er der nogen der ved hvor dan man laver på typer diagrammer i et? Fx. xy-punkt kombineret med søjlediagram. XY-punkterne har jeg plottet ind. Søjlediagrammet har samme x koordinat som xy-punkt. Samtidig er søjlediagrammets y koorninat den samme.

Jeg vil give ekstra point, hvis der er en der kan sige, hvordan man i diagrammet skriver differencen mellem XY-punkterne og søjlediagrammet. Ved at man kan med tekstbokse, men hvis der er en anden metode er I mere end velkomne.

Hilsen

Carsten
Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 17:22 #1
Først laver du hele diagrammet som et xy-diagram.
Derefter højreklikker du på den punktrække og vælger diagramtype.
Her kan du så for de udvalgt data lave en anden type, f.eks. søjler.
Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 17:23 #2
Sig til, hvis jeg skal sende dig et eksempel.
jan_vogt_hansen@hotmail.com

Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 17:32 #3
Differencen kan du også godt få tilføjet ved at lave en ekstra dataserie (med visning af værdier), som du evt. kan lægge ind med en sekundær akse i samme diagram.

Boksene med differencer opdateres så automatisk.
Avatar billede carstenr Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:51 #4
Kan du ikke uddybe, det med differencen. Det forrige har jeg gjort/forstået. Du skal nok få point.
Avatar billede carstenr Nybegynder
15. oktober 2001 - 18:06 #5
Istedet for et søjlediagram lavede jeg endnu et XY-punkt, som bare er en ret linie. Hvordan findes afstanden til de udvalgte punkter?
Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 18:18 #6
Du laver en ekstra dataserie, kald den f.eks. DIFF.
Her beregner du forskellen mellem punkterne og søjlerne.
Når du så viser denne tredje graf i samme diagram, som de andre kan du vælge at vise \"Formater dataserie->Dataetiketter->Værdi\" ved at højeklikke på dataserien.
Du kan også prøve at eksperimentere med \"Formater dataserie->Akse->Sekundær akse\" for at gøre dit diagram mere overskueligt.

Jeg har lavet et eksempel med ovenstående, hvis du er interesseret.
Opgiv mail-adresse eller send en mail til mig.
Avatar billede carstenr Nybegynder
15. oktober 2001 - 18:30 #7
Jeg sender dig arket. Har lige et spørgsmål mere(eller også er det en uddybning:):
Er det muligt, at lave det så der er linier der forbinder de enkelte punkter? og at man samtidig i diagrammet kan se værdien?
Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 19:20 #8
Ja!
Avatar billede carstenr Nybegynder
15. oktober 2001 - 19:48 #9
OK- kan se at det du har tilføjer en akse mere, men er der mulighed for at gøre det på en akse samtidig med at den viser den rigtige værdi. Forestiller mig, at man kan tage den fulde værdi (uden diff) som data men at den viser differencen?
Avatar billede carstenr Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:25 #10
------>>>JANVOGT

Du må endelig sige til det antal point du mere synes er rimmelig!
Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 22:51 #11
Ja, du kan godt vise alle 3 på én akse.
Højreklik et sted på DIFF-serien og vælg \"Formater dataserie->Akse\" og fjern markeringen under \"sekundær akse\".

Det er dig som stiller spørgsmålet, som suverænt bestemmer, hvor mange point et svar er værd.
Jeg er ALDRIG utilfredshed med de point, som gives for et svar.
Blot har nogle spørgsmål p.g.a. pointene større interesse end andre.

Det værste er derimod, hvis en bruger ikke får afsluttet spørgsmålet. Når man nu har brugt tid på at hjælpe må det være det mindste man kan forlange.