Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 20:21 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde CD-ROM drev

Jeg har lige fået 32mb ram til min gamle lorte P150 og vil så sætte den op til tekst behandling. Men nu kan motherboatdet ikke finde CD-Rom drevet (hverken på IDE1 eller IDE2, master eller slave). Mortherboardet kan godt finde mine 2 harddiske både IDE1 og IDE2, master og slave. Det CD-ROM drev har virket før på det motherboard og det virker også i mon anden PC. Jeg har også prøvet med 3 andre CD-ROM drev i den gamle pc men intet virker.

Er der nogle der kender problemmet eller er det bare at købe et andet motherboatd?
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 21:43 #1
hvad hvis du sætter drevet til "cable select" ?

Avatar billede michael2001 Nybegynder
23. februar 2000 - 21:51 #2
Hvis du har to HD og en CD må de skulle sættes som :

HD1 : Primær Master
HD2 : Primær Slave
CD  : Sekundær Master

Ind og kigge på jumbere :-)
Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 21:51 #3
er prøvet
Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 21:53 #4
jeg har prøvet ALLE kombinationer med 1 HD og 1 CD-ROM drev (både master, slave, cable select på IDE1 og IDE2)
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 21:55 #5
Lyder som om at du har oki check på det ;-)

hvad er det for en bios ??

er LBA slået til på den kanal, hvor du placerer CD-rommen, hvis så prøv at disable den !!!
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 21:55 #6
tro ik på at dit MB er def.
Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 22:01 #7
grunken << så er det også prøvet - hjalp ikke en sk**
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:04 #8
Jeg går ud fra at det ikke er dit kabel der er defekt !!!

prøv at sætte den som slave efter den første HD, hvis det kan lade sig gøre !!!

Ellers er jeg ved at løbe tør for løsninger ;-(
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:05 #9
upz, jeg burde læste det hele først !!!
Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 22:06 #10
jeg har prøvet med flere forskellige kabler og det andet er prøvet
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:06 #11
flå alle HD'erne ud, og prøv med CD'n only

og auto på alle kanaler !!!
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:14 #12
er desværre løbet tør for IDEÉR ;-(

Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 22:15 #13
igen ting
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:23 #14
er dit

hvordan står din boot-sequence ?

prøv at includre CDROM der, der er nogen bios der lige skal have det spark !

Ellers kyl den til månen *G*
Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 22:25 #15
jeg overvejer at laver et vend-polerne-om trick på
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:27 #16
hehe
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:27 #17
der kommer sikkert et andet GENE, der kan se løsningen lige om lidt
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:28 #18
geni even
Avatar billede reason Nybegynder
23. februar 2000 - 22:29 #19
når men tak for alle de "gode" ideer : )
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. februar 2000 - 22:30 #20
Det er ikke sikkret at dit board umiddelbart kan genkende din cd således at du i on-boot/diagnostics kan se den.

Det er ofte sådan at du skal installere SYS-driveren i Config.sys og MSCDEX.exe i autoexec.bat før den virker.

Har du prøvet det eller kigger du kun på hvad bios siger ved boot ?
Avatar billede grunken Nybegynder
23. februar 2000 - 22:34 #21
tror egentligt at sjensen er inde på noget af det rigtige ;-)
Avatar billede john.doe Nybegynder
23. februar 2000 - 23:20 #22
Prøv at indsætte vide-cdd.sys i config.sys og mscdex.exe i autoexec.bat.

Vide-cdd.sys kan findes på nettet.
Avatar billede reason Nybegynder
24. februar 2000 - 00:11 #23
sjensen og john.doe << det virker heller ikke desuden har det drev virket på autodetect før
Avatar billede brian Nybegynder
24. februar 2000 - 08:40 #24
Hvad sker der hvis du bruger en win98 opstartsdiskette ? Der ligger en udemærket cd-rom driver
Avatar billede kone Nybegynder
29. februar 2000 - 03:44 #25
har selv haft problemet det løste jeg ved og starte den uden cd drev da den så var startet op satte jeg ide kablet i
og åbnede drevet satte windows i og bare
slukkede den på kontakten gik derefter ind og satte autodetect til og også til
at boote fra cd rom det er ikke sikkert det hjælper men det er da et forsøg
held og lykke
Avatar billede reason Nybegynder
04. marts 2000 - 16:11 #26
pis det virker ikke
Avatar billede kone Nybegynder
04. marts 2000 - 17:26 #27
så køb et nyt