Avatar billede roed Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:58 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Notes vs. Exchange

OK! Vores firma pønser desværre på at gå over til Exchange serevr i stedet for Domino. Nu er det jeg skal have de bedste argumenter for at beholde Notes. Såå...
HVORFOR???
Avatar billede mountainman Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:09 #1
Kigger lige med :-)
Avatar billede roenving Novice
15. oktober 2001 - 15:21 #2
Fordi Notes er en udviklingsplatform for workgroup-applikationer, hvor exchange er et workgroup-mail-system, som efterhånden har realiseret, at man må kunne andet end det på forhånd indbyggede.

Fordi Domino er en meget fleksibel database f.eks. til dokument-styring, www-access med f.eks. e-handel, webudgivelse af dokumenter o.m.a.

Fordi Mikro$aft ikke må komme til at være det eneste saliggørende !·|

hth
jes
PS. Gå ind på www.lotus.com og find deres sammenligningspapir (søg f.eks. på exchange) -- det giver et par vinkler mere.
Avatar billede osj Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:14 #3
Vi bruger Notes i vores firma og hvad jeg har erfaret er at der findes ikke virus som går på Notes.
Da jeg selv startede var jeg ikke meget for Notes men jeg må sige at der er mange fine detaljer eks. kan man lave sin egne database til at opbevarer sine mails i, der ligger jo gerne en max MB på ens mail box.
Avatar billede stangen Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:58 #4
Jeg har aldrig rodet med Exchange, primært fordi firmaet jeg arbejder for altid har brugt Notes. To ting tiltaler mig meget ved Notes: Muligheden for at udvikle egne applikationer og letheden ved at publicere disse, samt den udvidede sikkerhed i at have både et password samt en identifikationsfil.

Vi benytter os også af Quickplace, som er det fedeste vørktøj hvis man som vores firma har kontakter i flere lande jorden rundt. Meget fleksibelt og integrerer kanon med klienter.

Vi skal også snart til at have smidt en Sametime server op. Hvem har ikke siddet med en model eller et diagram over et eller andet og skulle forklare denne over telefonen? Nok ikke særlig mange :)

Er det bedste ikke at angribe Exchange fremfor at forsvare Notes?
Avatar billede mettemusen Nybegynder
16. oktober 2001 - 07:41 #5
Jeg har kørt Notes i adsk. år , og er nu pga nyt arbejde kommet over på Outlook/Exchange. Og det er ikke lykken !!!

1. Der er 1000 indstillinger til mailen, men ingen kan finde ud af dem !

2  Det at lave egne views er ikke så nemt som i Notes.

3  Integration med små appl. kan du ikke lave selv - fx havde vi før en masse små appl. til fx fælles kalender (v4 Notes), internet links, intranet funktioner etc .. no can do i Exchange.

4  Fælles kalender !!!  Hvor er den i Exchange ??

5  Billeder direkte i mailen ???  man attacher billerne - gaaaaab

6  Mgl. filtre til bla. billeder - fx TIFF

Og ikke mindst en weird styring af personline navne/adresser !!!  Prøv det !!!!

Så længe leve Notes - jeg savner den !!!
Avatar billede roed Nybegynder
16. oktober 2001 - 08:40 #6
Gode argumenter. Men er der så nogle punkter hvor Exchange overgår Notes?? Det er jo meget rart også at være forberedt på et modangreb ;o)
Avatar billede mettemusen Nybegynder
16. oktober 2001 - 08:49 #7
Man kan vel sige, at

1 mange flere kender Outlook - dvs. grundlæggende brugerudd ikke nødvendigt kontra Notes, hvor mange ikke kender det på forhånd

2 bedre integartion med fx andre produkter (mail integartion)

3 Hvis man nu har en MS strategi > bedre priser formentlig end på Notes.

----

Glemte en fordel med Notes:

Notes kan køre problemfrit via en browser - dvs. så kan OS/2 klienter (i mit forrige job havde vi 400 af dem) også køre Notes mail .... dvs. man er ikke bundet af W98/2000 eller hvad Bill Gates nye barn nu hedder :--)
Avatar billede roed Nybegynder
18. oktober 2001 - 10:28 #8
Det var ikke mange rosende ord om Notes :o(
Nå, men jeg tror jeg har fundet ud af at jeg skal overbevise dem om en sam-eksistens mellem de to systemer. Så er der nogen der kan komme med nogle gode programmer, og beskrivelser af dem, som kan få Notes og Exchange til at spille sammen, som var det et og samme program???
Avatar billede roenving Novice
18. oktober 2001 - 11:03 #9
Var der ikke noget med iNotes og Outlook ?·]
Avatar billede roed Nybegynder
18. oktober 2001 - 11:17 #10
Er iNotes en del af R5 pakken? Eller skal man have det seperat ved siden af?
Avatar billede roenving Novice
18. oktober 2001 - 11:24 #11
Jeg mener det er 5.0.8 den er med i, men mail-filerne skal konverteres -- selv arbejder jeg i et udvikler-domæne og har min mail-fil åben i browseren via iNotes.
Avatar billede roed Nybegynder
18. oktober 2001 - 11:26 #12
Hvordan konverteres? Man kan vel staig bruge dem i en alm. klient ikke?? Erder ellers noget man skal være opmærksom på med iNotes?
Avatar billede roenving Novice
18. oktober 2001 - 11:55 #13
Ja, ja, i notes vil mail-filen opføre sig nøjagtig som du er vant til.

Det er et specielt template, du skyder ind over din mail-fil, og så vil den fra browser opføre sig som iNotes.

Det eneste jeg er klar over som en speciel ting er, at man skal have en speciel licens, som vistnok er meget billigere end en fuld Notes-licens (mon i størrelses-ordenen mail-licens ?·)
Avatar billede roed Nybegynder
18. oktober 2001 - 12:54 #14
Jes, ved du om en Domino-server til Linux er gratis, eller om den koster det samme som til NT??
Avatar billede roenving Novice
18. oktober 2001 - 13:47 #15
Hov se lige på den her, fundet på lotus danmarks forside:
http://www.lotus.com/world/denmark.nsf/framedyn?OpenForm&/world/denmark.nsf/allpublic/1EE67778A666B3F48025697B0064D1C0

For øvrigt tror jeg at Domino til Linux koster det samme som de andre servere (set hos Ravenholm til 19.091,-).

mvh
jes
18. oktober 2001 - 20:10 #16
Prøv at kigge på det her link - der er en hel samling af links med info omkr. Notes & Exchange
http://searchdomino.techtarget.com/bestWebLinks/0,289521,sid4_tax209,00.html

Hilsen Jeppe
Avatar billede roed Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:10 #17
Tjaaa, ikke så nyttigt som jeg havde håbet på, men nu får vi se om ikke vi for lov at beholde Notes alligevel.
Tak for hjælpen :o)
Avatar billede roenving Novice
22. oktober 2001 - 13:55 #18
Og takker for points ;~}