Avatar billede ultik Nybegynder
23. februar 2000 - 20:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Delphi Tuts.......

Hej !

Hvor finder jeg en god Delphi tutorial ? Ikke for "easy", jeg har erfaring med et par andre programmeringssprog, så de halv-tekniske udtryk er ikke et problem, den må gerne være engelsk ( dansk er selvfølgelig ikke et problem )

Jeg vil gerne både høre lidt om nogle gode bøger, men helst on-line tutorials.....

På Forhånd Tak....
Ulrik Jensen
ultik@cyberdude.com
Avatar billede michael2001 Nybegynder
23. februar 2000 - 20:51 #1
Hvis du har lidt programmeringserfaring så kan du ikke gå helt galt i byen med:
Delphi 5 Developers Guide
ISBN : 0-672-31781-8

Og hvis det ikke lige er Delphi 5 du bruger findes den også i en version til Delphi 4.
Bruger du D3 eller derunder skal du nok til at kigge dig om efter en ny Delphi :-)

Happy Coding
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. februar 2000 - 22:40 #2
Selv med D3 er der en ganske glimrende tutorial i user guiden. Det berømte "hello world" program er nydeligt beskevet på 8-10 sider hvor man kommer igennem alle aspekter af udviklingsfasen. Det er der samme som findes i D4 og D5 user guiderne.

Vedr. Online:

Prøv http://www.mcp.co.uk (de har vistnok skiftet til et andet site men du bliver guidet derover). Det er et online bibliotek hvor du kan låne bøger, og en af dem er bl.a. "Delphi 4 in 21 days"  (måske er det endda allerede nu blevet til "Delphi 5 in 21..."

Og hvis du vil til at programmere i Delphi så ofre de 4-500 kr det koster at køre biblen: "Mastering Delphi 4" (eller 5) skrevet af Marco Cantu.

Der findes ikke bedre bøger om Delphi og den dækker ALT !!
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. februar 2000 - 22:41 #3
Ups: køre=købe
Avatar billede snowball Novice
23. februar 2000 - 22:44 #4
Shit mand !

Hvordan kan man bruge 8-10 sider på at beskrive et hello world program ?!?!?!?

Så må der _virkeligt_ blive gået i _alle_ detaljer !

Snowball
Avatar billede ultik Nybegynder
23. februar 2000 - 23:46 #5
Jeg har Delphi 3 standard, den fulgte gratis med et af min mors komputer for alle blade.... ( don't ask me why she buys it ! ).........
Nok den bedste ting de har bragt so far.........

Jeg har ærlig talt ikke budget til at købe Delphi 5, den koster sgu da 20.000 !

kender ikke 4'erens pris, men regner med at den er ca. halvdelen......

User Guiden ? Hvor finder jeg den ?
Avatar billede kim_bille Nybegynder
23. februar 2000 - 23:54 #6
Jeg har altid synes biblioteket var et godt sted at finde bøger!

Jeg har bl.a. haft lånt Mastering Delphi 5.
Problemet med bib. er at man ikke kan beholde bøgerne til at slå op i, men Delphi har en omfattenede online help.
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2000 - 08:47 #7
ultik: der er jo ingen der siger du skal købe enterprise versionen !!!

En Delphi 5 Pro. koster "kun" ca. 6500,- for en fuld ver. og ca. 3000,- for en opgradering !!!

Snowball
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. februar 2000 - 09:30 #8
Snowball,

8-10 sider er måske lidt i overkanten (jeg husker ikke det nøjagtige antal sider) men det er ikke kun programmet man gennemgår, men derimod fra første gang man starter D3 intil man har fået oprettet et projekt, en unit gemt det, compileret det og køre det. Og for hver af de properties der skal ændres lidt på vises hvad og hvilke muligheder der er. På denne måde bliver man let ført gennem de almindelige dele af IDE og compileren fra at være totalt blank til at være istand til at lave et program og køre det.

Men det er jo også det der er ideen med "Hello World" programmet, uanset hvilken compiler vi taler om, er det ikke ?
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2000 - 09:52 #9
Jo, helt klart !

Jeg kom også lige til at kigge i den bog jeg brugte da jeg startede på at lære Delphi (Delphi 4 Bible af Tom Swan), og der fylder Hello World programmet også 9 sider ;)

Snowball
Avatar billede ultik Nybegynder
24. februar 2000 - 18:00 #10
Er UserGuiden en bog eller hva ? Eller snakker vi om Delphi hjælp filen ?

Og opgraderingen......... Tæller den fra Delphi 3 ?

Med venlig hilsen
Ulrik Jensen
ultik@cyberdude.com
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. maj 2000 - 11:28 #11
Hej Ultik,

Lidt sent ganske vist, men bedre sent end aldrig:

Userguiden er en af de bøger der følger med delphi når man køber delphi, og ja, den følger med fra D1 til D5, selvfølgeligt behørigt opdateret til at afspejle de nye muligheder, men "hello World" eksemplet/gemmengangen er der stadig