Avatar billede emborg Nybegynder
28. maj 1999 - 09:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af netværk

Jeg har fået 2 brugte netkort ”3COM Etherlink” inkl. kabler. Men opsætning af netværk er ikke mit speciale. Så hvis nogle kunne hjælpe med en kort beskrivelse ”how’ to do” vil jeg kvittere med lidt point til kontoen.

Maskinerne som skal forbindes kører begge Win98.

Netkortene sidder i maskinerne, og systemet fortæller at de ’kører korrekt’ men der er ingen forbindelse. Hvordan kommer jeg videre herfra.
Avatar billede aleks Nybegynder
28. maj 1999 - 10:31 #1
Det kabel du bruger til at forbinde PC'erne med, et det sådan et med runde "skrue"-stik??

Hvis det er, så skal der sidde et T-kryds i hvert netkort (kablet må ikke sidde direkte fra kort til kort) og i den modsatte side af T-krydset skal der sidde en terminering.

Jeg prøver at tegne:
- Er kablet
1 er Terminering
2 er T-kryds
3 er Netkort i PC'eren

På PC'erne skal du så i Kontrolpanelet under Netværk, tilføje protokollen NetBEUI og den skal sættes som standard protokol. Du skal også under netværk i Fil og Printerdeling markere at andre skal have lov til at få adgang til din PC'er. Når det er sat og maskinen er genstartet, kan du når du højreklikker på en mappe eller et drev vælge at det skal deles og så kan du se det fra den anden PC'er under Andre Computere.
Avatar billede hojben Novice
28. maj 1999 - 10:36 #2
I Kontrolpanel/Netværk, skal der være Microsoft Klient netværk (eller sådan ca.) tcpip = Protocol. Her angiver du et ip-nummer til hver af maskinerne.fx 192.168.0.1 og 192.168.0.2, så skal du have deling med, og efter genstart skal du så dele en mappe på hver, og derefter kigge i andre computere... Jeg ved med 3-com og 98 at du evt. skal køre en fil på disk1 preinst.exe eller ligende.. (Det er en exe fil.) hver computer skal have et navn der ikke er det samme. arbejdsgruppen bør være den samme.. Det skulle være det, hvis du har flere sp. kan du skrive til vejs@netcentralen.dk så skal jeg nok hjælpe dig videre..
Avatar billede sirius Nybegynder
28. maj 1999 - 19:35 #3
hvis det er til at spille på skal i også tilføje ipx (protocol) for det er der nogle spil der kræver..
Avatar billede qreg Nybegynder
29. maj 1999 - 01:40 #4
De fleste spil i dag kan også bruge TCP/IP protokollen, så det vil være en fordel, rent ydelses mæssigt, at undevære IPX/SPX protokollen og kun bruge TCP/IP. I skal dog huske at tildele jer et fiktivt IP nr. F.eks. 192.168.0.x, hvor x er et tal mellem 1 og 255. F.eks. er det nødvendigt i Half-Life.
Avatar billede jinxed Nybegynder
29. maj 1999 - 02:43 #5
I tilfældet af at du ikke har runde stik(bnc), men nærmest et lille firekantet hul med nogle små metal ben inden i(rj45) så skal du bruge et krydset kabel(rødt hvis det ikke er "hjemmelavet").

hojben > Det er sk*de irriterende det med 3com/win98 : )
Avatar billede emborg Nybegynder
29. maj 1999 - 09:58 #6
'aleks' og 'hojben' perfekt det virker.
Godt jeg lige fik det med TCP/IP protokollen med.

'hojben' du får også 60 point til kontoen. Jeg opretter et sp specielt til dig, under samme kategori.

Tak til de øvrige brugbare kommenteringer.

/emborg