Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:49 Der er 30 kommentarer og
3 løsninger

Egen webserver

Hejsa

Jeg får forhåneenlig min ADSL på onsdag, og så nu kunne jeg så godt tænke mig at prøve at sætte min egen web-server op.
Jeg skal kun bruge den til mine egne sider, ca. 3-4 domæner.

Jeg har en computer med win2000 server, som jeg vil bruge. Det skulle vel endelig være nok??

Hvad med sikkerhed? Hvordan kan man bedst sikre sig mod hacker m.m. Jeg har Norton Personal Firewall, er det nok til at holde de fleste væk?

Min forbindelse er på 1024/256, er det for lidt?? Jeg regner med at der måske vil være 200-400 besøgene på serveren om dagen.

Jeg kunne også godt tænke mig at bruge den som mailserver. Hvad kræver det så? Kan I anbefale nogle gode programmer som kan det? Den skal helts kunne håndtere ubegrænset domæner med ubegrænset pop3 kontoer.

Er der ellers nogle ting, jeg skal være opmærksom på?

Har I nogle gode råd, eller erfaringer?

Mvh. Jacob
Avatar billede mandrake666 Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:51 #1
Jeg er lige med på en lytter
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:51 #2
Download Apache fra www.apache.org

Så slipper du for alle de virus\'es der findes til IIS (og den er mere stabil)

Jeg bruger den selv, og har ingen problemmer.

Din firewall skal være åben for port 80 set udefra.

Men ud over det er der ingen problemmer.

med mailserver til win2k kan jeg ikke hjælpe.
Avatar billede ctv! Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:51 #3
Jeg er med på en lytter...
Avatar billede milpoer Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:51 #4
Nu du nævner sikkerhed. Vil jeg gerne anbefale OpenBSD. www.openbsd.org

Det er en af de mest sikre Server OS, der er lavet til dato. Det er mere sikkert en windows 2000 godt som er godt konfigureret, selv i default mode.
Avatar billede ctv! Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:52 #5
Apache er en fin ting.. jeg har f.eks. lige fået CodeRed fordi jeg brugte IIS...
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:53 #6
Nortons firewwall kan da holde nogen væk.
- Benyt evt. zonealarm.

Du skal selvfølgelig have pointet dine domæner ned til din IP.

Her er et superlink til opsætning af webserver og sikkerhed m.m.:
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/en/iisbook/c08_administering_an_isp_installation.htm
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:54 #7
milpoer: Han skriver han har en win2k os, hvor spændende er det så at vide han skal bruge et totalt brugerfjentlig os istedet ??
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:54 #8
milpoer: men ellers har du da helt ret.
Avatar billede milpoer Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:55 #9
disky >> Han nævner noget om sikkerhed og derfor siger jeg blot OPENBSD
Avatar billede jake_6 Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:56 #10
- Først og fremmest en fast IP adresse.
- ISS følger med 2000. MS har lagt div. patches til denne der retter div. sikkerhedsbrister.
- De fleste kan holdes væk - men 100% sikker bliver man aldrig.
- 1024/256 - tja.. Det kommer an på hvad websitet skal bruges til. Hvis folk skal downloade meget data derfra, tror jeg 256 er i underkanten.

Er det TeleDK ADSL? I så fald kan du ikke umiddelbart bruge pop3 (det kræver vist port 110 åben) og tele DK\'s router er låst så du ikke selv kan konfigurere den (det kan man dog godt, men ikke uden at forbryde sig med TeleDk\'s politik)..

Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:58 #11
Jeg vil helts bruge ISS og win2000. Det er det jeg kender, og er van til at arbejde med. Er IIS virkelig så dårlig??

Jeg har mine domæner hos speednames, de skal vel så bare pege på min ip?

Foreløbig tak for jeres svar.
Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:01 #12
Det er helt almindelige hjemmesider - altså ikke hvor man skal downloade filer m.m. Siderne er laves i asp, med databaser.

Jeg har adsl hos teledk, men hvad gør man så?

Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:03 #13
Hvis du bruger ASP er der ikke rigtig nogen alternativer til IIS...
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:04 #14
jake_6 man kan godt bruge pop3, til at modtage post via, bare ikke sende Og forresten er det kun proaccess der har låst router.

jnissen: Så kan du bare kører løs.
IIS er ikke dårlig, bare hullet som en si.

Fast ip er ikke et krav, du kan bare bruge www.dyndns.com
Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:18 #15
Okay, så der skulle ikke være nogle problemer med pop3? Hvis jeg bruger dyndns, skal mit domæne så pege til dem?? Det er ser vel amatørartig ud?

Der er ingen der har forstand på mailserver??
Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:20 #16
P.S.
Jeg overveje at købe en anden computer, så jeg ikke skal bruge min egen.
Skal man købe noget specielt? Hvor mange ram skal der til?? Er 512 nok?
Er der ellers nogle krav til computeren??
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:21 #17
fastip er klart bedre, ingen tvivl om det.

512 Mbyte er rigeligt,
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:36 #18
mht. mailserver... jeg bruger Merak mailserver - den er meget nem at sætte op og der kan fåes en 100% integreret webmail-løsning... det kunne så løse dit problem med port 110...
Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:38 #19
isl19960-> Er der et sted hvor jeg kan læse om den, og se hvad det koster m.m?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:42 #20
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:45 #21
Som du kan læse, har den alt hvad man kan tænke sig... :)
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:47 #22
Du kan også læse om web-mail delen her...

http://www.icewarp.com/
Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:47 #23
Ja, det må jeg nok sige. Vil det virke med et domæne hos speednames??
Avatar billede changer Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:49 #24
Jeg kan ikke forstå, hvorfor i opfordre til at han skal have alle mulige andre webservere. I win2k ligger ISS, og med den rigtige firewall og virus program er man beskyttet. Jeg bruger selv ISS 5 med TermiNet firewall og PC-Cillin 2000. Jeg har to domæner det køre på hver sin comp. den uden firewall har haft Code RED II den med firewall fik den ikke.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:50 #25
Jeg kender ikke lige speednames - men jeg kan da lige kigge på det og vende tilbage... :)
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:50 #26
jnissen:

Køb ikke domæner hos speednames, de er for dyre.

www.azero.dk er billigere og har bedre service
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:56 #27
Du skal ha fat i FAQ på speednames...

http://speednames.com/lang/global/faq/faq.asp#

What is an Mx-record and how do I setup an Mx-record?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:03 #28
Faktisk kan du \"nøjes\" med at få en pegning til din ip (hvis du har fast ip-adresse). Dette tilbyder f.eks. www.nettonet.dk eller www.azero.dk som disky foreslår.
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:04 #29
isl: lige netop jeg har 6 pege domæner hos Azero og de funker fint :)
Avatar billede isl19960 Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:52 #30
kig evt. også på http://www.nettonet.dk/Domain/pegning-dns.htm
... under \'ren dns-service\'
Den bruger jeg selv.
Avatar billede jnissen Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:27 #31
Jeg takker mange gange for jeres svar.
Jeg er nu blevet lidt klogere :-)

Jeg vil tænke over, om at skal droppe speednames.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Mvh. Jacob
Avatar billede jesper2009 Nybegynder
22. oktober 2001 - 10:27 #32
Du kan finde en gratis mailserver på Apaches site. Den hedder James :)
Avatar billede cookie666 Nybegynder
03. juni 2002 - 00:56 #33
jeg køre med Win2000 server, samt en Linux firewall foran, har MDeamon mail server det køre fint med TDC´s Pro@ Adsl dog vil jeg sige at hos alm. breedbånd ADSL vil port 25 være lukket, det vil sige du ikke kan modtage post til din mail server.
TDC Siger:
Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?
Tele Danmark Bredbånd|ADSL er velegnet til at have egne servere stående, hvis man vælger en fast IP-adresse.

For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten) blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Software til server-applikationer kan hentes fra TUCOWS - http://tucows.inet.tele.dk/.

Eller du kan skifte til Pro@ Adsl der er porten åben, og er ikke meget dyre.