Avatar billede bibliotekaren Nybegynder
15. oktober 2001 - 09:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Thinkpad uden cdrom-drev

Jeg har en Thinkpad 760L, som jeg lige har renset med en format c:. Denne Thinkpad har et løsgående cd-rom drev af mærket Argosy. Efter formatteringen har det været umuligt at få den til at erkende, at dette eksisterer. Har indlæst original driver fra nettet til drevet og sidst har jeg forsøgt med en original Windows 95 boot-diskette til cdrom med følgende resultat :
\"Advarsel - Dette system kan muligvis ikke defineres til at bruge cd-rom.Kontakt pc-leverandøren hvis ikke installationsprogrammet starter automatisk.
Device driver OEMCD001
No valid cdrom device drivers selected\"

Avatar billede kimovergaard Nybegynder
15. oktober 2001 - 09:27 #1
Du skal have en boot-diskette med drivere til cd-rom drevet. Den skal altså kunne boote op på diskette drevet med drivere til cd-rom drevet.
Dette kunne være lavet inden du formaterede drevet.
Prøv om du ikke kunne få en eller anden i din omgangskreds til at lave en boot diskette til win 95 med cd-rom drivere på, og tilret den til dine egne drivere.
Avatar billede Beach Mester
15. oktober 2001 - 09:28 #2
Har du prøvet med en Win98 boot diskette?
Den har nogle flere drivere at vælge imellem så chanchen for at den finder dit drev skulle være større!
Du kan downloade den her:
http://www.bootdisk.com/

//Beach
Avatar billede bibliotekaren Nybegynder
15. oktober 2001 - 09:59 #3
har prøvet en 98
Avatar billede bibliotekaren Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:10 #4
Det er også forsøgt - selv i bios vil den erkende en cdrom
Avatar billede bibliotekaren Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:11 #5
undskyld- jeg kom at at klikke på accepteret, det var ikke meningen
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:22 #6
1. Gå til dette link og vælg \"Drivers Download\".
Vælg den rigtige Driver:
http://www.argosy.nl/techsupport.htm
(er du i tvivl så kom med specifikationer her)

2. Gå tilbage til ovenstående link og vælg \"Installation Quide\".
Vælg Guide til din CD-rom og vælg \"software installation for DOS/windows3.1\".

Læs og udfør quide: Step by Step.
Benyt bootdisk for at få adgang til dos.
-Derefter benytter du step by step quiden.

Du skulle nu have adgang til din CD-rom.
Installer nu windows95/98.
Avatar billede bibliotekaren Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:38 #7
Til J.Robert
Dette er også gjort, men jeg har lige opdaget, at der er 2 drivere til cd-rom drevet, så nu prøver jeg lige det andet - iøvrigt er der ingen installations-vejledning for det drev jeg har ( 968)
Avatar billede hsgroup Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:41 #8
Sammen med dit CD-rom drev har du fået en diskette med drivere, du skal have kopieret sys filen over på startdisketten for at du kan installere fra CDen.
Det at du kan se CD drevet i bios har intet med Windows at gøre.
Jeg vender lige tilbage med nærmere, skal lige se på mine opstartsdisketter
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:48 #9
Er det ikke en model I Card???
Så har du altså også en installations vejledning!
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:49 #10
Du skal derfor bruge den øverste Installations quide!
- Men er glad for du kunne bruge linket.
Avatar billede bibliotekaren Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:54 #11
Desværre har jeg intet som helst materiale på hverken Thinkpad eller cd-rom drev.Der er nu installeret en dos 5.0 på maskinen og man kan nu skifte til d:, men den melder fejl når man forsøger at læse fra d : int 24