Avatar billede yxander Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:06 Der er 10 kommentarer

Problem med netværk i WinXP

Hej jeg har et nætværk mellem 2 computere som begge kører med WinXP. der er installeret følgende protokoler IPX/SPX, netbios, TCP/IP med henholdsvis Ip 192.168.0.1 og 0.2 DNS er 212.54.64.170 og 171
Gateway er sat til samme ip nr. som den maskine der har internet forbindelse.

Begge maskiner kan se hinanden i windows og jeg kan pinge dem begge to i dosmode uden problemer.

Så langt så godt.

Mit problem består i at jeg ikke kan overføre filer fra maskine 2 til maskine 1,

hvis jeg forsøger at trække en fil fra nr2 og over på nr1 virker det i ca 10 sek. hvorefter jeg får denne besked \"Cannot open file: The specified network name is no longer awailable\"

Hvis jeg så forsøger at flytte en fil fra nr2 og over til nr1 får jeg denne besked med det samme \"Cannot copy file : access is denied  Make sure the disk is not full or write-protected and that the file is not currently in use\"

De to forklaringer ovenover beskriver begge hvad der sker hvis jeg forsøger at flytte noget fra computter nr2 til computer nr1.

den anden vej er der ingen problemermed at flytte filer fra nr1 til nr2 computer, internet virker også uden problemer på begge maskiner.

Håber at jeg har skrevet det så det er til at forstå, da det er en længere forklaring.

Der er 200 point til den der kan fortælle mig hvordan jeg får det til at virke.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 21:11 #1
hvorfor bruger du dns og gateway ? prøv at fjerne det hvis det ikke er nødvendigt
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 21:12 #2
og bruger du firewall .. hvis du gør så sørg for at konfigurere den rigtigt ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 21:13 #3
kører de igennem en hub/switch ? eller er den ene maskine gateway til internet
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:35 #4
Hvis det er et program du flytter:
Det lyder til du i den første kun får lavet et \"shortcut\".

I dn anden lyder det til du ikke har skrive rettigheder på din destination.

Lav en shared folder og prøv at kopiere filen til folderen.

Her er et link til hvordan du flytter/kopierer filer og programmer i XP:
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/using/productdoc/en/default.asp?url=/WINDOWSXP/home/using/productdoc/en/opt_drag.asp
Avatar billede yxander Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:52 #5
Loadet> DNS og gateway, skal bruges da der ellers ikke er adgang for internet på maskine nr. 2.
min firewall har været slået fra imens jeg har rodet med opsætningen af nætværket.

Jeg bruger et ADSL modem som er forbundet med computer nr1 på en USB port.

j.robert> jeg forstår ikke helt dit svar!! jeg forsøger at flytte en fil fra en computer til en anden via et netværk, og der er oprettet en gæstekonto på begge computere som jeg bruger.
Avatar billede simonvalter Praktikant
13. oktober 2001 - 00:03 #6
jeg ved ikke hvad det skulle hjælpe men prøv at give dem andre ips.. et skud i tågen ;)

feks 192.168.1.6 & 192.168.1.10

med mindre du har en router som er sat til noget bestemt self
Avatar billede yxander Nybegynder
14. oktober 2001 - 02:10 #7
Beklager alle, ingen points til jer denne her gang, fandt selv løsningen, men tak for jeres hjælp.
Avatar billede yxander Nybegynder
14. oktober 2001 - 02:11 #8
Kan da lige fortælle at det var en opsætning under deling af mapper, som findes i XP, men ikke i de andre styresystemer.
Avatar billede klutt Nybegynder
14. november 2001 - 21:45 #9
hmm jeg har et andet men lignende problem med xp, når jeg henter filer fra en anden computer fra vores netværk går det ufatteligt langsomt, det gjorde det ikke med win98, de andre computere bruger ikke xp, kan det være problemet eller er der et bedre bud(det håber jeg) ? Mit netværkskort er indstillet til 100Mb
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
30. december 2001 - 16:59 #10
når du har løst problemet hvad med at lukke sagen