Avatar billede flyver23 Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:13 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart af win 98

Når jeg starter WIN98, fryser computeren i 25 sekunder, ved visningen af logo anden gang. Jeg har prøvet at trykke ESC for at se hvad der sker, men der sker ikke noget ud over at markøren blinker. Når computeren besluter sig for at gå videre, står autoexec informationerne med bogstaver der ikke indeholder Æ Ø Å. Jeg har prøvet at frakoble netkort uden held. Med reference til SPM.117456 kan jeg sige at jeg har samme problem. Jeg ønsker ikke at formatere.
Avatar billede danscape Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:31 #1
Hmmm...

Det lyder som den nye virus, man modtager via mail! Så fryser den ens computer skærm, genstarte computeren og smadre styrersystemet, så maskinen ikke er i stand til at starte op!

www.virus112.dk

- Kasper!
Avatar billede msj33 Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:46 #2
Det tror jeg nu ikke............Har du prøvet at defragmentere.....en anden ting kunne være at installere et tweak program, såsom TweakIU. Dette program kan få win98 til at starte hurtigere op, plus du kan optimere din internetforbindelse
Avatar billede flyver23 Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:51 #3
Jeg har ikke virus. Min computer virker fint, når den er kommet igang. Det taer bare lang tid.
Jeg har prøvet at defragmentere. Hvad gør TweakIU?? Er det shareware?
Avatar billede msj33 Nybegynder
12. oktober 2001 - 19:01 #4
Avatar billede flyver23 Nybegynder
12. oktober 2001 - 19:36 #5
Jeg prøver. Foreløbig tak.
Avatar billede flyver23 Nybegynder
12. oktober 2001 - 20:19 #6
Jeg har nu prøvet med Tweak IU. Hvilken del skulle ændre på opstarten??
Jeg har også prøvet at slå næsten alt fra i msconfig \"start\". Det tager stadig omkring 25 sekunder, hvor der ikke sker noget som helst.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. oktober 2001 - 00:23 #7
Tweak UI hjælper for så vidt ikke meget på opstarten. Lyder lidt underligt, da du har frakoblet netkort. Det er jo li\'som den prøver at ville læse en eller anden driver før indlæsning af Windows går i gang. Er der nogle \"mærkelige\" ting som forsøges indlæst via autoexec.bat og/eller config.sys? - Prøv evt. at copy+paste de to filer ind her, så kikker vi på dem.
Hvad står LogOn til under Netværk? Windows Logon eller andet?

Avatar billede -bmc- Nybegynder
13. oktober 2001 - 05:14 #8
brug det indbyggede tool i 9x til at fjerne programmer der starter op automatisk sammen med 9x

Start Menu / Kør .. / MSCONFIG

På det sidste faneblad har du sikkert en laaang række ting du kan slå fra.. som regel bl.a. indtil flere Task Scheduler / Job Styring(?) som (for de flestes vedkommende) aldrig bliver brugt..Der er sikkert også flere andre der kan få med støvlen, det plejer at hjælpe på opstartstiden.

Defrag derefter din HD

Mvh.

Anders
Avatar billede -bmc- Nybegynder
13. oktober 2001 - 05:17 #9
Glemte lige at nævne at du på de første 2 faneblade kan ændre i indholdet af autoexec.bat og config.sys .. de fleste ting der står i de 2 filer bruges stortset kun hvis man beslutter sig for at hoppe ud i DOS mode, og er derfor det meste af tiden unødvendige ..

Tag en backup af dem de ligger i C:\\

Og så prøv at fjerne en ting af gangen og se effekten.

Good Luck

Anders
Avatar billede flyver23 Nybegynder
13. oktober 2001 - 11:56 #10
device=C:\\WINDOWS\\COMMAND\\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\country.sys
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys
Jeg har prøvet at køre normal opstart, hvor Windows ikke bruger disse filer. Det hjalp ikke på de 25 sekunder. Jeg har også prøvet manuelt at slå dem fra, sammen med de fleste inde i msconfig \"start faneblad\" Det giver lidt i den samlede tid, men fjerner ikke den lange pause på 25 sekunder. Pausen kommer lige efter win har kørt Autoexec.bat.
Mit netværk står til hurtig logon.
Kort sagt. Så hjælper de ting i nævner kun en lille smule på opstartstiden, men fjerner ikke den lange pause. Hjælp!!
Avatar billede -bmc- Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:15 #11
Kan det skyldes at du lige har installeret netværksskort, for win9x bliver altid en tand langsom at starte op når der er installeret netværk, i forhold til hvis ikke der er det.

Avatar billede flyver23 Nybegynder
13. oktober 2001 - 20:36 #12
Det tror jeg ikke. Jeg mener computeren kørte hurtigt da jeg havde den i starten. Der var netkortet installeret.
Hvor lang tid står jeres computer og tænker under indlæsning af Win 98?
Det er efter indlæsning af autoexec.bat, hvor win logo kommer på skærmen. Det er muligvis et eller andet jeg har indstalleret hen ad vejen.
Avatar billede trooper2 Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:34 #13
Ja. Jeg har nøjagtigt det samme problem, og jeg har også prøvet ALT det der blev foreslået.
Det hjalp ikke, og jeg har stdigtvæk problemet.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
15. oktober 2001 - 16:35 #14
kan du klare det med 25 sec til windows er klar er du heldig! Windows tager tid at starte fordi den hvorgang tilkobler hardwareenhederne til deres irq adresse og og indlæser drivere. Sådan er Windows bare!
Avatar billede flyver23 Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:17 #15
Jeg mener bare at det har været hurtigere??
Det er måske bare en gammel løgn?
Avatar billede flyver23 Nybegynder
15. oktober 2001 - 21:19 #16
Kan det virkelig passe at det ikke kan løses. Det ser jo ikke ud som om Windows laver noget som helst i den periode, hvor den fryser.
De 25 sekunder er ikke den totale opstarts tid, men den periode hvor der ikke sker noget. Ialt tager det ca. 1 minut.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:20 #17
Ærgerligt at problemet ikke er løst.
Jeg hælder efterhånden til en teori om, at det er dit netværk, som sløver opstarten. Du har kun oplyst, at du har prøvet at frakoble netkort, men ikke hvad netkortet bruges til eller hvad du har installeret af protokoller og serviceprogrammer. Er det til Internetforbindelse? Eller til dit eget lille LAN - og med hvor mange pc\'er?
Kom med lidt flere oplysninger og lad os håbe der kan komme hul på problemet.

Avatar billede flyver23 Nybegynder
16. oktober 2001 - 20:23 #18
Jeg bruger ikke mit netkort. Har ikke andre computere koblet sammen P.T. Jeg bruger protokoller til Internettet (TCP/IP). Hvis jeg frakobler alt med netværk (også opkaldskort), kan jeg ikke komme på nettet.
Vh Flyver23
Avatar billede kagejoe Nybegynder
17. oktober 2001 - 02:02 #19
prøv at tjekke irqén på dit netkort, det kan være at det at der ligger mange ting på dan samme, så prøv at flytte netkortet en eller to plaser ned ,hvis muligt
Avatar billede flyver23 Nybegynder
17. oktober 2001 - 05:46 #20
Kagejoe> Har du en brugsvejledning til dit foreslag?? Hvordan gør jeg?
Avatar billede klatten Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:15 #21
Opdater dine drivere til din hardware.
Specielt dit bundkort.
Avatar billede portris Nybegynder
01. november 2001 - 12:22 #22
præv at defragmentere... det kan hjælpe nogen gange...
Avatar billede flyver23 Nybegynder
03. november 2001 - 22:50 #23
Jeg kan ikke ændre IRQ på mit netkort. Jeg har også prøvet at defragmentere uden held. Hvordan kan jeg se hvilken driver jeg har i øjeblikket til mit bundkort?? Har opdateret de øvrige, som var mulige.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2001 - 23:25 #24
Der kan ikke ændre IRQ efter normal opstart af Win, de er låst så at sige. For manuaelt at tildele en anden IRQ skal Win startes op i fejlsikret tilstand. Måske et forsøg værd.
Men jeg forstår at du har haft afinstalleret netkort - og ikke blot taget det ud???  -  uden den ønskede effekt, ligesom du oplyser at have forsøgt at fjerne alt netværksopsætning, undtaget Opkaldskort og TCP/IP, som skal være der, også uden effekt.
Du havde ikke problemet tidl. Derfor tror jeg ikke et opdatering af drivere til bundkort påkrævet. Disse drivere finder de iøvrigt typisk på bundkortproducentens hjemmeside og det der menes er drivere til chipsettet som styrer ram, ide-controler, pci bus, agp, usb og hvad der nu ellrs er på bundkortet.

Avatar billede flyver23 Nybegynder
04. januar 2002 - 14:35 #25
Jeg giver op.
Tak for forsøget til alle der har deltaget.
Avatar billede flyver23 Nybegynder
04. januar 2002 - 14:36 #26
Vh. Flyver23