Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Partitioner på ny maskine - Win2k

Hej..

Jeg forsøger at installere win2000 på en ny maskine, men når jeg kommer frem til at oprette partitioner, kan jeg ikke ændre størrelsen på den første partition.

Disken er en 40Gb Fireball. Den be\'r mig om at trykke ENTER og indtaste størrelsen på partitionen nedenunder. Der står 38162Mb, men jeg kan ikke rette i dette tal.

Jeg vil gerne oprette et C: D: og E: på henholdsvis 10, 27 og 3GB

How to do?

Martin
Avatar billede tody Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:43 #1
Hvis du skal partitionere skal du trykke på et eller andet bogstav, det står på siden hvilket det er, kan ikke lige huske det.
Avatar billede ncbr Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:43 #2
du skal bruge Fdisk,
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:44 #3
På skærme før hvor du er nu skal du vælge \"nej\"
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:46 #4
På skærmen før hvor du er nu = i fdisk hvor du kun kunne kan vælge 38162Mb
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:47 #5
øøøhh..

Jeg har lige trykket O for at oprette en partition og kommet ind i menuen hvor jeg kan bestemme str. på partitionen, men jeg kan ikke ændre i tallet.

-> j.robert - vælge \"nej\" ??
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:51 #6
på skærmen før der hvor jeg er nu skriver den bare \"ledig plads 38170\"

Skal jeg bare bede om at installere win dér og så lave partitionerne efterfølgende?
Avatar billede tody Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:52 #7
Det er ikke fordi du ikke har slået \'num-look\' til??

Kan du ikke komme der ned med \'tab\'?
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:52 #8
Hvis jeg lyder lidt ignorant på der her beklager jeg - jeg er netop konverteret fra Mac!!!
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:53 #9
-> tody

Nej, jeg kan ikke bruge nogen af tallene
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:53 #10
heller ikke tab
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:04 #11
Num-Lock skal være slået til!
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:05 #12
Det er den også.
Avatar billede tody Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:08 #13
Prøv evt. at bruge partition magic til at partitionere med
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:10 #14
Er det et progr. der kører under win2k

Skal jeg så bare lave den ene partition - installere win der og så køre part.magic bagefter?

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor jeg ikke kan få lov at lave partitionerne her, hvor den ber om det!
Avatar billede tody Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:19 #15
msonne> Det ville jeg gøre, istædet for at spilde en masse tid
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:20 #16
Det prøver jeg sgu....

Nu vil jeg ha\' det her svin op at køre!
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 16:11 #17
Det er da så simpel at bruge windows 2000 installationen. Problemet for dig , er at du starter på en formateret disk, det skal du ikke. Du skal blot med fdisk oprette den første partition, som windows 2000 skal ligge på, også giver resten sig selv. Så kan du på resten af disken selv vælge størelse på de partitioner, som du opretter. Du kan blot ikke oprette flere end 6 stk. for mere kan windows 2000 ikke understøtte. Kan godt hjælpe dig via VNC hvis du ikke kan få det til at lykkes.

kharder
icq# 71258492
www.expertftp.subnet.dk