Avatar billede connor Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:14 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Ny Harddisk som jeg ikke kan starte op på...

Jeg lige fået en ny HD.
Den gamle var på 20 GB, og den nye er på 40 GB begge af mærket IBM.
Jeg overførte indholdet til den nye disk via Ghost.
BIOS\'en finder HD\'en jeg gemme indstillingerne men ved opstart står der LBA, UDMA 33, 2139MB.
Og den skriver operativsystemet mangler...
Hvad er der galt?

Avatar billede Peter Praktikant
12. oktober 2001 - 13:17 #1
jeg tror ikke du kan overføre installationen til den nye harddisk. Du skal nok lave en ny installation.
Avatar billede ed Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:19 #2
Jeg vil ikke engang tilbyde dette som et svar, da jeg er meget usikker på det, men jeg vil ikke afvise, at Ghost overfører alle værdier rent, dvs hvis den nye harddisk kører med en anden form for FAT eller lign. så er der måske nogle indstillinger som ikke kan bruges på den fra den gamle. Det kunne forklare hvorfor den ikke kan finde operativsystem.

Bare en strøtanke, jeg ser frem til at se nogle rigtige svar :-)

ed
Avatar billede martinh Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:22 #3
sådanne ed :-)
Avatar billede connor Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:28 #4
Den nye harddisk var sandsynligvis ikke formateret da jeg fik den... Ghost skulle sagens kunne overføre image\'et til den nye disk..
Avatar billede ed Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:36 #5
Mjoh, men image\'et er vel sat op til at køre på en 20 GB HD? Jeg opdagede en Ghost manual på min chefs kontor, og der beskrives en kommando:
c:\\ > ghostpe -di > drives.txt
Dette skulle give en oversigt over de drev som Ghost kan se/bruge, måske det kan hjælpe dig?
Avatar billede connor Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:41 #7
Jeg kan heller ikke oprette en partion på disken med partionmagiq 6...
Kan det være fordi bios\'en ikke helt accepterer disken?
Den bliver godt nok fundet korrekt, men der skrives jo 2139 mb ved opstart...?
Avatar billede ed Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:48 #8
Det er jo godt nok en ordentlig disk :-) Måske du skulle prøve at opdatere din BIOS? Prøv også en fdisk på 40GB\'eren og se hvad den siger.
Avatar billede totenslager Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:53 #9
Du har lavet en ghost på 2o Mb fra den gamle - nu prøver du at lave en ghost på en større HD - men - ghosten viser kun \"billedet af den gamel hd . Det er jo det du bad den om.
Avatar billede connor Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:54 #10
Her er info om bios:
http://english.aopen.com.tw/tech/download/mbbios/ax59pro.htm
Jeg har version 2.34
Der er en der er nyere men tror ikke at der vil kunne komme noget forbedring hvad denne adgår...
Avatar billede totenslager Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:58 #11
DEen store HD:
Derfor lav en startdisk - brug fdisk slet partionen - og opret så så mange partioner som du synes du vil opdele den i.
Genstart - formattér - -
Hvis den ikke vil starte efter genstart -
Bruger du denne kommando: fdisk/mdr ( fra startdisken) - - genstart - nu skulle den gerne finde HD - (huske du at sige ja til \"stor disk\" i starten af Fdisk)
Resten er lige til -

Lav være med at bruge Ghosten - sæt dem game i på Ide2  - og overfør dine data herfra
Avatar billede ed Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:58 #12
Her er også noget om fejlslagne Ghost filer hvis indholdet var større end 12GB for bestemte versioner af Ghost:
http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/0c30ebe3f943d45e882567fd007b167c/11766da53f336feb882568b10082fe01?OpenDocument
Avatar billede totenslager Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:00 #13
Lad væære med at kaste jeg ud i BIOS opdatering - uden i ved hvordan det skal gøres.

Iøvrigt følger der en diskette med så stor en HD - brug den til at \"få fat i HD´sken\"
Avatar billede connor Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:02 #14
>> ed
Jeg bruger godt nok ver. 2001.
Og jeg overfører fra disk til disk (direkte)
.. ved ikke om det skulle være anderledes.
Avatar billede ed Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:02 #15
Her er Symantecs egen beskrivelse af hvordan man bør flytte fra mindre til større HD:
http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/0c30ebe3f943d45e882567fd007b167c/dbb8a85f9f9fe18e882566bb005d3b5c?OpenDocument

(og ja, hvis der er nogen der undrer sig, så sidder jeg og keder mig, en stille fredag på arbejde :-)

ed
Avatar billede totenslager Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:06 #16
heed>>herligt - jeg har weekend nu.
Avatar billede kisbye Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:25 #17
jeg er lidt doven så jeg har ikke læst svar herover, jeg skulle mene at ghost skulle virke fint.

men prøv dette:

boot på en diskette.
Find filen Sys.com (Mener det er com)
skriv:
sys <Drev bogstav på din harddisk>
Genstart.
Avatar billede kisbye Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:30 #18
IO.Sys Msdos.sys o.s.v. skal ligge i Sector 0,
sys overføre filerne til den placering.

Men Ghost plejer ellers at virke fint, Underligt.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2001 - 02:00 #19
Jeg orker næsten ikke at læse hele smøren her, men har du undersøgt, om din Bios understøtter din harddisk. Hvis din computer er mere end ca. 2 år, understøtter din bios sandsynligvis ikke harddiske over 32 GB. Derfor bør du flashe din bios med en ny version. Jeg er ret sikker på, at dette løser dit problem.
Avatar billede connor Nybegynder
13. oktober 2001 - 11:12 #20
>> ufc

Her er info om bios:
http://english.aopen.com.tw/tech/download/mbbios/ax59pro.htm
Jeg har version 2.34
Der er en der er nyere men tror ikke at der vil kunne komme noget forbedring hvad denne adgår...

BIOS\'en finder HD\'en når jeg søger efter den, og den finder den rigtige...
jeg gemmer indstillingerne men ved opstart står der LBA, UDMA 33, 2139MB. ???
Hvis jeg begynder at instalere windows 2000 på den, kan instalationen godt se den komplette harddisk, også det som blev ghost\'et ind...
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2001 - 14:09 #21
Jeg kan se, at din 2.34 ikke har problemet med store hd, så der er problemet ikke. Jeg tror, at jeg ville starte med at fdiske den og slette alle partitioner på din 40GB, og derefter prøve at oprette hele disken som en stor partition og formatere denne. Derefter ville jeg starte op på en bootdisk og se, hvor meget ledig plads, der er på din nye disk.
Avatar billede connor Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:44 #22
brugte IBM fitness tool til at total slette disken, og så formaterede jeg den til fat 32..
Jeg kan ved komandoen dir i dos se hele harddisken, så det skulle virke fint.
Det er nok bare ghos der er problemet...
Avatar billede connor Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:53 #23
kanon nu virker det.....
Her er hvad der skulle til...

Total sletning af hd + bootsektor i ibm fitnes tool. Overførsel af drev til nyt drev.

Det som jeg gjorde forkert i starten var at jeg ikke total slettede + formaterede harddisken.
Ghost skriver ellers at det ikke er nødvendigt da den sletter det hele... heller ikke at formatere den. underligt, men nu virker det alså... :-)
Avatar billede connor Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:57 #24
giver lige point til alle.....
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 08:14 #25
Tak for pointene