Avatar billede chriso Nybegynder
22. februar 2000 - 11:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Eksplosion effect i 3d Max 3

jeg skal eksplodere en sol, og efterfølgende skal der komme to bølger af tryksky i et hvirvar af meteor og støv. Solen vil jeg eksplodere med en bomb modifire, Hvordan laver jeg trykluften/skyen, der skal komme farende ind i kameraet
Avatar billede geek Nybegynder
22. februar 2000 - 15:16 #1
Lav bølgerne med et partikelsystem - det vil nok være smartest med en superspray eller particle array. Brug Tyngdekraft eller Motor spacewarp til at få partiklerne til at bevæge sig korrekt - det kan måske lettest laves ved at lade partiklerne følge en path - Der skal lidt afprøvning til før det bliver rigtig godt.

Det material der kommer på partiklerne er vigtigt - lav det med en radial opacity map, og skal det være rigtig blæret kan du sætte partiklernes diffuse farve til at afhænge af particle age.

Virvaret af meteorer og støv laver du også med particle systemer. Støvet laves ligesom beskrevet ovenfor, mens det er smartest at lave meteorer ud af en sphere med et par FDD modifiers og mængder af noise. Sæt en supersprayer til at sprøjte meteorer i forskellige størrelser ud.

Husk forresten at sætte en masse tilfældighed på partiklernes retning, fart, størrelse med videre - så ser det fedest og mest realistisk ud.

Det skal lige siges at jo flere partikler du bruger (dvs. mindre partikler) jo bedre kommer det til at ud, men samtidig kommer scenen til at køre ret dårligt. Bruger du få og store partikler kører scenen bedre, men så ser det måske knap så fedt ud - prøv dig frem for at finde et passende forhold mellem partikelstørrelse/hastighed og detaljer.

Held og lykke med projektet!
Avatar billede chriso Nybegynder
22. februar 2000 - 16:15 #2
tak jeg giver det et forsøg.
Med hensyn til point systemet hvad går det ud på.. Er der fordele og ulemper.. eller er det bare for sjov
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. februar 2000 - 16:40 #3
Eh geek, med din ret fede "tutorial" var det så ikke federe at svare i stedet for at kommentere???

chrisco>>> Hehe det er meningen at du skal give pointene til den der svarer og ikke dig selv... (så må du bare få geek til at svare)
Avatar billede chriso Nybegynder
22. februar 2000 - 16:44 #4
ok sikke man blir klog idag. The rookie
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. februar 2000 - 20:34 #5
Hehe tjah, men lærer jo noget nyt hver dag...  :)
Avatar billede geek Nybegynder
22. februar 2000 - 21:28 #6
Ups, ja. Det var vist ikke så smart - nå pyt så må jeg bare svare en anden for at få nogle points :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. februar 2000 - 00:25 #7
Heh jeps... :)
Avatar billede chriso Nybegynder
23. februar 2000 - 15:22 #8
eller også kan jeg stille et nyt spørgsmål og så kan geek svare og så er den hellige grav forvaret...medmindre der så¨går inflation i pointsystemet
Avatar billede geek Nybegynder
23. februar 2000 - 20:24 #9
Naah, det betyder vist ikke så meget :)