Avatar billede raull Nybegynder
12. oktober 2001 - 08:38 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

win 98 dur ikke i tidligere NT maskine

Jeg prøver at skifte NT ud med win 98 i en dual pentium maskine. det er lykkedes mig at skifte hd over i en nyere maskine og partitionere, formatere samt installere win 98 problemfrit.
når jeg skifter hd tilbage i tidligere NT maskine vil den ikke starte win 98, scandisk melder om \"fejl i FAT-indgangen for en klynge\", og den vil ikke formateres. kan computeren være sat op til kun at læse en HD med win NT ....? jeg vil sætte stor pris på hjælp
Avatar billede tax Nybegynder
12. oktober 2001 - 08:47 #1
Win98 understøtter ikke 2 CPU\'er. Brug W2000 eller linux. Det kan betyde noget.
Avatar billede raull Nybegynder
12. oktober 2001 - 09:15 #2
kan jeg tage den ene cpu\'er ud???
Avatar billede tax Nybegynder
12. oktober 2001 - 09:19 #3
Det afhænger af motherboardet. Jeg har prøvet det en gang før men jeg kan ikke garantere det.

Men det betyder ikke noget i forbindelse med problemet. Win98 vil blot undlade at anvende den sekundære processor.

Prøv at finde en biosupdate på motherboard producentens hjemmeside. Det kan være det.

Avatar billede bufferzone Praktikant
12. oktober 2001 - 10:04 #4
Du skal også lige huske at NT anvender NTFS, mens win98 kun kan køre fat32. Win98 kan ikke genkende diske formateret af NT

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede tax Nybegynder
12. oktober 2001 - 10:07 #5
Win 98 kan ikke installeres på NTFS, og hvis NT er udskiftet med Win98, så burde filsystemet være FAT.
Avatar billede raull Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:27 #6
hd er formateret til fat eller fat 32, og derefter også installeret med win 98. problemet er når hd kommer tilbage i den gamle maskine, så kan den ikke læse den, eller formatere den igen for den sags skyld.
maskinen er en HP vectra XU 5/90 med to pentium processor, når jeg går ind på hp\'s site for at finde bios opdat. er der ikke nogen beregnet til win 98. kun til win NT, og win 3,11. betyder det at win 98 slet ikke kan bruges på denne pc og at jeg må gå tilbage til NT?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:08 #7
Du burde kunne køre windows 98 på den maskine. Prøv at starte på en windows 98 bootdisk og skrive
fdisk /mbr
og trykke enter. Det vil genskrive bootsektoren. (ødelægger ikke noget på HD\'en)
Hvis ikke det hjalp, så gå ind i bios og eksekver
load setup defaults
eller hvad det nu hedder i en HP. Tror nok det er en sådan maskine vi bruger som brænder maskine på arbejdet. Ihvertfald er det en HP vectra med win 98 på.
Avatar billede raull Nybegynder
15. januar 2002 - 08:38 #8
HD var i stykker. efter jeg fik installeret ny HD kunne jeg bruge jeres råd. takker:-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. januar 2002 - 08:47 #9
Takker for point. :-)