Avatar billede gargantua Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Boot problemer i WIN98SE

Hej,
Ved genstart af min computer \"hænger\" den ofte ved indlæsningen af windows. Den når til billedet af min desktop, men når så ikke videre. Dvs. der er ingen proceslinie eller skrivebordsikoner, og musen kan ikke bevæges. Når jeg trykker på reset, så lykkes det som regel at starte op i andet forsøg, efter den har kørt en scandisk, men ikke altid. Nogle gange er jeg nødt til at resette flere gange før der er \"forbindelse\" igennem.
Har prøvet trinvis bekræftelse, men det blev jeg ikke så meget klogere af. Så ud til den indlæste alle drivere korrekt, men ved desktoppen går det galt.

Et andet problem, jeg måske også kan få hjælp til er, at hver gang jeg prøver at afspille en videofil .mpeg, .mpg, .avi osv. \"fryser\" min media player, mens der står \"changing media\" i kommunikationslinien for neden. Jeg har prøvet med andre video afspillere, yahoo player og yeahplayer, og også med en tidl. version af windoze media player. Den \"låser\" hver gang. Kan det ha\' noget at gøre med nogle codecs jeg skal ændre, og hvordan?

Kører WIN98SE, 1.3GHz AMD, 386MB SDRAM, Abit KT-7 RAID, Soundblaster 1024 Live, 3dfx Voodoo 5500 AGP.
Avatar billede Spotgun Seniormester
11. oktober 2001 - 10:26 #1
Umiddelbart vil jeg mene, din maskine ville ha\' godt af at blive geninstalleret... Jeg vil mene det er en både nemmere og hurtigere løsning, end at forsøge at \"reparere\" på windows...
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:29 #2
I stedet for blot at formattere harddisken, kan du prøve at holde SHIFT tasten nede når du booter op, så springer den alle unødvendige filer over.

Når den så er starter op, så gå i KØR - og skriv MSCONFIG - vælg START og fjern markeringen på nogle af de programmer den starter op sammen med. På den måde kan du finde frem til hvad for et program der hænger.

mvh Fastwrite
Avatar billede erfa Nybegynder
12. oktober 2001 - 09:39 #3
Hej GARGANTUA.
Det lyder til at at din computer fryzer.
Hvordan er din køling,husk på at din processor,afgiver meget varme,så det er vigtigt at du har en god køler.Prøv evt at trykke alt+control+delete, og se om du har en fil der hedder delis...denne fil,forsager ofte at computeren/programmer fryzer.Dit windows trænger,til at blive geninstalleret.
Prøv følgende:
1.prøv at trykke f8 når du booter,vælg så kun dos promt, her skriver du scanreg /restore, nu vil du få et blåt skærm billede,hvor du kan vælge forskellige cab-filer. Vælg en cap-fil,fra en dato,du ved at dit system virkede.
2.hvis dette ikke virker,prøv at geninstallere dit windows, evt. lav en helt ny install, med parameterene, oemsetup, istedet for install. Ved at bruge omesetup, får du en helt ny frisk installation, som ikke gemmer gamle brudstykker af dit tidligere windows.
2.hvis dette ikke hjælper,kan