Avatar billede raull Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Win NT til Win98...argh

jeg har problemer med at skifte OS i en maskine der kørte med Win Nt, jeg vil gerne have Win 98. jeg kunne ikke formatere HD når Win NT kørte. så prøvede jeg at putte en Win 98 startdiskette i og fik slettet \"et eller andet\", men jeg tror stadigvæk ikke HD er formateret, for jeg kan ikke køre Win 98 installation.... Hvordan formaterer jeg HD så den er klar til Win 98, de eneste værktøjer jeg har er dem startdisketten indlæser på et RAMdrev når jeg genstarter???
Mvh Raull
Avatar billede resten Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:46 #1
Prøv at skrive fdisk så skulle den gerne tege alt hvad der er.og så bagefter kan du formater en gang til bare for en sikkerheds skyld.

resten/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2001 - 09:46 #2
Du skal starte med at slette partitionen v.h.a. F-disk, der også bliver lagt på RAMdrevet.
Grunden er, at NT har kørt NTFS på harddisken, og det forstår dit operativsystem på startdisken ikke.
Slet partition.
Opret partition
Sæt partiton aktiv
Exit Fdis.
Formatter drev
Installer w98
Avatar billede resten Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:47 #3
altså fdisk istedet for (format c:)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2001 - 09:50 #4
Nej - Fdisk først. Den sætter partitioner op (den logiske opsætning af din harddisk). Når du har gjort det, skal du formattere din harddisk. Du skal altså Både F-disk´e og Formattere.
Avatar billede resten Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:51 #5
ole madsen> Hva er det jeg har skrevet?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2001 - 09:56 #6
Nu svarer jeg bare på en yderligere kommentar - var der noget galt med det??
Avatar billede totenslager Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:56 #7
Hvis du har haft NTFS-formatteret din HD kan du ikke bruge Fdisk - du skal have fat i Partition Magic version 6,0 - lav en startdisk med PM - så skulle du være istand til at lave NTFS- om til FAT32 - og så kan du bruge Fdisk

//totenslager
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2001 - 09:57 #8
Desuden formatterer man ikke \"for en sikkerheds skyld\" - det er faktisk en nødvendighed efter at man har kørt Fdisk.
Avatar billede totenslager Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:58 #9
meld lige tilbage raull
Er det ham angrebsspilleren fra Real Madrid ?
Eller hader du bare fodbold
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2001 - 09:59 #10
Jeg har før bootet med en startdisk og fjernet alle partitionsinformationer - incl NTFS, med F-disk. Hvorfor skulle man ikke kunne gøre det?
Avatar billede resten Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:59 #11
ole madsen> :)
Avatar billede raull Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:13 #12
det er lykkedes mig at formatere Hd når jeg flyttede den over i en nyere pc, men nå jeg flytter den tilbage kan den ikke læse den eller scandisk melder om fejl på den.......
men tak for rådet med Fdisk
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 08:20 #13
Men du fik ikke løst dit problem med HD.

Spørgsmål: Kan din bios( der hvor du vil have HD installeret permanent) lavformatere din HD ??