Avatar billede isl19960 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:19 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Collisions

Jeg har to maskine i mit hjemmenetværk...
Begge kører med fast IP...
Begge netkort er LevelOne 10/100...
Jeg har en 100Mbit hub... ligeledes LevelOne
Den ene maskine kører win2000 og den anden XP

Jeg kan se på min hub er der er temmelig mange collisions på netværket. Kigger jeg i Taskmanager i XP udnytter jeg ikke mere end max. 40% af netkortets kapacitet.
Er der noget jeg kan gøre ved det...
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. oktober 2001 - 22:26 #1
få fat i en switch ;)
Avatar billede isl19960 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:27 #2
Det var jeg såmen godt klar over - men det nu engang ikke sådan een jeg har... :-)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:43 #3
Sæt et krydskabel imellem dem hvis der ikke er andre på netværket, så kan du køre hurtigere

Hvad hastighed angår skal du tænke på at der ikke findes mange harddiske der kan følge med til 100 mbit netværk...

//Anders
Avatar billede isl19960 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:46 #4
aarrrgghh - jeg glemte jo at skrive at jeg seføli har en ADSL forbindelse med i hubben - det er sådan set derfor den er der... sorry :-)

Så krydskablet er ikke helt optimalt...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:49 #5
hehe
Det kan der nok være noget om....

Men så er den eneste løsning en switch, som sørger for at trafikken kommer det rette sted hen, uden mulighed for collisions.

//Anders
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. oktober 2001 - 22:52 #6
må jeg så svarre igen ;)
Avatar billede wizax Nybegynder
11. oktober 2001 - 15:27 #7
Prøv at koble en ting fra ad gangen, og se hvilken der giver de collisions...

Derefter kan du prøve at skifte kablet ud til den enhed, da defekte kabler nemt kan lave collisions...

MHT 100Mbit, så er vi jo nogen der kører Raid ;-)
Avatar billede isl19960 Nybegynder
11. oktober 2001 - 15:55 #8
wizax -> Der er kun collisions når jeg har trafik mellem de to maskiner - til min ADSL-router er der ikke noget...

... og ja - alle har vel RAID efterhånden... hehe ;) - jeg har ihvertfald... og dual-processor ;)

Der var ikke noget før jeg installerede XP - så jeg regnede egentlig med at man måske kunne gøre et eller andet der...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
11. oktober 2001 - 16:05 #9
isl19960 > Det kan også kun være dine computere der laver collisions, da dit adsl er så langsomt i forhold til 100 mbit at det er næsten umuligt at lave collisions på det.

//Anders
Avatar billede sht Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:15 #10
Du skriver ikke hvilket styresystem den anden computer har, men hvis det er en win9x/me, så er DMA på harddisken ikke slået til medmindre du selv har gjort det. Hvis det ikke er det, så vil computeren sikkert ikke kunne læse med mere end 5 MB/s, hvilket jo ikke er nok til at bringe 100Mb netværk i knæ. Med DMA slået til vil du måske kunne læse med 30-40MB/s alt efter hvor hurtig disken er.
Avatar billede wizax Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:22 #11
Prøv at koble en ting fra ad gangen, og se hvem der laver kollisioner... Jeg vil sige med en 100 Mbit Hub (ikke switch) kommer der kollisioner no matter what...

Derudover skal du være opmærksom på, at ved en Hub bliver båndbredden delt, da den broadcaster på alle porte og derfor har en 100 Mb hub med 3 porte i brug i princippet kun 33 Mbit båndbredde pr. maskine (det afhænger dog af om den laver noget eller ej).
Avatar billede isl19960 Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:09 #12
sht -> jo - jeg tror nok jeg har skrevet hvilket styresystem - læs mit første indlæg igen ;) Det er ikke DMA der er problemet.

wizax -> Det har du vist foreslået een gang før - se mit svar: 11/10 2001 15:55:46

Yes - jeg er klar over at en hub ikke er 100% optimal, men som jeg også har skrevet var der ikke noget collisions før jeg installerede XP...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:50 #13
isl19960  > Hvis der først er kommet collisions efter XP er kommet til kan det meget vel have noget at gøre med at win2k/XP er bedre til at udnytte et netværk end win9x/me

//Anders
Avatar billede apqyx Nybegynder
17. oktober 2001 - 10:20 #14
Hvis man læsser standarten for et Ethernet netværk siger at man max kan bruge 80% af kapasiteten men i de fleste tilfælde ligger det under 50% med en switch vil du nærme dig de 80%

Grunden til de for højde collisions er som vladimirr siger at 2k/Xp snakker mere med hianden og ligger langt mere trafik på nette
Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 10:33 #15
Det ser ud til at der ikke rigtig er noget at gøre ved det - så jeg lukker spørgsmålet nu :(

apqyx -> hvis du lige giver et svar så får du også lidt point :)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. oktober 2001 - 12:21 #16
apqyx > Du tager fejl, win2k, og Xp er MEGET bedre til at undnytte et netværk, og det er simpelthend fordi at hastigheden er større at der kommer flere collisions.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:53 #17
Det kunne være jeg lige skulle vente med at afslutte og gi point ;o)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:06 #18
Tjaa, Du kan jo lige se om apqyx vil argumentere for sin påstand
Avatar billede isl19960 Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:09 #19
Det er jo det - han skal jo ikke ha\' nogen point hvis det han siger ikke er korrekt... :)
Avatar billede apqyx Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:32 #20
I kan jo kikke i Cisco´s CCNA og i beskrivelsen at en windows 2000 netværk at den sender 2. gange så mange pakker for at se efter nye pcer på netværket
Avatar billede apqyx Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:36 #21
Ps. det er rigtig at 2000/xp udnytter netværket beder for når de så sender til hianden kikker de ikke så meget efter andre pcer på netværket.