Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:34 Der er 8 kommentarer og
7 løsninger

TFT - er det godt til mig????

Jeg undrer mig lidt over om en TFT-skærm er god til mig. Umiddelbart bryder jeg mig egentlig ikke om billede, men har jo hørt at hvis man brugte/spildte en del tid foran skærmen, var det en god idé.

Jeg bruger mest computeren til (i prioriteret rækkefælge):
1. Internet
2. Office
3. Spil
4. Programmering
5. Photoshop
Avatar billede x-lars Novice
10. oktober 2001 - 15:38 #1
Jeg har købt TFT for et par måneder siden og er særdeles godt tilfreds (bortset fra, at skidtet er faldet 1500,- siden :-[ ). Det er især det rolige billede, der trækker og så al den plads man får på skrivebordet ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:38 #2
TFT skærme giver et bedre billede og er mindre belastende for øjnene da den bruger en hel anden teknologi end de almindelige skærme (CRT). Dog er de meget små og hvis du skal have en 17\" skærm koster de det hvide ud ad øjnene, så køb dem kun hvis du har pengene til det (umiddelbart synes jeg ikke de er pengene værd).
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:39 #3
Til Internet og sådan er den fin. Men hvis du gerne vil spille spil. Så er den mindre god. Så det afhænger lidt af om hvor vigtig spil det er. Men hvis spil ikke er så vigtigt, er en TFT-skærm et godt valg.

mbg
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. oktober 2001 - 15:39 #4
det er ikke det flotteste billeede når du spiller men til de andre ting er den god .. jeg vil anbefale sig at få en hvis du bruger maget tid som du siger forean computeren da det ikke er godt for øjnene ..
jeg sider selv 16 timer om dagen forean en 60hz så jeg bliver nok blind snart hvis jeg ikke seelv får en :D
Avatar billede rca Nybegynder
10. oktober 2001 - 16:16 #5
Til pkt 1,2 og 4 er TFT perfekt. Til spil kan der opstå forskellige problemer alt efter hvilket spil det er. Eks. kan du ikke bare ændre opløsningen på en TFT skærm, en TFT skærm er opbygget som en matrix - så opløsningen er fikseret. Der er dog skærme som emulerer andre opløsninger, men det ser ikke rigtig godt ud.
Til Photoshop kræves (alt efter hvor seriøst du bruger det) en farveægte skærm. En TFT skærm som er farveægte er rasende dyr.

Men der er ikke mange skærme i den billige ende som er så behagelige at se på. Så skal man have en professionel skærm og de koster let det dobbelte af en TFT.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. oktober 2001 - 16:56 #6
Jeg synes at billedet på en TFT er sådan lidt fnidret. Lidt mere delt op i punkter...

Kan forestille mig den ikke er så god til spil, specielt ikke 3D. Jeg spiller da af og til noget CS og så\'n. At spare plads er ligemeget for mig...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. oktober 2001 - 16:56 #7
Er der nogen der har prøvet at spille 3D-spil på en TFT?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. oktober 2001 - 17:01 #8
ja jeg har spillet cs på en .. og det give ikke det samme \"sprøde\" billede :/ .. men det er til at leve med ..
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. oktober 2001 - 17:06 #9
Jeg har en 17\" TFT skærm, som også bliver brugt til spil. Jeg har ingen problemer med spil der kan køre 1024*768 eller mere. Den kan også sagtens køre spil i mindre opløsning. Her kan kanterne bare komme til at se en lille smule \"fnidrede\" ud. Jeg spiller primært bilspil, men har også kørt Max Payne uden problemer.

Skovenborg snakker om problemer med størrelse kontra pris. Det behøver ikke være en hindring. Du kan sagtens få en 15\" TFT til omkring 3500,-. En 15\" TFT har samme synlige skærmareal som en 17\" CRT monitor (stort set).

NanoQ

Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. oktober 2001 - 17:09 #10
Hmmm, jeg tror nu det ender med en alm. skærm, dog nok med flad front. Buede fronte er nu engang forældede.

Kan I anbefalde nogen?
Avatar billede danscape Nybegynder
10. oktober 2001 - 17:12 #11
Jeg har spillet Half-Life med en TFT-skærm!

Ikke liiiige det bedste! En TFT skærm er længere om at opdatere end en alm.!

- Kasper!
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:28 #12
Jeg anbefaler klart SyncMaster 753DF:

http://www.samsungmonitor.com/newdesign/html/products/753df.htm

Har selv to af dem og de er rigtige gode og billige. De er også flade.
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:36 #13
Kan på det kraftigste anbefale en Hyundai ImageFlat F790D 17\"! VIRKELIG lækker skærm, kører 85 hz ved 1280 * 1024 og 75 hz ved 1600 * 1200, hvis du skulle have lyst til det.
Bruger også min computer flere timer om dagen, og jeg har faktisk bemærket at jeg har mindre hovedpine med denne skærm i forhold til min gamle. :)
Billedet er knivskarpt, bogstaver fuldstændig tydelige, og så har den også fladt billedrør. Dejligt! :)
Jeg hav 2750 for min.
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:41 #14
Avatar billede johannielsen Nybegynder
12. oktober 2001 - 09:22 #15
Jeg har købt en Samsung 755DF, eneste hale er at den er en smule uskarp i siderne ved opløsninger over 1024x798..hmmm, jeg kører normalt med 1154x864. Lidt uskarp, men ved 85hz.

Måske har det noget med mit TNT2-kort at gøre ved det ikke...men flatness er altså for fedt! - selvom den ikke er helt flad, det ser bare sådan ud!

//Johan