Avatar billede daduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Javascript der udskrive javascript-kode

Hey.

Jeg har et problem. Jeg skal bruge et javascript der kan udskrive javascript kode, hvis en variabel f.eks. er 1. Og ikke udskrive noget, hvis den er 0.

Problemet er at der i javascript tit er \'. Så når man bruger document.write(\'\') så tror funktionen at der afsluttes, når man skriver et \' inden i.

Nogle ideer?
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:49 #1
du er nødt til å escape fx \' hvis du benytter \' for å angi strenger:

document.write(\'Her kommer en hel masse pinger: \\\'\\\'\\\'\\\'\');

man benytter escape karakteren \\ for å utskrive spesialtegn. fx:

\\\" utskriver \"
\\\\ utskriver \\
osv...

/nute
Avatar billede raveduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:49 #2
brug \" istedet for \'

de gælder jo for det samme, men er lavet, så der kan kendes forskel i tilfælde som dit.
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 13:14 #3
raveduck >> i noen tilfelle er man *nødt* til å bruke både \" og \'. Hva skal man gjøre i det tilfelle ?

Hvorfor lære seg å kode når man kan leve lykkelig som ignorant ?

/nute
Avatar billede raveduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 13:29 #4
<< nute
Hvis jeg skulle bruge flere, ville jeg da nok lave dem som variabler, og så linke til dem. Så burde man kunne klare problemet.

mvh
Simon
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 13:45 #5
raveduck >> høres ut som en *riktig* dårlig idé. Man kan ikke komme utenom å måtte escape tegn i Java(script). Hvis du vil \"lave dem som variabler og så linke til dem\" (hva nå enn det skal bety), så kan jeg love deg at du antakelig er den eneste i verden som løser et enkelt problem med på den gale måten.

/nute
Avatar billede raveduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 13:51 #6
nute>>
well... jeg har da heller ikke sagt jeg er mester.

men, hvordan ville du så gøre det?

by the rest. Da jeg skrev \"lave dem som variabler og så linke til dem\", mente jeg noget i retningen af at man øverst i dokumentet skriver det der skal udskrives som en variabel. ex

var udskriv = det der der skulle udskrives...

document.write(\'udskriv\')

Så tror jeg alle fik den ind på lystavlen.

daduck>>

Kan du overhovedet bruge noget af det?

mvh
Simon
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 13:58 #7
raveduck >> du komemr stadigvekk ikke utenom å skulle escape noen tegn selv om du bruker variabler. Du skal jo allikevel angi variabel verdien som streng ved å starte med \" eller \'. Hvordan vil du så klare å *ikke* escape hvis du vil bruke \" og \' inne i din streng ?? Du er *nødt* til å escape \" eller \' hvis du vil bruke dem begge i en streng !!

var utskrift = \"Jeg har en streng som inneholder quotes: \\\" og pinger: \\\'\";

document.write( utskrift );

Du kan prøve å kjøre denne, deretter kan du prøve å fjerne \\ tegnene, og se om det kjører.

/nute
Avatar billede raveduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 14:36 #8
okay okay!!!!
du får ret, og jeg får fred.
Men du skal lige vide, at jeg ikke kender så meget til JS. Har kun kendt det i et par måneder, og har kun programmeret i lidt over en måned.

Vi skrives
- Simon
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 14:59 #9
så skal du også være litt forsiktig å gi andre noen tips/råd, når ikke helt har styr på det ;-)

/nute
Avatar billede raveduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:23 #10
Jeg har netop prøvet en test på www.w3schools.com og der havde jeg da 18 ud af 20 mulige, som rigtige!!!

Prøv selv engang.
det er ret sjovt!

mvh
Simon
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:57 #11
raveduck >> well...jeg håper ikke du tror den test betyr at du *kan* javascript. Den gjennomgår *kun* det mest basale...:-)
Avatar billede raveduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 16:01 #12
Know so!

jeg var bare overrasket over hvor nem den var!

Vi må skrives en anden dag, for jeg skal hjem-ad nu...

Tak for debatten - nute. Det har da været meget sjovt.

mvh
Simon
Avatar billede daduck Nybegynder
10. oktober 2001 - 20:08 #13
Det hjalp at bruge escape karaktere.
Feks. at skrive \\\' istedet for \'

Men jeg har ikke løst problemet med at det der står skal være javascript kode.
Skriver jeg f.eks. document.write(\'Test\\\'en\') virker det fint.
Men skriver jeg document.write(\'<script language=javascript>document.write(\\\'hejsa\\\')</script>\') så virker det ikke. da ordet script får den til at fejle.
Avatar billede nute Nybegynder
10. oktober 2001 - 20:10 #14
du skal escape script:

document.write(\'<\\script language=javascript