Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 09:58 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

Ekstra harddisk.

Hej.

Jeg skal have monteret en ekstra harddisk i min pc.
Så jeg vil lige høre om jeg kunne få nogle tips vedr. det projekt.Jeg har selfølgelig allerede en harddisk derudover har jeg en brænder og  alm. cdrom drev monteret.

Der er en 40gb IBM harddisk jeg har købt, tror i det er nødvendig at opdatere mit bundkort for at få fuld udbytte af min nye harddisk?

Hvordan skal jeg montere den eksta harddisk, her tænker jeg bl.a. på slave og master.

Hvis der ellers er nogle ting jeg skal tage mig iakt for, så er i meget velkomne til at skive dem her.

Håber jeg kan få nogle gode brugbare tips.
På forhånd tak.

Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:01 #1
Du skal sætte din oprindelige HD til master, formoder at du har OS (Operativ system) på den.
Og den anden sætter du så til slave
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:03 #2
Hmm..hvis du allerede har en harddisk hvor du sandsynligvis har installeret Windows skal du sætte den nye som Slave..

Og derudvoer vil jeg anbefale at du sætter de to HD\'er på samme IDE kabel, og de to CD-ROM drev på samme kabel..det giver bedst ydelse

Og hvor gammelt er dit bundkort?? for da jeg købte min 40 GB ibm HD skulle jeg opdatere min bios for at få det til at virke..men det kommer an på hvor gammelt dit bundkort er...
Avatar billede face Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:03 #3
Husk at sætte jumperne rigtigt bag på harddisken =)
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:07 #4
I har ret, jeg har selfølge et oparativ system installet på min første hd (Det glemte jeg lige at skrive).

Det er et assus bundkort jeg har og det er ca 2år gammel.

Jeg har aldrig prøvet at opdatere et bundkort før, det er derfor jeg spør og ikke bare gør det.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:12 #5
du kan prøve at sætte din hd i og se om det virker..hvis ikke kan du prøve at opdatere din bios..

hvad hedder dit bundkort helt præcist?
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:17 #6
Den hedder IBM 40gb 60GXP. 7200/204
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:18 #7
hehe..det var din Harddisk...jeg tænker på bundkort

det hedder Asus ***** et eller andet formentlig

og forresten..dejlig HD du har købt der..har den samme =)
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:27 #8
For pokker jeg store fjols, det er er åbenbart en krævende opgave at læse hele svaret.
Jeg finder lige ud af hvad BUNDKORTET hedder helt præcis og så vender jeg tilbage.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:38 #9
hehe...det er skam i orden :o)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:18 #10
hmm..jeg skal lige ordne noget..håber du finder ud af hvad det hedder imens =)
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:25 #11
Det  er et Acorp 6Bx81 Ver:2a bundkort jeg har og ikke et Asus som jeg skrev tidligere.
Jeg har sat den gl. hd master
            den nye hd slave
            cd-rommen master
og          cdbrændere slave.

men pc vil ikke starte op. Det stopper kort tid efter jeg har tændt den med det skærmbilled hvor man kan trykke \"Del\" for at komme ind i Bios-setup.
Er der nogen af jer der har nogle forslag på hvordan jeg kommer videre?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:49 #12
Det er fordi at din Bios ikke understøtter så store HD...havde samme problem..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:52 #13
to sek..så finder jeg lige ud af hvor der ligger en update til din bios
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:52 #14
Nå for pokker!! Hvad gør jeg så? Skal det et nyt bundkort til eller hvad?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:54 #15
hmm nej..du kan nøjes med at opdatere din bios =)
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:00 #16
Puha jeg var lige ved at blive nervøs for at muldvarpeskindet skulle op og have sollys igen.

Kan og gider du forklare mig hvordan jeg gør det eller ligger du inde med link hvor det bliver forklaret?
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:08 #17
Tja endnu en gang er det lykkedes mig at tage sogerne på forskud, men jeg ikke rigtig om det køre lidt skidt inde hos Cybercity idag ihvertefald er min internet forbindelse meget langsom og det tager fandme snart 2-3m at opdatere siden.
Jeg skal lige på besøg hos doktermanden her kl.12.20 så jeg reagere ikke lige den næste timestid.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:27 #18
hehe okay..har samme problem med eksperten her =)

det sker indimellem
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:28 #19
fandt et par links før men jeg kunne ikke skrive da lortet her ikke virkede :o/
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:35 #20
http://www.acorp.com.tw/Common/BIOS/1m/6bx811b.exe

selve updaten...

http://www.acorp.com.tw/Common/BIOS/Awd808.exe

update programmet..hvordan det så virker aner jeg ikke..vil tro at man skal gå ud i dos, starte den nederste og så lade den gøre arbejdet..jeg ved det faktisk ikke...men skal nok se om jeg kan finde ud af det.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:39 #21
her er det..taget direkter fra acorps hjemmeside..:

Q¡GHow do I upgrade my BIOS ?
A¡GPlease refer the following steps toupgrade your BIOS :

Step1.Make a DOS startup disk with no AUTOEXEC.BAT and CONFIG.SYS files
¡@¡@ and copy AWDFLASH.EXE and FILE.BIN ( ex.6VIA812B.BIN ) to the disk .
Step2.Type AWDFLASH and press [ ENTER ] .
Step3.A window will appear and ask you to type the new BIOS file ( ex.6VIA812B.BIN )
¡@¡@ and press [ ENTER ] .
Step4.Then it will ask whether you save the old BIOS file , you can shoose the YES or NO .
Step5.Then it will ask you whether want to program it , please choose YES .
Step6.The BIOS will start to upgrade
Step7.When you have successfully flashed the BIOS then press the[ F1] to reboot the
¡@¡@ Computer and hit [DEL] togo the BIOS CMOS SETTING . Select \" LOAD S-
¡@¡@ STUP DEFAULTS \" set as YES . Then save and exit the setting

Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 13:55 #22
Hvilken komando er det nu lige jeg skal bruge i Dos for at se indholdet på A drevet?
Avatar billede vabis Nybegynder
09. oktober 2001 - 14:54 #23
Jeg er nu nået så langt at selve opdatering skulle begynde, men der sker ikke en skid og i bunden står der med grønne bogstaver at jeg ikke må slukke eller reset mit system.
Hvad pokker gør jeg nu, der er ikke sket noget i over et kvarter?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
09. oktober 2001 - 15:41 #24
Du skal sætte den på slave og husk at konfigurere den inde i BIOS. (bare sæt den på auto når du skal fortælle hvor stor den er). Du behøver nødvendigvis ikke at optimere dit bundkort, men du skal tjekke om din nye harddisk er IDE100 og at dit bundkort understøtter denne. Det er bare for at få fuld udbytte ud af harddisken.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 16:52 #25
hmm...så er jeg her igen..var lige nede og købe cola og sårn =)

men anyway..

vabis >>kommandoen hedder \"Dir\" og er du sikker på du har gjort præcis som der står?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. oktober 2001 - 16:54 #26
skovenborg >han skriver længere oppe at når han prøver at finde hd\'en fryser computeren..jeg havde nøjagtigt samme problem...og mit bundkort er også ca 2 år gammelt..og da jeg opdaterede min bios virkede det fint..

og det er ligemeget om man kører IDE100 eller ej..som du selv siger så er det kun et spørgsmål om ydelse..
Avatar billede vabis Nybegynder
13. oktober 2001 - 00:57 #27
Puha der har bare været koks i computerudstyret her i huset de sidste par dage. det er derfor jeg først reagere nu. men jeg har heldigvis fået min Hd til at virke, efter jeg opdaterede mit bundkort og jeg skiftede mit IDE-kabel ud med et med flere tråde i.

Tak for hjælp, speciel til dig Bundgaard.

Mvh Vabis.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
14. oktober 2001 - 03:34 #28
Jamen det var da så lidt =)

Jeg takker mange gange for point!