Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 19:55 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

FDISK-problemer med harddisk

HJÆLP!!! Min vens computer har på det sidste givet større og større problemer.Han besluttede derfor at formatere "svinet" og lægge WIN98 ind igen. Men ved nedluk kom der bare blå skærm. Han genstartede så i en dosprompt og formaterede harddisken. Men så ville WIN98 ikke geninstalleres via startdiskette.
Han fortalte mig efterfølgende, at hans harddisk havde været partitioneret (C & D). Jeg prøvede så på at bruge F-DISK til at slette partitionerne og reetablere harddisken. Men et eller andet må være gået galt, for nu kan den ikke starte win98 installeringen v.hj.a. startdiskette.

Alt er nu slettet på harddisken. Hjælp mig (og min ven). Please giv os en trin for trin beskrivelse af, hvordan vi skal benytte F-DISK. DET VIL BLIVE MEGET VÆRDSAT

Note: Jumperen på harddisken ER sat til master. Datakablet sidder korrekt. Hurtig hjælp vil blive påskønnet. Hvis jeg ad denne vej ikke kan løse problemet, vil jeg være villig til, hvis en af dem, som forhåbentlig svarer, og bor i Københavnsområdet, at betale kr. 500,- kontant, hvis en eller anden har mulighed for at komme hjem til min ven og hjælpe os med harddisken (WIN98 Instal. ved jeg, hvordan skal gøres).

Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 19:56 #1
den siger, at mediet på drev C ikke kan læses
Avatar billede snowball Novice
19. februar 2000 - 20:11 #2
Har du husket at formatere disken efter du har lavet de nye partitioner med fdisk ???

Snowball
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 20:22 #3
Der er en del af problemet. Når partitionerne er oprettet, og jeg rebooter, siger den, at den ikke kan læse mediet drev C HELP!!! Så jeg kan derfor ikke afgive format c: - kommandoen
Avatar billede phylox2 Nybegynder
19. februar 2000 - 20:24 #4
Du skal OPRETTE en ny partition, som bruger alt pladsen på harddisken -- når den er oprettet, skal du aktivere denne og derefter genstarte computeren med en startdiskette i A: - f.eks. en startdiskette til WIN98 installation ;)

Så skal du formatere C: og derefter kan du begynde at installeree windows 98
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 20:25 #5
Snowball: kan du ikke give mig en opskrift på anvelsen af F-DISK samt hvad jeg skal være opmærksom på inde i BIOs'en (hvordan indstillingerne skal være).
Avatar billede phylox2 Nybegynder
19. februar 2000 - 20:26 #6
I biosen skal du sætte harddisken til LBA mode, hvis den er meget stor, ellers kan den ikke finde "hele" disken
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 20:26 #7
Phylox2: jeg går lige over til min ven og afprøver dit forslag - vender snart tilbage...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. februar 2000 - 20:34 #8
Hejsa

Her er et par forslag til løsning af problemet:

1. Gå ind i BIOS´en og check at HDD´en er identificeret og af den booter A & C-drevet.

2. Indsæt win98-startdisk
3. Disken booter - og du trykker F3 ved første givne lejlighed, således, at PC´en går ud i en DOS skærm.
4. Tryk <fdisk>
5. Tryk <3> for slet partition
6. Slet alle logiske partiitioner, slet derefter alle sekundære og til sidst den primære partition.
7. Gå tilbage til hovedmenuen i Fdisk
8. Tryk <1> for oprettelse af ny partition.
9. Vælg én partition - ikke noget med at opdele den i flere drev.
10. Afslut fdisk og genstart med Windows bootdisk.
11. Win98 disken skulle gerne formatere det nye drev, hvorefter du burde kunne installere Windows.

Hvis alt dette ikke virker, kan du undersøge, om din vens BIOS har en low-level- formaterings funktion. Hvis den har sådan en, så kan den slette alt (dette virker ALTID).

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede phylox2 Nybegynder
19. februar 2000 - 20:36 #9
MEN! Hvis du lowlevelformater din harddisk bortfalder garantien, samt disken bliver langsommere ... ikke noget, der kan mærkes ... men det gør den
Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. februar 2000 - 20:50 #10
Det med garantien er rigtigt nok! Mennn, hastighed tror jeg ikke rigtig bliver påvirket - jeg har low-level formateret min IBM6.4 mindst 20 gange og har ikke oplevet nedsat hastighed. Desuden tester jeg regelmæssigt min HDD´en hastighed med Norton Benchmark Tester - den har været uændret siden jeg købte slæden. Men skidt være det om det er sandt eller ej - personen her kan vist godt i den respektive situation tåle en nedsættelse i hastighed mod en virksom HDD.
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede phylox2 Nybegynder
19. februar 2000 - 20:57 #11
Hmm ;) Okay ... det var også bare et lille rygte jeg havde ... ;)
Avatar billede thoeger Nybegynder
19. februar 2000 - 21:28 #12
husk lige at gå over på dit cdrom drev og ind i command på win98 skiven og derinde kan du så finde format kommandoen.
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 21:57 #13
Undskyld at jeg spørger dumt, men mit hoved roterer efterhånden:
Harddisken er identificeret(user med de korrekte indstillinger).
Hvordan konstaterer jeg, at den inde i bios'en booter a - og c drevet?

Vi har siddet og prøvet lidt mere. Her er en opsummering:

Jeg har prøvet på at lave en partitionering. Når jeg kigger på den, ser den således ud:

partition  C:1
Status      A
type        PRI DOS
enhedsnavn      (intet)
MB          4110
system      unknown
Forbrug    100%

Ved genstart får jeg beskeden:
"ugyldig medietype ved læsning af drev c"

Han har en harddisk til. Den satte vi til (i ren desperation) som slave.
Når vi kigger under "skift det nuværende harddiskdrev" står der:
Disk 1
Drv c:
MB 4110
Fri  (intet)
Forbrug 100%

Disk 2
d:
MB 12323
Fri  (intet)
Forbrug  100%

Når jeg rebooter i en dosprompt, ser det ud som om, at den starter normalt. Den slutter også med at skrive "C:" som den skal. Men jeg kan ikke afgive formatkommandoen.
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 21:59 #14
Hvis nogen af jer er på ICQ, så er mit nummer: 18871241 - det hjælper måske at kommunikere ad denne vej - så får i oplysningerne med det samme
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 22:13 #15
Jeg er online igen kl. 23.00 - håber at nogen derude også er med på det tidspunkt;)
Avatar billede cyrus Nybegynder
19. februar 2000 - 22:15 #16
Asmodeus: du skriver, at win98-startdisketten gerne skulle formatere det nye drev - går denne formatering igang af sig selv?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. februar 2000 - 22:21 #17
Denne formatering skulle gerne gå igang af sig selv efter man har brugt fdisk!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. februar 2000 - 22:25 #18
Du skriver, at den er sat til User inde i BIOS´en. Prøv at sætte den til auto-detect. Desuden skal du være opnærksom på, at HDD´en skal være sat til LBA, idet din HDD er på over 2GB. Mht. U-DMA, så sæt også denne til auto-detect.
mvh/
Asmodeus

NB! Har tilføjet dig til min ICQ
Avatar billede hojben Novice
19. februar 2000 - 23:54 #19
Københavnsområdet, at betale kr. 500,- kontant, Let me know.. Er i kbh hver dag.. Og vil da godt afsætte tid til at hjælpe.. Skriv til vejs@netcentralen.dk eller UIN:20922514
Avatar billede cyrus Nybegynder
20. februar 2000 - 00:03 #20
Hej Hojben - tak for tilbuddet - min ven og jeg har sluttet for iaften. Jeg skal tale med ham imorgen søndag - vender tilbage til dig, hvis det bliver aktuelt (også hvis vi ikke skulle have behov for din hjælp). Men som det ser ud lige nu, er det ret sort - og jeg har en knaldrende hovedpine, der siger spar 2 til alt:o(
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2000 - 00:18 #21
Gode tips må jeg nok sige.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. februar 2000 - 00:20 #22
hehe --- ja, man får helt lyst til at formatere sin harddisk :)
Avatar billede jalle Nybegynder
20. februar 2000 - 00:24 #23
Hvis ovenstående oplysninger ikke hjælper kan I kontakte mig på tlf. 38891015´, for at få mere hjælp, men jeg håber selvfølgelig at den hjælp i har er nok.
Avatar billede ravelin Nybegynder
21. februar 2000 - 08:59 #24
Den siger, at mediet på drev C ikke kan læses: Det er klart du har jo fdisket lortet så du skal lige formatere engang ik?
Du kan ikke formatere den disk som format.exe ligger på for så ville den slette programmet i formateringen, og gå i stå :-(
Derfor som de andre siger: Fdisk (som du allerede har gjort)
Boot med en floppydisk hvor der ligger format.exe på.
Skriv format c:
Efter dette genstarter du med Win bootdisketten i og så skulle det gerne virke.
Avatar billede cyrus Nybegynder
21. februar 2000 - 11:35 #25
Det er jeg udemærket klar over, Ravelin- så dum er jeg heller ikke.
Men for at komme tilbage til problemstillingen. Jeg har faktisk fået det løst. Jeg kan allerede høre jer andre klaske jer på lårene af grin, når jeg fortæller, at det var boot-disketten, som var problemet. Men det var tilfældet. Umiddelbart virkede det som om, den var i god stand, men da formatteringen ikke ville lykkedes for os, gik jeg i bar desperation over til min egen maskine og lavede en ny bootdiskette og vupti: alle problemer var væk.
Morale: tjek ALTID, om din bootdiskette er i tiptop stand... (jeg er helt rød i hovedet). Undskyld jeg har spildt jeres tid, men tak for jeres tålmodhed.
Og Asmodeus: du bliver den heldige :o)
Avatar billede farout Nybegynder
26. februar 2000 - 18:46 #26
hmm noget fortæller mig at du har brugt en gl win95 osr1 diskette eller at du har prøvet at skifte drev før du formaterede alså c:\format c:
du skal blive på a: og skrive format c:
hvis det er en gl win95 diskette
så kan den ikke se fat32
Avatar billede kone Nybegynder
27. februar 2000 - 23:32 #27
ok du har et problem. men det kan lykkes når den tæller trykker du på
delete og vælger auto detekt.
der efter trykker du på y for og godkende det den måske finder.
og gå så ud af bios igen. husk og sætte startdisken i.
når den så står i a:\ skriver du
format c: og trykker på enter.
hvis den ikke finder noget kan du prøve og tage det lille batterri ud i et lille minut husk og tage strømstikket ud så nulstiller du din bios det kan måske hjælpe.
Avatar billede kone Nybegynder
27. februar 2000 - 23:35 #28
undskyld jeg fig ikke læst at du havde løst dit problem men skulle du ikke få lavet et par extra til din ven
Avatar billede cyrus Nybegynder
27. februar 2000 - 23:48 #29
Det har jeg gjort nu, kan du stole på!!!