Avatar billede niels36 Nybegynder
08. oktober 2001 - 17:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Win98 på ny harddisk

Er der er venlig sjæl, der vil lave en lille vejledning, hvordan jeg får min nye harddisk op at køre på Win98
Avatar billede conan54 Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:07 #1
Selvfølgelig :-)

Fortæl lidt mere om dit system og størrelsen på den lille ny
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:08 #2
ja du skriver vel bare d:/install.exe eller hvad install filen nu hedder i dos , så køre det vel bare af sig selv?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:09 #3
Du jumper harddisken til at kører slave (går ud fra at du har en harddisk i iforvejen), du kan se hvordan jumberne skal sidde enten oven på, eller bagpå disken.

Du tager låget af din computer og sætter harddisken i. Du tilslutter fladkablet så den røde streg vender over mod stræmstikket, og sætter strømstikket i.

Du går ind i Bios og autodetecter harddisken, derefter starter du op, og starter FDISK (ligemeget om du gør det i windows eller dos) her vælger du den nye harddisk og partitionere den. Du skal nok ikke vælge at oprette en primær partition, da det kan ødelægge din drevopstilling, hvis du har flere partitioner på den gamle disk.

Du vælger så at oprette en extended partition på hele disken, og på den extended partition opretter du så det antal logiske partitioner du vil have.

Herefter afslutter du FDISK og genstarter computeren, nu skulle der gerne være kommet et antal nye drevbogstaver frem (et for hver logisk partition du har oprettet), dem formaterer du så, til FAT32, eller hvad du nu vil have, og så er det ordnet ;o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:11 #4
Hvis du skal have uddybet noget siger du bare til, jeg gik lidt hurtigt hen over FDISK, men det er ret simpelt hvis man bare læser hvad der står på skærmen :o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:12 #5
stæmstikket = strømstikket ;o) Det gik lidt (læs: meget) stærkt *G*
Avatar billede niels36 Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:15 #6
Jeg skal jo bare have min harddisk gjort, så jeg kan installere win98
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:21 #7
Nåårh.. er den sat i, formateret og partitioneret?? Så skal du bare smide win98 CD\'en i cd-rom drevet, og boote fra den.. eller også starte op på en win start diskette, og så køre setup på cd\'en :o)