Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 01:19 Der er 30 kommentarer og
3 løsninger

PIII-1000mhz cpu er 65% - skidt????

Setup:
ASUS CUSL2
2xIBM HD
3 ram slots brugt
GF2 gts 32mb ddr

Har dette stor indflydelse på cpu temperaturen? Jeg bruger en Titan Cooler (skulle efter sigende kunne køle \"mere\" end nødvendigt). Høj cpu temp var også et problem testet med PIII-933mhz.
Kabinet er Evergreat et-eller-andet. Jeg har ingen ekstra kabinet køling. Ene side af kabinettet er taget af altid, for at undgå endnu højere varme.

I Windows fryser cursoren periodevis i få sekunder, selvfølgelig det samme med spil.

RÅD SØGES DESPERAT!
1. Er det kabinettet der er skide ringe???
2. Er køleren for ringe??? I så fald, hvad kan anbefales???
3. Kan ekstra kabinetkøling anbefales, og vil det overhovedet have indflydelse på cpu temperaturen???

Håber beskrivelsen er nok?

....Der ventes spændt...
Avatar billede halifax Nybegynder
06. oktober 2001 - 04:11 #1
Ja, det er faktisk skidt for en P3, der ikke er kendt for at blive så varm. Har du selv monteret cpu og køler? Sidder køler ordentlig og har du husket kølepasta, da du monterede. Jeg kender ikke kabinettet, hvor endda en side er taget af og beskrivelse af kooler lyder ok.
Prøv at tage køleren af, giv den lidt kølepasta og monter igen. Er du sikker på dim temp.måler viser korrekt?

Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 11:52 #2
Hvis der på køleren er noget der kunne ligne tape skal du lade det sidde, er det pasta der sidder der, så skal lage af kølepastane være så tynd som muligt, man skraber det overflødige af, lige nok til at dække ujævnheder på begge overfladerne..
Pasta i sig selv køler ikke, den skal blot danne en jævn overgang så varmen borledes fra CPU til køleribberne.

Jeg går ud fra at 65% betyder 65 grader og det er nok lige i overkanten, jeg vil tro at den skal 10 grader længere ned for at være stabil.
Desværre kender jeg ikke så meget til køleren, men er det den du har fået med da du købte PIII skulle man mene at det er tilstrækkeligt.
Har du overklokket den, så gå tilbage til normal drift.

Der kan være andre årsager til at den fryser og du kan gå ind i bios og Loade Setup Default for at se om det hjælper!
Avatar billede michael3480dk Nybegynder
06. oktober 2001 - 11:58 #3
Du skriver at du har taget kabinetsiden af.
Det er ikke altid at det er en god ide ud fra et temp. synspunkt.
Ventilatoren i PSU´en kan dermed ikke lave et \"flow\" igennem kabinettet og køler derfor kun sig selv.
PS: Tror ikke det er dit problem, men blot en lille sidebemærkning.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:14 #4
Det synspunkt kan jeg godt tilslutte mig, og det ville hjælpe gevaldigt hvis du placerede en blæser af samme størrelse som den der sidder i Powersuply, blot skal den placeres i bunden af kabinettet så den blæser op og ud af kølerillerne i toppen af kabinettet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:16 #5
rekcuf> Du må gerne komme med kommentarer til indlæggene.

PS; Hvor har du aflæst temperaturen, inde i bios under Powersupply eller er det udvendigt termomåler?
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 14:41 #6
hermed en kommentar til det hele :)

Jeg har forhørt mig om kølepasta i butik, men de havde minus af det. Heldigvis, for efter at have kigget nærmere på cpu køleren var problemet fundet. Måske da.... Køleren var overdrevet fyldt med støv. Jeg kiggede på omdrejningerne i BIOS og de var ENORMT ustabile og svingede mellem 2700-2900 rpm. Jeg pillede køleren ud og støvsugede den sgu!!!!!!! Nu kører den hyperstabilt på 3013 rpm og cpu temp er faldet til 50 grader (sorry jeg havde skrevet \"%\").
Efter have have læst kommentar fra michael3480dk går jeg udfra at den manglende kabinetside er årsagen til de uhyggelige mængder støv. Derfor ville jeg gerne give point til vedkommende hvis det indlægges som svar på hele problemet.

Tusind tak allesammen. :)))

Hilsen
En (igen) lykkelig computerejer der nu skal hærge for vildt igen i Counterstrike.
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 15:45 #7
AK AK AK!!!!!

Lige som jeg troede problemet var løst!!!!!!

Systemet fortsatte kort efter med igen at fryse en gang imellem.
Power supply er nu skruet af og ligger overpå kabinettet. CPU er omkring 60 grader og snurrer stabilt på cirka 3000 rpm. Dette ser ud til at virke indtil videre - men kønt ser det sgu ikke ud da.

Jeg vil på mandag forsøge med ekstra kabinetkøling.......og evt en ny køler....

Hej alle :))
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 15:50 #8
Har du hentet de nyeste drivere til grafikkortet?
Kan hentes her www.nvidia.com
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 15:51 #9
har ik hentet de nyeste drivere - gør det med det samme. Men kan det have noget med det hele at gøre? Jeg er meget fokuseret på cpu temperaturen......
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 15:54 #10
Detonator XP v21.81 -  er det den nyeste driver?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:16 #11
Ja, det er den nyeste, prøv den, ellers skal du hente 12.90!
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:27 #12
got it :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:32 #13
Du er stadig godt tjent med ekstra køling!
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:34 #14
tænker du på kabinet eller cpu? Måske begge?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:39 #15
Hvis du mener at du kan få en bedre CPU køler ville jeg helt klart vælge det, men en ekstra i bunden af kabinettet ville være et ekstra plus, problemet er bare at støjniveauet stiger for hver blæser man installerer!

Jeg har, udover køling af Grafikkort og CPU også 2 siddene under min harddisk, de kan også bidrage meget til varmen!

Jeg har såmænd også en køler til rammen!
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:41 #16
Det er lækker info det der - tak.
Ekstra støj er jeg lige glad med, den larmer i forvejen......
Men omkring cpu kølere, hvad kan der så anbefales?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:44 #17
På kølerområdet kan jeg ikke sige dig hvad du skal bruge!

Prøv at se på www.edbpriser.dk under kølere eller blæsere!
Avatar billede michael3480dk Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:50 #18
Det glæder mig at min kommentar kunne hjælpe dig.
Et tak luner altid.
Pointene:
Del dem mellem dem der har svaret. Jeg vil IKKE have dem alle. De andre har også brugt energi på nogle gode svar.
ref: http://www.eksperten.dk/spm/117906
Avatar billede rekcuf Nybegynder
06. oktober 2001 - 17:04 #19
det vil jeg gøre michael2480dk
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 17:08 #20
Tak for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede rekcuf Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:54 #21
Ja problemet er så endelig blevet løst.
Her kommer historien.... :

Det var ikke cpu temperatur eller noget lignende der var årsag til at computeren efter noget tid frøs få sekunder af gangen. Det var sgu noget helt andet.

En kammerat (her på eksperten.dk bedre kendt som prokappa) kom på besøg for at kigge lidt på svinet. Efter grundig check af BIOS, konstateredes det at her ingen fejl var overhovedet - alt i skønneste orden. Efter check af eventuelle IRQ konflikter og lignende var der stadig ikke fundet noget der så forkert ud. Prokappa kiggede derefter en tur i Dr. Watson - jeg anede ikke der var sådan noget i Windows - og kunne se at \"unknown\" havde ændret noget i systemfilerne. Hvad det var kunne desværre ikke opklares - om det var noget slemt er en gåde.
Men....nu til sagen - Prokappa, min skidegode homie, havde nævnt flere muligheder og ville have kørt en eller anden RAM stress test og andre sager. Hvad kan jeg sgu ikke sige - ved ingenting om det..... Han nævnte også noget som jeg selv overhovedet ikke kunne se det vigtige i, - Om der mon var noget der stod og pingede som bare satan ud på internettet. Der kunne med det samme konstateres en underlig aktivitet med kabelmodemmet. Det stod bare og blinkede med 300 km/t. Om det årsag til alt det her shit, ja det skulle vi snart finde ud af.
Vi downloadede Norton Anti Virus og ventede cirka 2 timer på at programmet fik slæbt sig igennem 60-70 GB data, og havde fundet 4 stk inficerede filer!!!!

1 virus havde jeg fået gennem IRC og var en Trojan af en art.
2 vira fået gennem et andet IRC prg end mIRC, nemlig HORNY Script - HOLD JER FRA DET. Hvad det var for en virus ved jeg ikke lige.
Men sidst men ikke mindst 1 stk virus der lå under Temporary Internet Files, \"modtaget\" ved at besøge www.theclq.com  ---- NIMDA !!!

FILER BLEV SLETTET PROMPTE!!!!!!! NU KØRER DET HEL MAKS IGEN.
Det skal dog siges at det nok alligevel snart bliver til en ny cpu køler. Jeg nåede også lige præcis at finde et sted som solgte kølepasta.

Der skal tages forbehold for hele denne tekst, da jeg jo ikke er eksperten på området.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:11 #22
Det var dog en herlig detaljeret redegørelse, dem måtte der gerne være flere af her på Eksperten ;o)

Du har fået slæbt dig en pukkel til af vira og orme, så nu har du vel fået et effektivt Antivirus og Firewaal program installeret!

Den med ICQ er helt ny for mig, godt man ved det, tak!
Avatar billede rekcuf Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:14 #23
Tak skal du have retaxes :)

Men øhhh, hvad mener du med ICQ?? Det har jeg da ikke nævnt noget om....

Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:14 #24
btw, fik du så en ekstra køler ind, det skulle vel ikke være nødvendigt mere ;o)
Avatar billede rekcuf Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:17 #25
Jeg har indtil videre droppet det med en ny køler. Har da fundet en ny Titan Coller til 129,- jeg måske vil prøve sammen med en kabinetblæser - men ikke lige nu.
Avatar billede rekcuf Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:18 #26
hmmmmm...det hedder da vist en Cooler - ikke en Coller
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:18 #27
Det er der er forkert, jeg læste IRQ som ICQ ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:19 #28
rettelse:

Det er der læser forkert, jeg læste IRQ som ICQ ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:20 #29
har du også problemer med tastaturet ;o)
Avatar billede rekcuf Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:20 #30
ahhh bare fjong du - men tak for alle de gode forslag
Avatar billede rekcuf Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:21 #31
HVA\' SATAN!!!!!! Der vist oxo virus i tastaturet da!!!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:22 #32
det bliver bedre og bedre med mine rettelser:

Det er mig der læser forkert, jeg læste IRQ som ICQ ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:23 #33
Tastavirus ;o)