Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Partition

Min nye HD, som jeg har pillet ud af en anden PC har ca. 20 GB plads. Problemet er, at drevet er delt op i et c og et d drev og jeg vil gerne bare have ét stort c-drev. Endvidere er der kun ca. 8 GB, der kan er tilgængelige, da den forrige ejers PC kun kunne læse de 8, men jeg vil jo gerne udnytte alle 20!
Hvad gør jeg???
Avatar billede hotpop Novice
05. oktober 2001 - 11:42 #1
køær fdisk og slet alle partitioner - opret een stor primær partition.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. oktober 2001 - 11:44 #2
ja det akn du gøre men hvis du har adgang til programmet partition magic 6 eller 7.0 så har du måske mulighed for at udvide din nuværende partition uden at miste de data der ligger på den i forvejen.
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:45 #3
Vil du ikke lige uddybe det lidt for en PC-nar som mig, der bare har den til arbejde/internet??
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:46 #4
Har lige downloaded en demo af PArtitionMagic 7
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:49 #5
demoen kan ikke noget \"praktisk\" - kan kun vise dig hensigten med programmet !
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. oktober 2001 - 11:50 #6
ok du kan nok ikke få lov til at udføre hvad du vil med en demo .. kun se at du kan gøre det

under partition magic vælger du så rezise og vælger dine indstillinger .. og siger aå apply settings
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:51 #7
Du kan ikke bruge Partition Magic i en Trial, den rykker ikke en skid, det er kun til demo.
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:51 #8
OK. Hvad gør jeg så med det der fdisk. Gerne punkt for punkt, så vil jeg være yderst taknemmelig!!!!!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:53 #9
Gør du bare som hotpop skriver, medmindre du har vigtige data liggende du vil gemme.
Iøvrigt er det ikke smart med en stor partition, lav en lille partition på C:\\ der hedder noget i retning af 2-3 Gb, så kan du bruge resten til programmer, spil og hvad du ellers har!
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:00 #10
Ja tak, men hvordan kører jeg fdisk? Er det fra bootdisk?
Og hvor kommer jeg ind og opretter partitioner?
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:06 #11
Ved godt, at det lyder nar-agtigt, men for at være ærlig ved jeg ikke en lort om det!!!
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. oktober 2001 - 12:14 #12
hehe nej det er også rigtigt .. det er ikke nemt at bruge fdisk hvis man aldrig har prøvet det før og ikke er den store \"nørd\" ;=)

men hvis du aligevel skal formatere og vil miste alle data så vil jeg foreslå dig bare at rode med det .. du kan ikke øddelægge så meget

få fat i en boot diskette
kom den i din computer ..
hent den evt her www.bootdisk.com til win98 eller winme

når du så har bootet op på den ved evt at vælge start computer without cdrom support så skriver du fdisk
der vil du få et program hvor du kan slette og oprette partitions ;)
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:15 #13
KAn jeg ikke køre fdisk uden at formatere lortet?
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:20 #14
Under \"vis partitionsoplysninger\" i fdisk, står der:

C1: 3004 MB
2: 5020 MB

Samlet diskplads 19462 MB

Hvor er de sidste knap 12 GB henne?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:28 #15
Jamne det er dem du skal have fat i med Fdisk, du skal nok blive vejledt her inde fra!
Avatar billede hotpop Novice
05. oktober 2001 - 12:36 #16
http://hjem.get2net.dk/jkbo/tips/tips_opdel_hd.htm

En lille guide til fdisk som måske kan hjælpe ;)
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2001 - 13:34 #17
Carlito vil du ikke formatere, så skal du bruge partition magic til at klare resten af opdelingen af disken. Resten som ikke er delt op ligger endnu på disken. Det vil nok også være klogtest i det lange løb at lave en fdisk og lave helt nye parttioner på disken, da det der ligger på disken nu er rettet til den gamle pc. Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere assistance
kharder
icq# 71258492
www.expertftp.subnet.dk
Avatar billede carlito Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:17 #18
Nu duer det sgu; mange tak for hjælpen, drenge! (Formoder I alle er hankøn)
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. oktober 2001 - 19:20 #19
takker ;)
Avatar billede hotpop Novice
05. oktober 2001 - 21:09 #20
tjah... velbekomme :)