Avatar billede mortenjp Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stroke -specielt på bogstaver

Når jeg stroker tekst (med den åbne farve-firkant)(eller andre fyldte objekter) i Illustrator 9, er det som om den stroker \"indad\".

I Photoshop er jeg vant til at jeg kan vælge om stroken skal være udenfor, i midten, eller indenfor. Men den mulighed synes jeg ikke jeg kan finde i Illustrator, og det undrer jeg mig naturligvis over.

Hvem er frisk på en hjælpende hånd og 60 gode danske devaluerede points? :)

Avatar billede stig69 Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:01 #1
Jeg mener ikke du kan vælge. Den vælger altid midten.
Avatar billede tre Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:02 #2
Så vidt jeg ved kan man ikke gøre noget ved det i illustrator...

Din path vil altid blive \"stroked\" i midten.

Prøv at lave en firkant og stroke den med 20 pt.

Så kan du se at det er den centrerer stregen i forhold til din path....
Avatar billede Himbear Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:16 #3
Det kan godt lade sig gøre hvis du vil arbejde lidt for det ;)

Hvis du først laver en passende stroke og du KUN bruger det stroke der udvendigt, som udgangspunkt.
Du skal også sørge for at have en outlined tekst som der ikke er en stroke om.

så kan du outline stroken (object-path-outline stroke). Bagefter skal du vælge den outlinede stroke og teksten uden stroke på en gang og bruge divide fileteret i pathfinder! Ungroup det og slet det inderste!

Det burde da virke!
Avatar billede oersted Novice
05. oktober 2001 - 11:20 #4
I appereance palletten kan du bestemme om stroke eller fill skal ligge øverst. Hvis du smider fill over stroke går stroke kun \'udad\'
Avatar billede mortenjp Nybegynder
05. oktober 2001 - 14:05 #5
Hej. Ja.. oersteds virker også kun når teksten er outlined, men den giver nogle forfærdelige resultater når bogstaverne står bare lidt tæt på hinanden, istedet for at smelte strokesne sammen, som Photoshop gør så godt.

Er det virkelig konklusionen at man ikke kan arbejde med strokes, et så basalt værktøj i et vektorprogram, på den samme fleksible måde som man kan i Photoshop med Layer styles??
Avatar billede oersted Novice
05. oktober 2001 - 14:26 #6
...hmm det ved jeg nu ikke.
Kan du ikke give et eksempel evt. URL til en PSD og .ai fil du sidder med ? Jeg tror ikke helt jeg er med på hvad du mener.
Avatar billede davidchristensen Praktikant
27. november 2001 - 15:55 #7
Jeg læste godt nok om dether i en elleranden turtorial forleden dag.. Kan ik\' lige finde den igen, men det det i store træk gik ud på var at du sådan set skaber din tekst to gange.. Den nederste laver du outlines på, den øverste lader du stå kun med din fill-farve - på den måde undgår du at outlinen går \"ind\" i selv bogstavet.. :)

David
-
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. marts 2002 - 11:03 #8
Lukker du ikke spm'et :)
Avatar billede bitbyte Nybegynder
01. november 2003 - 02:15 #9
Dette gælder ill v 10. (kender ikke v9)

1 Skriv din tekst.
2 vælg fyldfarve og ingen stroke
3 åben din palette udsenende (shift F6)
4 klik på den lille pil i paletten og vælg streg
5 mens du står på streg vælg farve og stregtykkelse
6 træk din streg "firkant" i palletten ned under fyld.

Så skulle den være der... du kan lave flere streger på denne måde med forskellig tykkelse og farve på samme objekt.