Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:09 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Problemer ved opdatering eller installation af programmer i Win 2000 Pro

Når jeg installere et program eller fx. blot opgradere explorer eller lign. skal min computer genstarte. Problemet opstår så ved genstart, hvor jeg får en blå skærm og hvid skrift med følgende besked:

Stop: c000026c (unable to load device driver)
\\??\\D:Winnt\\system32\\win32k.sys device driver could not be loaded.
Error status was 0xc0000221

Beginning dump of physical memory
Physical memory dump complete. Contact your system administrator.......

HER MÅ JEG SÅ SLUKKE COMPUTEREN DA DEN ER HELT DØD.

Ved opstart får jeg så følgende besked:

Checking file system on D:
The type of your file systems is fat32.
One of your disk\'s needed to be checked for consistency.

You may cancel the disk check, but it is strongly.......

NÅR COMPUTEREN SÅ LAVER OVENSTÅENDE CHECK SIGER DEN AT DEN IKKE HAR FUNDET NOGEN FEJL. COMPUTEREN STARTER SÅ OP OG ALT VIRKER HELT OK INDTIL JEG SKAL INSTALLERE ELLER OPDATERE NOGET IGEN.

Jeg har følgende udstyr:

AMD Athlon Thunderbird 1400MHz FSB266MHz
Bundkort: DFI AK76-EC ATA100 FSB266 DDR
Ram: Original Ram 512MB PC2100 DDR-RAM
Grafikkort: Nvidia GeForce2 GTS Pro 64 MB AGP
Harddisk: IBM 60GXP 60GB 7200 RPM harddisk ATA 100 DMA 5

Jeg kører med 2 partitioner - Win98 og Win 2000 pro.

Jeg håber meget I kan hjælpe mig, da jeg er godt træt af dette problem.

Mvh.

Waker
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:44 #1
Prøv Start - Kør > SFC /Scannow (System File Checker, og hav din W2K CD klar)
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:45 #2
Hvis du ikke har installeret Windows 2000 SP2, så gør det - der er en fejl der ligner ovenstående, som er løst emd SP2.

Ref: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q269/5/93.ASP

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:46 #3
Prøv også at søge efter win32k.sys i din registreringsdatabase, og se om der er en invalid ref. til filens placering (\\??\\D:Winnt\\system32\\win32k.sys burde vel være D:Winnt\\system32\\win32k.sys, uden \\??\\ snask først).

/Rob
Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:56 #4
Hobbez: Jeg har installeret SP2. Hvilket program skal jeg bruge til at åbne win32k.sys???

Jeg er desværre ikke så hård til IT.

Makse: Hvad skal jeg helt præcist skrive i kør??

Håber på jeres forståelighed....

Mvh.

Waker
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:58 #5
SFC /Scannow
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:08 #6
Du må godt bruge små bogstaver ;o)
Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:10 #7
Tak for det makse. Skrev egentlig også det før, men der virkede det ikke.
Har kørt en scan og den kommer ikke op med nogen statusrapport over hvad den fandt eller ikke fandt.
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:17 #8
waker >> Hvis du ikke er så hård til IT, så er det nok ikke en god idé at rode for meget med registreringsdatabasen, men prøv dette:

START >> KØR

Skriv REGEDIT (her må du også gerne bruge små bogstaver :o)

Tryk på F3

Som søgestreng skriver du så win32k.sys (store eller små bogstaver :o)

Start søgningen.

Hvis/Når \"win32k.sys\" bliver fundet, så prøv at se om den refererer til den korrekte placering.

Hvis det ser korrekt ud, så søg videre.

Hvis det ser forkert ud, så OVERVEJ om du TØR ændre det til det korreket.

MEN HVIS DU ER USIKKER ELLER PÅ ANDEN MÅDE IKKE HELT TRYG; SÅ LAD VÆRE MED AT ÆNDRE NOGET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (denne del er med VILJE skrevet med store bogstaver).

En fejl i en ændring i registreringsdatabasen kan i teorien smadre din Windows-installation.

SÅ PAS PÅ !!

/Rob
Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:24 #9
Den finder den - står \"name\" Kmode og
\"Data\" %SystemRoot%\\system32\\win32k.sys

Hvordan kan jeg se hvor den peger hen??
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:38 #10
Har du installeret dit system på D:
Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:42 #11
Windows 2000 på D: ja.
Jeg har også fundet win32k.sys filen og den ligger på D:Winnt
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:57 #12
Har du overvejet at bytte rundt på styresystemerne?
Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:59 #13
Så Windows 2000 ligger på C: og win98 på C:????

Hvis ja - hvilken virkning forventer du at det skulle have????
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:22 #14
Så tror jeg du slipper for de fejl du beskriver!
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:55 #15
Har du prøvet at boote på W2K CD\'en, og køre en Repair?
Avatar billede waker Nybegynder
05. oktober 2001 - 13:00 #16
Nej, kan du fortælle mig hvordan jeg gør det?
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 13:12 #17
Du skal først fortælle systemet, at du vil boote på en CD.
Dette gøres i Bios, hvor \'Boot Sequence\' skal sættes til f.eks. CD-ROM/C:/A:
For at komme ind i bios, skal du trykke på \'Delete\' når du tænder for computeren.
Punktet \'Boot Sequence\' står som regel i \'Bios Setup\' menu punktet.
Til sidst vælger du \'Save & Exit\' og svarer \'Y\' (ja) til det.

Nu genstarter maskinen, og på et tidspunkt står der \'Press Any key, to boot from CD\' Det kan også være, at der står \'Press Space...\' det er lidt forskelligt.

Efter lidt tid bliver du spurgt om du vil installere, eller reparere en installation.
Her skal du bare trykke \'ENTER\'. I det næste vindue der kommer, skal du vælge X:\\WINNT og trykke på \'R\'
Avatar billede waker Nybegynder
18. november 2001 - 21:00 #18
Jeg takker for jeres kommentarer og uddeler point, selvom jeg stadig til tider løber ind i problemer med windows 2000. Møder til tider stadig den blå skærm.