Avatar billede fleth Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Java på Mac og pc

På Mac\'en ligger Runtime for Java for sig selv som et selvstændigt program. Explorer og Netscape aktiverer via plugin. Hvordan virker tingene i Windows. Er det Microsofts egen udgave der ligger i Explorer? Problemet optager mig fordi NetBank ikke kan finde ud af at lave en Javascript elektronisk signatur til Mac folket.
Avatar billede egonspock Seniormester
04. oktober 2001 - 22:21 #1
Såhut jeg visker, og ret mig hvis jeg tager fejl! Så ligger problemet i at PC-baserede banker bruger ActiveX-komponenter - på trods af deres manglende kompatibilitet, selv med MS-browsere...  Og ikke i Java. Ellers kunne vi jo bare bruge OSX.1!
Avatar billede fleth Nybegynder
04. oktober 2001 - 22:37 #2
Hvis dette kan bekræftes er det jo ikke svært at forstå problemet :-)
egonspock får point selvom svaret falder uden for spørgsmålet :-)))
Avatar billede fleth Nybegynder
04. oktober 2001 - 22:39 #3
Alså hvis det er rigtigt :-l
Avatar billede storslem Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:37 #4
Jeg bliver jævnt forvirret af den løsslupne brug af Java og Javascript i een pærevælling. (:
Avatar billede egonspock Seniormester
05. oktober 2001 - 00:08 #5
Godt set Storslem. Men det ændrer ikke mit svar!
Avatar billede fleth Nybegynder
05. oktober 2001 - 01:03 #6
Meldingen fra banken lyder:
\"Bankens sikkerhedssystem bygger på digital signatur; som krævet i aftalen
mellem Forbrugerombudsmanden og Finansrådet.
Sikkerheden er baseret på Java-applets og JavaScript. Kommunikationen mellem
script og applets er nødvendig for at kunne anvende NetBank.
Desværre understøtter hverken Explorer eller Netscape til Mac, kommunikation
mellem Java-applets og JavaScript.
Så man kan fx ikke \"midlertidigt\" forlade et billede i NetBank for at
læse en krypteringsnøgle (underskriftsfil) et andet sted på maskinen.
Hvorfor dette aldrig er udviklet til Mac, ved jeg ikke.
Jeg kan heller ikke få et fornuftigt svar fra Apple, som vi har forsøgt at
få på banen, bl.a. med den argumentation, at bankens program nok ikke er det
sidste Java-baserede med digital signatur, som verden har set.\"
... noget sludder og mit spørgsmål lyder: snakker pc explorer java eller noget andet eksempelvis ActiveX microsoft selv har fundet på?
Avatar billede egonspock Seniormester
05. oktober 2001 - 01:17 #7
Det lyder det som. Hvis det var tilfældet kunne Jyske Bank vel heller ikke levere en Mac-løsning :-), så det er noget pseudo-sludder, der blot skjuler at deres leverandør ikke kan finde ud af at programmere god kode...
Avatar billede fleth Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:38 #8
Har surfet lidt rundt, emnet er signed applet called from javascript. Det virker udmærket på Mac.