Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2001 - 09:38 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Juridisk hjælp

Jeg er i gang med et hjemmeside-projekt, men jeg er ikke sikker på at ideen er 100% lovlig. Det handler om udlejning/udlåning af DVD film.

Hvem kan hjælpe mig med at sikre mig, at ideen er 100% i overensstemmelse med DK lovgivning? (jeg vil ikke beskrive projektet i detaljer her, da jeg ikke vil risikere at andre hygger ideen)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:41 #1
skriv og få svar på www.familieadvokaten.dk
Avatar billede a-torsten Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:41 #2
Du må ikke UDLEJE film uden distributørens tilladelse.... Men du må gerne UDLÅNE...

Altså så længe der ingen penge er i projektet så burde du have din ryg fri..

-Anders
Avatar billede mpej Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:44 #3
Problemet kan komme i at du reklamere med det på internettet. Jeg ville nok -så vidt muligt- prøve at undgå billeder af forsiderne på filmene.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2001 - 09:46 #4
Der ER netop penge i projektet... men ikke decideret for dét at jeg udlåner filmene... det er det, der gør det lidt uklart :)

Jeg prøver familieadvokaten. Andre forslag?
Avatar billede rebus Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:46 #5
Du må gerne udleje DVD film hvis du køber dem specielt til det.
Det vil bare sige at hver film koster et sted mellem 1000-2000 kr. per film.
Du MÅ IKKE udleje dem du har købt for ca. 200 kr uanset hvad. Hvis det er det du tænker på.....
Avatar billede a-torsten Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:46 #6
Hvis du selv har filmene, så tag et billede og scan ind, så må du også gerne have billederne på siden...

-Anders
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2001 - 09:55 #7
Det er som sagt svært at forklare uden at give for mange detaljer. Men jeg køber ikke filmene i en butik eller dba.dk og lejer dem ud - og egentlig tager jeg heller ikke penge for at udleje filmene...

Nogen der har speciel meget forstand på den del af den danske lovgivning?
Avatar billede rebus Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:56 #8
Kan du ikke sige hvad du tage penge for?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2001 - 10:01 #9
Hmm det kan jeg desværre ikke. I stedet for at diskutere emnet her vil jeg hellere finde kontakter på personer, som jeg kan forklare projektet i detaljer til - privat.
Avatar billede rebus Nybegynder
04. oktober 2001 - 10:04 #10
Jeg vil tro du skal droppe det.....Det lyder som noget der vil gå falit.....
Det lyder IKKE lovligt, og jeg tror ikke der er nogle der vil \"betale\" for at LÅNE DVD film...jeg ville ikke.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2001 - 10:13 #11
Ja men du kender heller ikke konceptet bag projektet... jeg kan ikke se det ulovlige i det, men må selvfølgelig være 100% sikker før jeg går igang og kaster en masse penge i det.

Er der ikke mange der \"betaler\" for at låne DVD film hos fx. Blockbuster?
Avatar billede face Nybegynder
04. oktober 2001 - 10:16 #12
Mon ikke du kan finde nogen svar på http://www.copydan.dk
Avatar billede rebus Nybegynder
04. oktober 2001 - 10:18 #13
Hos blockbuster LEJER du film....
Avatar billede husi Nybegynder
04. oktober 2001 - 10:18 #14
læs hvad der står lige inden filmen begynder ;-D

Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2001 - 10:25 #15
Det nytter ikke noget at jeg prøver at forklare projektet. Jeg ved godt at det lyder vildt ulovligt ud fra det jeg har fortalt indtil videre...

Så jeg søger stadig kun personer/steder som har forstand på lovgivningen omkring dette område, og som yder gratis hjælp.
Avatar billede pyra Nybegynder
04. oktober 2001 - 10:40 #16
Prøv gratis retshjælp..
Dem finder du ved at ringe til din lokale kommune
De har normalt åben tid en gang om ugen
:-D

Avatar billede bo.morville Nybegynder
04. oktober 2001 - 18:27 #17
Du skal da være velkommen til at sende mig en mail på bms@mailme.dk, så skal jeg prøve at redegøre for de juridiske problemer der kan være ved det med at udlåne filmene.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2001 - 08:59 #18
Jeg gik til en advokat, som sagde god for projektet. Så nu er det bare med at komme igang :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
08. oktober 2001 - 12:19 #19
tak for point :)