Avatar billede kjeld Nybegynder
16. februar 2000 - 18:43 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Annonym e-mail adresse.

Jeg har nogle bekendte,som er flygtet fra et korupt regime.
De vil meget gerne samle andre "ligesindede",MEN ikke med fare for deres, og deres efterladtes liv og sikkerhed.
Er det muligt at oprette en rimelig sikker e-mail adresse?
Hvis det er, hvordan så?
Avatar billede lindemann Nybegynder
16. februar 2000 - 18:54 #1
hmm, hvad med nogle af de frie, saa som hotmail.com eller i den stil. Du behoever jo ikke at skrive dine data rigtigt. Jeg har da flere adresse paa hotmail, hvor ikke alle data er rigtige....
Og med de e-mail adresser kan de bruge f.eks. www.listbot.com some et forum, hvor de kan skrive til alle andre.
Jeg ved det ikke er en rigtig loesning, men den er gratis ;-)
Avatar billede graae Nybegynder
16. februar 2000 - 20:08 #2
hvad med IP ?
Avatar billede holmager Nybegynder
16. februar 2000 - 21:07 #3
som lindemann ganske rigtigt siger så er løsningen at man får en mail adresse et sted som hotmail, forum, xoom, elller lignende sted og indtaster falske informationer.
vil man være endnu mere sikker, så er løsningen at bruge det lokale bibliotek eller medborgerhus til at gå online og se posten. Et hvert bibliotek eller medborgerhus har jo et mediatek med adskillige maskiner på nettet til mere eller mindre fri afbenyttelse.
en anden mulighed er at oprette et domæne hvori der er et chatforum, mailforum eller lign, som er beskyttet med password, derudover kan evt. korrespondance beskyttes med f.eks. PGP(pretty good privacy) et krypteringsprogram.
Avatar billede lindemann Nybegynder
16. februar 2000 - 22:21 #4
eller en eller anden form for anonym server service, der masker ens IP adresse, prøv evt. www.anonymizer.com
(jeg skriver forresten med DK nu, da jeg sidder hjemme på min egen laptop)
Avatar billede kjeld Nybegynder
16. februar 2000 - 23:02 #5
Jeg har spurgt en på hotmail, og hun siger at man altid kan gå tilbage til afsenderen,altså til den computer som har sendt mail.Hun sagde dog at hun havde hørt om en finsk annonym email-tjeneste,men hun kendte intet om sikkerheden der.
Ideen med at bruge et bibleotek eller lign.er ikke en mulighed i det pågældende land,uden at udlevere sig selv fuldstændig.
Og for at FINDE de pågældende er det nok nødvendigt at henvende sig direkte til deres computere,og give dem en email adresse,de kan kontakte de andre på.Det er her det store problem er!
Hvis ikke adressen er rimelig sikker,kan man ikke regne med at folk tør.
Når kontakten først er oprettet,er den bedste kryptering der findes,i hele verden,at bruge en bog,som alle skal have, som kilde.
En rigtig kryptering vil kun virke mistænkelig.
Og endelig må det ikke være for svært,alle skal kunne være med.
Avatar billede codpiece Nybegynder
17. februar 2000 - 08:14 #6
Kjeld > Den finske tjeneste er blevet lukket pga spammisbrug, men han har stadig links til lignende tjenester, check på http://www.penet.fi/

// Codpiece
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 08:30 #7
kjeld, du har RET. Damm, jeg viste ikke at hotmail videre gav den IP adresse som man skriver mail'en igennem.
Men hvis man betaler en konto hos www.anonymizer.com, kan man surfe til www.hotmail.com og skrive sin mail. Saa vil den IP adresse som der staar i e-mail (fra ens hotmail konto), skrive den IP som Anonymizer giver en.
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 08:32 #8
Men forresten giver hotmail den IP adresse som man skriver fra. Hvis man har dial-up forbindelse til sin ISP, saa faar man en anden IP adresse hver gang. Saa kan det kun spores hvis de mennesker der vil finde en, har saa meget indflydelse at de kan faa oplysninger fra ens ISP omkring opkoblings tidspunktet og IP adresse.... og hvis man saa endag bruger en Freesurf services, saa har ens ISP kun et telefon nummer - og det kunne jo vaere hemmeligt....
Avatar billede codpiece Nybegynder
17. februar 2000 - 08:44 #9
lindemann >

hotmail videresender ip-adressen i headeren. Det gør de fleste gratissteder pga spam-misbrug.

Hvis jeg forstår kjeld ret, så bor nogen af brugerne stadig i vedkommende land. Derfor er sandsynligheden for at adgangen til ISP's logfiler er meget nem for magten.

Af samme grund er det nok også en god ide at bruge en web-baseret mailservice, der ligger uden for landets grænser. Desværre har de ofte problemer med sikkerheden, så vælg en af de mindre kendte - det  giver ikke så mange fjer i hatten at hacke en lille mailservice, som f.eks. hotmail.

// Codpiece
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 08:48 #10
codepiece, jeg kan se hvad du mener. Men man kan saa gaa ud fra at ALT IP trafik ind og ud af landet bliver logget. Saa er det nok ikke en god ide at bruge web baseret e-mail, da de helt sikkert ville blive logget.
Jeg havde ikke lige forstaaet at det var trafik ind og ud af landet
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 08:51 #11
codepiece, jeg mener ikke at bruge en web baset mail er en god ide fordi man kan gaa ud fra at IP trafikken bliver overvaaget og derfor hvis en inden i landet skriver hotmail.com, saa bliver alt efterfoelgende trafik logget.
Hvis man har penge nok, saa er en satelit telefon vel brugbar (desvaerre nok svaer at faa fat i, i det land....hmm, det er en svaer noed :(  )
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 08:55 #12
kjeld, kan du ikke proeve at finde ud af metoden til den slags ting i news group, feks. dem der har med kina at goere. e.g. news://talk.politics.china eller news://talk.politics.tibet eller news://free.tibet
De maa have nogle erfaringer med at faa e-mail ud og ind af et land.
Avatar billede roslev Nybegynder
17. februar 2000 - 08:59 #13
Hvad med et ASP-script der sender en form via SMTP?
(-ved ikke selv om det virker, men det var da et forslag!)
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 09:09 #14
roslev, jooo, det virker. Men den der er inden i det paagaeldende land har et problem med at sende (og modtage) for man maa gaa ud fra at trafikken bliver overvaaget inden i det land.
Jeg mener det er et mindre problem at sende anonym mail ind i landet end det er at sende det ud af landet

Avatar billede roslev Nybegynder
17. februar 2000 - 11:29 #15
Så skal du ha' fat i en anonym proxy-server, helst level 3.
http://www.hessbern.ch/proxy/?site=proxy kan du finde gratis anonyme-proxyservere. Jeg kender en bedre side, hvor man også kan teste security-level, den hedder "proxys for all" - men jeg kan ikke finde den lige nu..!
Når du så tilkobler gennem proxyen kan du registrere hos- og bruge en webmail anonymt...!
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 11:33 #16
Ja, men det er usandsynligt at denne server staar i det paagaeldende land og derfor skal den bruger surfe til den proxy server og hvis IP trafikken bliver overvaaget ved graensen, saa er det jo ligemeget om IP bliver masket af en server uden for det paagaeldende land.
Men det proxy serveren laver er jo det samme som www.anonymizer.com laver ;-)
Avatar billede kjeld Nybegynder
17. februar 2000 - 18:17 #17
Jeg prøvede en af de muligheder som Lindemann beskrev,med kontakt til andre.
Et af de forslag jeg fik var: at købe en telefon med taletidskort og telefonnr.Så skulle ens nr.og adresse ikke stå nogen steder,og så bruge den til opkobling,selvfølgelig med falske oplysninger.
De kunne dog ikke garantere for noget.
Kan nogen se, nogen løse ender her???
De andre muligheder bliver selvfølgelig også prøvet,undersøgt!
Avatar billede lindemann Nybegynder
17. februar 2000 - 18:33 #18
kjeld, gider du ikke lige specificere om der skal e-mail over den paagaeldende landegraense? Eller det "kun" drejer sig om e-mail og forum trafik ude for det land?
Avatar billede kjeld Nybegynder
17. februar 2000 - 19:36 #19
lindemann:
Jeg er klar over at det ER svært.
Det skulle helst virke på begge måder.Men vigtigst er det fra det pågældende land,da informationer(altså de sande)herfra og til er vitale,(og herfra er det vigtigt at det er let) og her kan man godt købe tlf.med taletidskort.
Så derfor er muligheden måske----?
Avatar billede kjeld Nybegynder
19. februar 2000 - 18:42 #20
lindemann`s forslag ledte til mobiltlf. med taletidskort,det må så være det bedste vi kan komme på.
Avatar billede kjeld Nybegynder
19. februar 2000 - 18:46 #21
svaret fra lindemann,skulle selvfølgelig være godtaget.
sorry.
Avatar billede lindemann Nybegynder
20. februar 2000 - 04:46 #22
kjeld, det er et meget interesant sprg. så hvis du få flere erfaringer hen ad vejen kunne du så ikke meddele dem?