Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 21:41 Der er 77 kommentarer og
1 løsning

Mobil telefon programmering

Hej
Vi er to gutter med en rigtig god idé. Vi kan desvære ikke komme nærmere ind på den i dette medie, men vil gerne høre lidt om et kritisk punkt i sagen. For at vores idé kan fungere skal det være muligt at installere et stykke software med en grafisk brugerflade på en mobiltelefon. Kan dette lade sig gøre? Evt. over WAP? Hvis ja er det så muligt på alle telefoner, og kan det evt. gøres over mobilnettet som med eks. ringetoner?
H&A
Avatar billede vladimirr Nybegynder
03. oktober 2001 - 21:44 #1
Nej, Nej og Nej
Du skal have fat i noget hardware med en CPU for at kunne gøre det, såsom en PDA.

//Anders
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 21:55 #2
Tak for dit svar, selvom det virker deprimerende. Der må vel være en form for CPU i mobil telefoner, siden de jo har en grafisk brugerflade, og diverse spil osv. Men den er måske ikke mulig at adgang til?
mvh
Henrik
Avatar billede netsrac Praktikant
03. oktober 2001 - 22:00 #3
Der ligger jo noget soft og hardware i alle mobiltelefoner, softwaren er sikkert brændt ned på en chip, men den må være opdaterbar da man kan få opgraderet software i sin Nokia telefon.

Men det vil ikke være muligt at installere yderligere software på mobilen, tror gangske enkelt ikke der er plads.

Hvorfor skal det installeres ? Hvad med at bruge scripting ? Ved at der findes en form for scripting til WML, som jo er det der benyttes i forbindelse med WAP.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:04 #4
Hej Netsrac
Du mener altså opratte en server der kører en script, og derefter sender grafisk brugerflade osv. ud til mobilen? Hvad dækker begrebet wml over?
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:08 #5
hriis >> Du skal ikke, og kan ikke, lægge brugerfladen ud i selve telefonen. Det skal ligge på en WAP-server, fuldstændigt som de HTML-dokumenter, der udgør et web-site.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:12 #6
Hej Microtec
OK. Men det vil sige at muligheden kun eksisterer ved wap enabled telefoner?
mvh
Henrik
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:13 #7
Jeps.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:14 #8
Du kan ikke selv ligge ny brugerflade i en telefon. Tænk også på konsekvensen af at alle mulige firmaer ændrede på folks telefon. Det ville nok ikke være sjovt at være teleudbyder :o)
Avatar billede netsrac Praktikant
03. oktober 2001 - 22:14 #9
Grafisk brugerflade er nok så meget sagt, du vil ikke kunne få den store grafiske flade, men du vil kunne bruge de elementer som kan anvendes i WML, opfat telefonen som en webbrowser og WML som dit HTML, så findes der et scriptsprog dette kan du bruge som dit javascript også har du en mini udgave af en browser der kan håndtere scripting.

WML = Wireless Markup Language = Mobil telefonernes HTML.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:15 #10
Siderne til WAP laves i WML, lige som sider til WEB laves i HTML.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:16 #11
netsrac >> Nemlig :o)
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:17 #12
Netsrac
Hmmn.. Ok. Hvad hedder dette scriptsprog, og skal der installeres et specielt stykke wap server software på serveren for at få det op at køre?
H
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:18 #13
Kender i en god shareware WML editor?
mvh
H
Avatar billede netsrac Praktikant
03. oktober 2001 - 22:19 #14
Mener det hedder WMLS, men kan ikke lige huske det og web serveren skal sættes op til at håndtere wml, mener Nokia har lavet et produkt til formålet, men man kan vist også sætte de mere gængse servere som IIS op til at håndtere det.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:20 #15
hriis >> Du kan leje dig ind på en WAP-server på samme måde som et WEB-hotel.
Ja, der skal installeres specielt server-software til WAP.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:23 #16
Hvad kræves der af hardware for at oprette sin egen wap server?
mvh
H
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:25 #17
Du bør nok overveje om WAP er det rigtige til dit projekt.
De fleste er vist enige om at WAP aldrig er blevet til det der var forventet. En del eksperter siger endda at det aldrig skulle have være lanceret, da det er for primitivt og nye langt bedre standarder med højhastigheds data er næsten klar.

Hvor mange i din omgangskreds har en WAP-telefon? Jeg gætter på at mange ikke har :o(
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:25 #18
Hardware-mæssigt er der ikke forskel på en web-server og en wap-server.
Avatar billede netsrac Praktikant
03. oktober 2001 - 22:26 #19
Det samme hardware som en normal webserver, de skal bare være koblet til nettet så kan den kontaktes via ip eller tilknyttet domain.

Brugeren bruger sin gateway hos sin udbyder også fungerer det egentlig som det internet vi kender fra vores PC browser.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:28 #20
Microtec
Du har helt ret. WAP er ikke løsningen. Det ærgrer mig lidt da idéen er ret god. Men som du siger kommer der måske muligheder i nærmeste fremtid med WAP lignende egenskaber. Mit problem er netop at det produkt vi tænker på, skal kunne udbredes kraftigt for at idéen holder. Det lyder ikke som om det kommer til at være muligt lige i nærmeste fremtid....
H
Avatar billede netsrac Praktikant
03. oktober 2001 - 22:30 #21
Hvis det er en virkelig genial ide, så skriv den ned, ring til en advokat, få ham til at kontakte nokia, få et møde med dem, fremlæg din ide og sælg den :)
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:30 #22
Her er en lille forklaring af WAP set fra et web-hotel http://www.webhotelguide.dk/wap.htm
Der er også et par links til producenterne af telefonerne.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:32 #23
Kan du afslører hvem brugeren er?

Er det alle dem, der har en telefon, eller er det nogle udvalgte, så man evt. kunne forestille sig en anden terminal end en mobiltelefon?

Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:34 #24
... er det realistisk med et stykke hardware, der tilsluttes en standard GSM-telefon?
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:36 #25
Microtec
Det er alle dem der har en telefon. Idéen fungerer kun med en udbredt mobil terminal med kommunikations egenskaber. Jeg kan ikke rigtig se andre mulige terminaler lige nu. Organizers er jo en oplagt mulighed. Men udgaver med uplink er stadig ret dyre, og ikke ret udbredte.
H
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:38 #26
Microtec
Hvis der skal hardware til... Hmmnn. Det skal være billigt, og passe på de fleste gængse telefoner......Havde du noget i tankerne?
H
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:42 #27
Nu kender jeg jo ikke dit projekt, men man kunne forestille sig en kundedesignet box, der tilsluttes en standard GSM-telefon.

Det bedste du kan gører er at udarbejde en så kaldt hemmeligholdelses-kontrakt, så du kan gå ud og fremlægge din ide for nogen, der arbejder inden for området. De skal under skrive hemmeligholdelses-kontrakt, så de ikke bag efter selv udnytter din ide.

Jeg arbejder selv med kunde-specifik elektronikudvikling og benytter den metode med nogen af mine kunder. Det betyder at man kan tale frit, uden kunden behøver at tænke på at jeg \"stjæler\" deres ide.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:43 #28
Kunne man evt. bruge SMS funktionen, således at en server sender en grafik ud til brugerens GSM telf med SMS. Han kan så reagere med en reply og en bogstav kode med hans svar. Server responderer så med en ændret grafik i næste SMS der viser brugerens valg.
Ville det være muligt omend lidt tungt brugsmæssigt?
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:43 #29
Ja, jeg havde noget i tankerne.

Jeg tænkte på at bruge data-forbindelsen, som alle GSM-telefoner har. Tænk på hvor lidt et data-modem til en GSM-telefon koster.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:45 #30
Det ville være en simpel løsning at lave, men utrolig tung og langsom for brugeren, hvis der skal laves ret mange valg/skiftes skærmbilleder.

Er det rigtig forstået at dit projekt kræver et display og et tastatur?
Er det oplysninger der udveksles?
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:45 #31
Den kundedesignede box skulle i givet flad passe på en lang række telefoner. jeg kender ikke så meget til deres grænseflader, men kunne forestille mig at de er ret forskellige?! Hvad med kommunikationen. Tror det vil være muligt for GSM telefonen at overføre information (SMS) eller lignende udefra til boxen, og det samme retur?
H
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:46 #32
NU har jeg ikke gidet og læse hvad du har skrevet, men her er hvad jeg ved, og dette her omhandler kun Nokiaer:
1. Selvfølgelig er det muligt at programmere, men det kræver at du er sat til det af Nokia for at have den fornødne viden :)
2. Ellers er det vist muligt på nogle Nokia\'er at tilføje ekstra menuer via TTML-kodning...
3. Sim-toolkit kan også bruges...
4. Og så til sidst er der WAP, som også i teorien kan være grafisk, det ser dog forskelligt ud fra telefon til telefon.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:47 #33
Projektet kræver en simpel grafisk brugerflade, trådløs kommunikation i ret lav båndbredde, og en form for tastatur eller mulighed for at træffe valg.
H
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:49 #34
egede >> Nokia kan helt sikkert ændre brugerflade på deres telefoner, men næppe trådløst on-the-fly. Det legger de i telefonen på fabrikke og kan siden ændre det med et datakabel hos forhandleren.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:49 #35
Egede
Ved du noget nærmere om TTML kodningens muligheder? Det lyder som en meget interessant mulighed... Hvordan kan de overføre osv.
H
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:51 #36
Skal det nødvendigvis være en grafisk brugerflade?
Retursvaret kunne ikke være tekst i en SMS?

Det ville gøre det knap så tungt og langsomt.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:52 #37
Microtec
Det ville nok være muligt at nøjes med tekst, men det ville forringe idéen en smule. Jeg vil dog ikke afvise det.
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:55 #38
microtec -> det er on-the-fly, det gælder dog kun få telefoner, tror vist at min 6150 understøtter det...

hriis -> desværre, ingen i Nokia Danmarks supportafdeling ved noget om det, så det kan være det er opspind, tror det dog ikke...

Har du mulighed for simtoolkit?
Ellers er microtec\'s SMS-løsning nok den bedste, dog kan en billedbesked eller to ikke fylde så meget at det gør noget....
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:55 #39
Jeg kender ikke noget til TTML, men det har været oppe i http://www.eksperten.dk/spm/64655 og http://www.eksperten.dk/spm/55309

Så vidt jeg ved er det WAP
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:56 #40
Nyere Siemens og Nokiaer understøtter billedbeskeder... Brugeren kan jo have mulighed for at oplyse hvilken telefon han har...
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:59 #41
<SNIP>
Smart Messaging
TTML-browser, der modtager nye menupunkter til telefonen og derved gør det nemt for dig at få adgang til tjenester fra operatøren
</SNIP>

TTML = Tagged-Text Markup Language
Det lyder ikke til at det kan bruges til grafik

Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:01 #42
Grafik som sådan er ikke alt afgørende. Hvis blot man kan skabe en menu hvor valg simpelt kan foretages og sende er det helt perfekt...
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:02 #43
Her er en oversigt over hvilke Nokia-modeller, der kan modtage billedbeskeder http://al.zapster.dk/mobilos/hvadkan.asp

Desværre igen en løsning, der ikke virker på alle telefoner.
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:02 #44
hmm, det kommer an på hvilke menupunkter der tænkes på ;-) Arrj, jeg har nok misforstået det...
Hvor fandt du det henne?
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:03 #45
hriis -> og du har ike mulighed for simtoolkit?
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:06 #46
simtoolkit er jo en mulighed, men.... Det kræver jo at alle brugere skal forbi mig for at få deres SIM kort opdateret, da de fleste alm. mennesker ved hvordan. Er det ikke korrekt?
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:06 #47
Da de fleste IKKE ved hvordan Sorry (RED)
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:08 #48
Det kan man godt sige, men det var mere hvis det var noget der skulle laves for et teleselskab at det ville kunne bruges...
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:09 #49
hmm muligvis er TTML alligevel mere grafisk ;)
http://activeserverpages.dk/forum/forum.asp?mid=19345
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:10 #50
Det var i første omgang tænkt i privat regi....
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:11 #51
dope har jeg tidligere arbejdet sammen med, derfra fandt jeg indlægget ;)
Skulle netop bruge det til www.clubblahblah.dk men har endnu ikke fået nogle penge udbetalt :-(
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:12 #52
hriis -> så er det nok sms\'er og billedbeskeder...
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:14 #53
Det lyder umiddelbart som om ttml er meget telefon specifikt. Kan måske blive lidt langhåret at arbejde med i denne forbindelse?! Vi skal i øvrigt bruge en partner i vores projekt, som har forstand på de mere tekniske dele.
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:16 #54
Jeg har ok forstand på de tekniske dele, hvis det indbefatter hvad jeg tror det indbefatter ;-) Dog kan jeg ikke programmere til en gateway...
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:18 #55
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:18 #56
Hvis du vil have en løsning, der ikke er telefon specifik, kan jeg kun se 2 muligheder:

1. SMS i begge retninger.
2. En hardware-dims, der snakker via dataforbindelsen.

Alle de andre muligheder udelukker mange brugere.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:23 #57
Denne ttml løsning er faktisk lyder til at være telefon uspecifik, men jeg er i tvivl om den kan håndtere grafik. Den løser i det hele taget nok ikke problemet, da der ikke lader til at være mulighed for tovejs kommunikation. Dvs. brugeren kan ikke svare på simpel vis. Så er SMS løsningen vel lige så god.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:24 #58
Uha, den artikkel er fra April 25, 1997.
Det er lige før det er stenalderen inden for mobil-verden. Jeg turde ikke benytte noget, som er så gammelt og ikke er mere udbredet her 4 1/2 år efter.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:25 #59
Microtec
Jeg er bange for hardware dimsen bliver for dyr. Kan den anvende/styre telefonens display/tastatur ?
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:26 #60
hriis -> ganske simpelt, så kræver det en SMS-gateway og noget programmering for at kommunikere tovejs med en mobiltelefon...
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:27 #61
Den manglende udbredelse tyder jo på manglende anvendelses muligheder. Den adskiller sig jo næppe fra SMS efter hvad jeg kan se.
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:29 #62
egede
korrekt. Men problemet er at brugeren skal bøvle med at omforme sine valg til tekst koder, og sende disse som SMS. Ret omstændigt....
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:31 #63
du kunne give brugeren nogle valgmuligheder hvor han kunne svare 1,2 eller 3...
Avatar billede hriis Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:34 #64
Ja det var noget i den retning jeg tænkte. Men idéen skal nok revurderes med de begrænsninger simpel SMS sætter. Jeg vil slutte her for i dag. Mange tak for al jeres interesse. Jeg lukker spørgsmålet imorgen. God nat...
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:37 #65
sov godt ;)
Avatar billede microtec Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:40 #66
Selv med simpel valg med 1, 2, 3 er det noget omstændigt at sende en SMS med sit valg.
Du kan jo ikke bare trykke på en enkelt tast.

De vil næppe være muligt at anvende telefonens display/tastatus ved brug af en \"hardware-dims\". Det skal være en komplet enhed, der kommunikere via dataforbindelsen.

Har du en ide om hvor meget en løsning må koste?
Må det evt. koste noget at benytte din service?
Avatar billede egede Nybegynder
04. oktober 2001 - 16:08 #67
microtec -> sådan en \"hardware-dims\" skal jo udvikles til alt for mange telefoner og typer... Og tænk på dem med fx en 3210, de skal have bagcoveret af for at kunne bruge den, så vidt jeg ved... Desuden har en 51xx/61xx/62xx 7-pinsudgang hvorimod en 3310 har en 2-pin.

Ja, og som microtec spørger om, hvad er max. pris, og skal det være gratis?
Avatar billede microtec Nybegynder
04. oktober 2001 - 16:33 #68
Datainterfacet er standard på GSM-telefonerne. Det eneste der er forskellig er ledningen.
Tænk bare på et GSM-modem til en bærbar PC.

Det kunne måske også laves med IrDA.

Det var den måde jeg kunne tænke mig at løse opgaven (hvis det er økonomisk rigtigt).
Avatar billede egede Nybegynder
04. oktober 2001 - 16:41 #69
Hmm, det er rigtig nok...
Avatar billede egede Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:08 #70
du må lige komme med nogle flere informationer hriis
Avatar billede hriis Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:09 #71
Flere info i hvilken retning
Avatar billede hriis Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:16 #72
Idéen går på at anvende den mobiltelefon som gud og hvermand jo efterhånden ejer til andet end lige telefoni. Mobiltelefonen er jo ret enestående da den både har tastatur, skærm og kommunikations muligheder til en ekstrem lav pris. Den service vi vil levere skal være til et publikum med lav indkomst, og der skal være mange brugere for at det kan fungere. Ekstra apparater er hindrende rent økonomisk, men også rent brugsmæssigt. Det er jo en ekstra ting at slæbe på, og der er jo en god grund til at alle fabrikanter prøver at gøre telefonerne så små som muligt. Det fede ville være at klare sig med de simple GSM telefoner. Jeg har så til gengæld tænkt over SIMtool muligheden. Det ville måske være muligt at alliere sig med et stort teleselskab, og igennem dem tilbyde modificerede sim kort.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:51 #73
hriis >> Jeg ved godt at jeg er \"lyseslukker\" fordi jeg skyder mange ideer ned :o)

Den med et modificerede SIM-kort syntes jeg heller ikke lyder særlig smart. Det betyder at din service kun kan anvendes af folk, som er kunde hose et bestemt teleselskab. Det er ikke realistisk at du kan få alle teleselvskaber til at udbyde din service på deres SIM-kort.
Tænk på hvor mange teleselskaber der operere i Danmark. Det betyder at der vil være rigtig mange, der ikke kan bruge din service.

Jeg kan ikke se andre løsninger end SMS, hvis det skal virke på alle telefoner, med alle teleselskaber og uden ekstra hardware.
Avatar billede hriis Nybegynder
04. oktober 2001 - 21:19 #74
Microtec
Du har ret med hensyn til selskaberne. Men idéen med SMS er nok lidt for tung rent brugsmæssigt. Et teleselskab vill i virkeligheden være nok, hvis man kunne få gang i et af de store. Her taler vi småstore budgetter. Jeg kan nævne at Orange sidste år fremviste 920 Millioner i underskud i DK. Det ryster dem dog ikke da de regner med at det kommer tilbage over tid. Kan man bare få en lille snabel i sådanne budgetter er det ok. Men spørgsmålet er selvfølgelig stadig om det overhovedet kan lade sig gøre, ved blot at tilbyde nye sim kort. Om de fleste telefoner vil kunne bære det.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. oktober 2001 - 21:26 #75
Som tidligere nævnt skulle du få lavet en hemmeligholdelseskontrakt, og så prøve at tage en snak med et af teleselskaberne. De har også folk, som med det samme kan sige om den ene eller anden løsning teknisk kan lade sig gøre.

Personligt ville jeg nu helst ikke binde min service til et bestemt teleselskab.
TDC VIC er klart størst, men både Sonofon, Telia og Orange har også mange kunder. Uanset hvem man evt. kunne få en atale med, ville der være mange der ikke kan benytte servicen.

Held og lykke med projektet :o)
Avatar billede gtornow2 Nybegynder
15. november 2001 - 06:00 #76
SIM Application Toolkit er løsningen, og bygger altså på den 8-bit computer der ligger i en GSM SIM.

Du vil nok få det problem, at du skal have mobiloperatøren med, og det får du svært ved, medmindre du kan tilbyde en væsentlig vækst i antallet af abonnenter for dem. SIM Application Toolkit har flg. kommandoer Call Control, Cell Broadcast Download, Display Text, Get Inkey, Get Input, Menu Selection, More Time, Play Tone, Polling Off,Poll Interval,Profile Download,Refresh,Select Item,Send Short Message,Send SS,Send USSD,Set Up Call,Set Up Menu, SMS-PP Download, Provide Local Information, som du således kan opbygge en service med.

Vælger du en menustruktur på telefonen, så kan det bedre lade sig gøre fra omkostningssiden.

SAT eller STK er altså en slags pascal 4.0, der gør kortet aktivt på mobilens display, og du kan udføre kommandoer, som f.eks. send sms, send USSD. Ussd browsing ville jeg afgjort holde mig fra som ubekendt, selvom vi har systemer, hvor subscriber GUI kan programmeres i HTML.

Vi har lokalt lavet en del applications for operatører, også bank applikationer - men det tager tid og kræver stor nøjagtighed.

Min arbejdsplads findes under www.orga.com ,og du kan nå mig på gtornow@orga.com hvis du vil vide mere.

P.S.: Vi producerer ca. 25 % af alle GSM SIM i Europa.
Avatar billede egede Nybegynder
30. januar 2002 - 20:30 #77
Sådan af ren nysgerrighed, er der sket noget?
Avatar billede egede Nybegynder
25. februar 2002 - 19:46 #78
åbenbart ingen respons :-/