Avatar billede bendta Nybegynder
03. oktober 2001 - 09:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan mounte Iomega disks

Er der nogen der ved hvordan man kan mounte et Iomega Zip 250 mg usb zip drev på Linux? Jeg har Linux Mandrake 7.2, og bruger Iomega zip 250 usb disketter. Jeg har hentet og installeret den driverfil der er anbefalet af Iomega. Til syneladende er det lykkedes fint, for drevet kommer fint til syne i konfigurationen, og aktiveres når f.eks Linux starter og standser, MEN: Jeg kan ikke komme i forbindelse med mine disketter på Linux. Instruktionen siger  der naturligvis skal foreligge et mount point først, men giver ingen anvisninger om hvordan. Mon der er nogen der kan hjælpe?
Avatar billede peter_m Nybegynder
03. oktober 2001 - 09:43 #1
Mount point laver du ved at oprette et katalog

f.eks /mnt/iomega

Så kan du i din fstab tilføje en linie som ligner meget en af din harddisk evt din floppy som er i /etc/fstab

Når den er oprette i den prøv at så skrive mount /mountpoint se hvad der sker ?
Avatar billede bendta Nybegynder
03. oktober 2001 - 10:48 #2
Jeg har nu oprettet et katalog /mnt/iomega -
men der er ikke sket ændringer i fstab og jeg kan ikke skrive noget der. Hvis jeg prøver mount /mountpoint får jeg svaret: can\'t find the mountpoint in /etc//fstab or etc/mtab . Under mtab har jeg fundet linien /proc/bus/usb proc/bus/usb usbdevfs rw 0 0
Avatar billede bendta Nybegynder
03. oktober 2001 - 10:49 #3
Jeg har nu oprettet et katalog /mnt/iomega -
men der er ikke sket ændringer i fstab og jeg kan ikke skrive noget der. Hvis jeg prøver mount /mountpoint får jeg svaret: can\'t find the mountpoint in /etc//fstab or etc/mtab . Under mtab har jeg fundet linien /proc/bus/usb proc/bus/usb usbdevfs rw 0 0
Avatar billede peter_m Nybegynder
03. oktober 2001 - 11:17 #4
du har accepteret svaret ??

/proc filsystemet er noget selve systemmet bruger og eneste man så\'n selv kan bruge det til er at finde system oplysninger mv.

Hvis du oprette et katalog kommer der ikke automatisk en linie i /etc/fstab.

Den skal du selv oprette som root ellers har du ikke rettigheder til at skrive i den.
Avatar billede bendta Nybegynder
03. oktober 2001 - 16:32 #5
Det var jeg vidt for hurtig, men svaret peger i hvert fald i den rigtige retning. Jeg kan ikke skrive tilføjelser manuelt til /etc/fstab selvom jeg er logget som root. Men løsningen må være lige om hjørnet, for i hardware configurationen figurerer IOMEGA ZIP 250 som enhed: /dev/sda Bus type: SCSI og nær jeg klikker under værktøjer:  Disks aktiveres drevet straks, så det må være til at løse!
Avatar billede bendta Nybegynder
04. oktober 2001 - 10:01 #6
Jeg fandt ud af at:
mount -v -t vfat /dev/sda/ /mnt/iomega
aktiverer drevet, men resulterer i følgende meddelelse:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda, or too many mounted file systems. Jeg har indsat en pc formateret iomega diskette