Avatar billede hjald Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:01 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

krydsede kabler kontra ikke-krydsede kabler.

Jeg håber, at der er en som kan hjælpe med følgende spørgsmål?

Jeg har følgende som jeg skal have opsat i et netværk:

ADSL-modem
--> router
--> switch
og derefter --> de enkelte pc\'ere.

Hvilken type kabel skal der være mellem modem og router (krydset/ikke-krydset)?
Hvilken type skal der være mellem router og switch?
Hvilken type skal der være mellem switch og pc\'ere?

Hvad er reelt forskellen mellem krydset og ikke-krydset? Er det reelt ikke samme type kabel, hvor der ved stikket er byttet om et eller flere af de små ledninger?

På forhånd tak for hjælpen

Henrik
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. oktober 2001 - 15:08 #1
Du har ret i at krydset bare betyder at 2 ledninger er byttet rundt :)

switch -> pc = alm. kabler
Router -> switch(uplink) - kryds (men der er nogle routere der godt kan finde ud af det med alm kabler også - tjek din manual)
adsl-modem - switch = alm (tror jeg men er ikke sikker.
Avatar billede doggybomber Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:10 #2
Netkabler:

Jeg kan sige at krydset kabel vil sige:
Du kan sætte 2 computere sammen UDEN Swith/HUB og det kærver kun den ene kabel, men flere computere kan ikke tilsættes!

IKKE-krydset kabel:

Du kan ikke sætte 2 computere direkte sammen og og de skal sættes ind i en HUB og det kræver i alt 2 kabler, men så kan du så også sætte flere computere til!
Avatar billede doggybomber Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:29 #3
Thx for point!

GL in future! ;)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
04. oktober 2001 - 19:11 #4
takker :)=