Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:28 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Aargh! Konflikt mellem grafikkort og bundkort....

Ja undskyld men det bliver lidt af en smøre. Jeg har oprettet mig selv som bruger på eksperten.dk pga. det problem jeg skriver om her:

Jeg har fornylig købt en helt masse løsdele (bare rolig de er inbyrdes kompatible (iflg. producenterne) for så at bygge min egen pc helt fra grunden. Det gik da også meget godt - bortset fra lidt vanskeligheder med monteringen af en Silent Saturn II CPU-køler på en AMD Athlon 1,4 GHz.

Anyway nu til mit problem:
Jeg har et Soltek SL-75KAV Mainboard og der er monteret en AMD Athlon Thunderbird 1400MHz processor. Ydermere er der tilknyttet et almindeligt Cd-rom drev, en brænder, to IBM 40Gb HDD og et grafikkort baseret på nVIDIAs GeForce2 MX400 - fra en producent kaldet Pixelview (hvis hjemmeside i øvrigt ikke eksisterer længere: www.prolink.com.tw). Den præcise modelbetegnelse for grafikkortet er: MVGA-NV2GTSA(PRO)

Jeg HAR downloaded de seneste drivere både til bundkortet og til grafikkortet - men altid sker der det samme: Når driverne til grafikkortet er installeret og systemet genstartes virker Windows ME ikke længere. Den eneste måde det virker er ved at gå i fejlsikret tilstand og afinstallere driveren til grafikkortet igen. Jeg tror problemet skyldes noget med AGP - men jeg har intet at have det i. Uden grafikkortets egen driver er min Windows ME begrænset til 16 farver og en opløsning på 640x480 hvilket selv sagt ikke er særlig ophidsende (i hvertfald ikke på en positiv måde!!!)

Jeg HAR benytte mig af Windows ME Update og geninstalleret systemet 5 gange og benytte forskellige fremgangsmåder, men det er endnu ikke lykkedes mig at nå til et fornuftigt resultat - eller spotte en form for fremgang. Det virker bare ikke - og sådan er det....

Nu tænkte jeg på om ikke der skulle være nogle eksperter der viste hvordan jeg skal løse dette problem - og måske endda har prøvet det selv. Jeg er næsten sikker på at alle der installerer et sådant grafikkort i Soltek SL-75KAV vil opleve det samme problem, men igen det er blot en fornemmelse ligesom det med AGP\'en. Jeg HAR gennemgået alle trin i FAQ\'s på producenternes hjemmesider og ingen af delene virker. Slutteligt vil jeg blot råbe om hjælp inden mit mundapparatur igen vil glide tilbage i den nervetraumatiske-neglebidende tilstand der kendetegner en soon-to-be-sindsyg.....

Der er 85 point på højkant - og det er ikke for sjov. Jeg ville egentligt satse meget mere, men har lige læst nogle indslag om at man skal holde point-inflationen nede på eksperten - so be it! :-)
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:29 #1
Lige en tilføjelse:-> Jeg trænger måske til et kursus i BIOS og AGP da det er min første selvbyggede computer siden AGP-portens introduktion.... :-)
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:31 #2
Jeg har Soltek SL-75KAV og PIXELVIEW Geforce2 MX400 , og det køre 100% uden problemer....

Er du sikker på at det er præcis de dele..??

-Anders
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:32 #3
Hvor stor er din PSU foresten..??

-Anders
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:32 #4
Du starte med at prøve at dl nyeste VIA drivere til dit bundkort http://www.tweakup.dk/filelib/chipset/4in1433v.zip
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:33 #5
Når de er installeret så prøv med nyeste driver til dit gfx kort: http://www.tweakup.dk/driverlib/nvidia/21xx/Win9x_21.81.exe
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:33 #6
NEJ.... IKKE VIA-DRIVERNE..... GLEM DEM!!!! De fucker din bundkort totalt op... I hvert fald hvis du har win2000
Avatar billede klatten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:33 #7
Tjaah..tillykke med den nye pc.
Har nøjagtig samme grafikkort, men er så velsignet med et andet bundkort. Du siger, du har hentet seneste drivere. Du har altså hentet drivere fra både www.nvidida.com og www.viatech.com - ikke? Tænker specielt på VIA\'s 4in1 driver.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:34 #8
Efter at jeg har installeret de via-drivere kan jeg intet spille.... det fryser simpelthen.....
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:34 #9
klatten:>Too late :-)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:34 #10
a-torsten:> Nej, de gør da ikke...
Avatar billede klatten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:35 #11
a-torsten...han bruger WinMe
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:35 #12
Jd.... Oki.... Men på 2000 gør de.... ellers er der en seriøs konflikt et sted i mit system... For jeg har prøvet 3 gange = 3 formateringer

-Anders
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:35 #13
klatten.. I see..
Avatar billede makse Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:35 #14
Har du noget siddende i PCI Slot 1? (Så flyt det til et andet slot)
Har du nogle konflikter i Systemegenskaber?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:36 #15
Hva med den PSU..??
Avatar billede klatten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:38 #16
temp på cpu?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:39 #17
Det er nok neppe cpu men mindre han har en efterbrænder på den ved opstart....*gg*

-Anders
Avatar billede ctv! Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:40 #18
Jeg kører med 4in1 i 2000.... :)

Det virker uden problemer...! Så det er faktisk dit system der er totalt fucked! :)

CTV!
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:44 #19
ctv.... Jeg siger bare at det ikke funker på min med de 2 ovennævnte dele......

Det kan bestemt ikke udelukkes at det er mit sys der er fucket up..

-Anders
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:47 #20
PSU? Undskyld hvad er det nu lige det er??? Anyway jeg har intet siddende i PCI Slot 1 - ved godt den muligvis deler IRQ med AGP-porten....

Jeg HAR både de nyeste drivere fra VIA og nVIDIA og det hjælper lige fedt.. Derfor tror jeg det er noget med BIOS\'en - jeg vil ikke udelukke at det er fordi min viden er begrænset mht. AGP....
Avatar billede ctv! Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:48 #21
Anders... Jeg har det samme MOBO og bare et Geforce 2 GTS
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:51 #22
PSU = Strømforsyning....

Hvor mange Watt..??
-Anders
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:52 #23
Når driveren er installeret virker WinME ikke - der komme blot den grå kedelige standardbaggrund frem (i 640x480 hulk!!!) men ingen ikoner eller startknap, værktøjslinie.... Når man presser CTRL+ALT+DEL er der ingen programmer at lukke ned... Lader man den stå i 10min fremkommer en fejlmeddelse allá \"Helpctr har medført en fejl i OLE32.DLL. Helpctr lukkes.\" men det virker ikke som om det har noget som helst med det faktuelle problem at gøre...

Jeg tror stadig det har noget med BIOS-opsætningen at gøre.

Er mit kort egentligt et AGP-Pro kort? Kan det have betydning. Jeg ved AGP-porten er AGP-Pro men er kortet mon?

Hvad kan der være galt - det går i øjeblikket over min fatteevne - desværre...

Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:55 #24
Det skal kunne køre... Jeg er den LYKKELIGE ejer at PRÆCIS samme to dele...

-Anders
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:55 #25
Undskyld, hvor kan jeg se oplysningerne om PSU\'en? Jeg bruger en anden computer ligenu men den står lige ved siden af.... Strømforsyningen sidder vel i kabinettet - og mit kabinet er et Logic - AHA = 300Watt PSU
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:55 #26
Hvor mange watt var den PSU..??

-Andes
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:56 #27
a-torsten> Du har ret - det SKAL kunne køre! :-)
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:04 #28
Suk... Vil du ikke nok fortælle mig hvor mange watt den PSU er på..???

-Anders

PS: Du skal have over 250 for at køre Geforce... 300 skader ikke...
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:04 #29
Det virker blot ganske enkelt ikke! Lige så snart driverne til grafikkortet (uanset om det er dem der fulgte med eller de nye downloadede) fucker hele systemet op i en stor pærevælling.

Jeg har svært ved at se logikken - og det bliver sværere og sværere at se komikken.

Det med AGP-Pro skyldes i øvrigt at der sad et klistermærker over en lille del af AGP-porten - det har jeg taget af. Skal jeg forsøge at sætte det på igen?
BUrde det ikke snarere have noget med opsætning i BIOS at gøre? (Undskyld jeg tror hele tiden det er i BIOS fordi det er der jeg selv er dummest:-)
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:04 #30
PSU\'en er på 300Watt - det har jeg skrevet tidligere----> :-)
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:05 #31
Jeg har været ude for samme problem (altså adfær) før... Men det var på de gamles comp, og det var fordi deres MotherBoard kun understøttede AGP version1, og dit understøtter 2 som er nødvendigt for GeForce, så det kan næsten ikke være det...
Avatar billede makse Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:06 #32
Gå ind i din bios, og Load Setup Defaults. (Står svjh i Boot menuen) Husk Save & Exit.
De indstillinger bør grafikkortet kunne køre med.

Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:06 #33
Ahh....

Nu nærmer vi os.... Ja.... sæt tapen på igen og prøv..... Jeg har læst et sted at det kan hjælpe.... Jeg kan ikke huske hvor...

Den skal dække de 2 yderste ben....

-Anders
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:09 #34
klatten> jeg kan ikke se hvad det kommer sagen ved men CPU\'en er 63 grader varm og det er som tidligere nævnt en AMD Athlon 1,4 GHz - problemet er jo blot at den ikke arbejder når systemet er frossent :-) Så den kan da ikke blive overophedet.... Hehehe.

>a-torsten
Jeg har lige nu fået en ny meddelse når jeg genstartet (for 1117. gang):
\"Den skærmdriver som skal vise billedet på skærmen fungerer ikke korrekt. Klik på Næste for at installere en ny skærmdriver eller klik på Undersøg for at se skærmdriverens systemegenskaber\"

Der er ingen konflikter at se inden skærmdriveren installeres - og efter kan jeg ikke se om der er fordi der ikke er adgang til disse oplysninger i fejlsikret tilstand.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:11 #35
a-torsten> Jeg splitter lige det andet system ad - og så logger jeg på igen. Er du stadig online om 10min? Du virker som en af de eneste seriøse der kan svare på mit/mine spørgsmål :-)

Anyway du skal da også have points på et tidspunkt når det forhåbenligt er lykkedes alt sammen!
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:32 #36
Har prøvet det med tapen! Der skete ikke en skid. Undskyld sproget. Et øjeblik virkede det som om den kom videre i almindelig Windows ME session, men så frøs den igen. Det var altså ikke tapen, men nu lader jeg den sidde....

Nogle andre ideer??? Jeg er en smule desperat da det er tredjedagen med dette problem...
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:35 #37
I mit opstartsdisplay (BIOS) kan jeg se at der er en display-controler registeret på IRQ11. Ved ikke om det betyder noget???
Avatar billede the_unseen Nybegynder
02. oktober 2001 - 16:08 #38
Har I givet op alle sammen?
Jeg HAR prøvet det hele men intet virker! Er der et eller andet der er brændt sammen måske?
Eller er der et eller andet galt. Lad os antage at grafikkortet virker men at der er et eller andet galt med driverfilen der skal vise billedet på skærmen (en SONY HMD-A420 19\")....

Jeg har DESPERAT brug for eksperthjælp da det går ud over min forstand...
Avatar billede m_abs Nybegynder
10. december 2001 - 23:51 #39
Prøv www.geforcefaq.com
Det er en guide, jeg havde meget store problemer med mit Bundkort(samme som dit) og mit Geforce2 MX, til jeg var inde på den side.
Kig nærmere under BIOS instillinger der er nogle indstillinger som IKKE må være slået til inde i bios\'en, og nogle som skal være det.
Du bør også hvis du ikke allerede har gjort det, gå ind på www.viahardware.com og hente via4in1 v.4.35 og IDE TOOL (for rigtig ATA 100 med Via chipset). Kig evt. også www.soltek.de efter nyeste BIOS og drivere.
Nvidia har næsten lige udgivet V. 23.11 af Detonator driverne til dit grafikkort.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
10. januar 2002 - 12:18 #40
Beklager venner! Men dette spørgmål har ingen af Jer kunnet besvare ordenligt så I får ingen point - selvom I alle har prøvet ihærdigt.

Løsningen var simpelthen at et af mine RAM-moduler var defekte.... Interessant ikke?
Avatar billede the_unseen Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:34 #41
Luk!