Avatar billede busch-jensen Nybegynder
02. oktober 2001 - 13:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan man forlænge et batteri\'s drifttid?

Hvad gør man, hvis batteriet (på en bærbar computer) ikke længere holder systemet kørende så længe?

Kan jeg på nogen måde for lidt mere liv i batteriet?

Godt nok fortæller computeren mig, at der er 98% kapacitet tilbage, men når strømkablet fjernes går der ikke mange øjeblikke før computeren lukker ned.
Avatar billede hojben Novice
02. oktober 2001 - 13:04 #1
nej... det har været opladt og brugt for meget. du skal ha et nyt.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
02. oktober 2001 - 13:05 #2
Du kan give det lidt ekstra strøm vha. af noget gejl, men det anbefales ikke...

Køb et nyt batteri.... Det er jo trods alt en dejlig bærbar som nødig skulle kokse påa defakt batteri...

-Anders
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
02. oktober 2001 - 13:06 #3
Ja, det er jo også en løsning.... men en halvdyr en! Er der nogen, der kender en fornuftig forhandler? I såfald modtager jeg gerne en mail om det.... Busch-Jensen@wanadoo.dk
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2001 - 13:07 #4
Det veksler altefter hvilken type genopladeligt batteri du har.

som du beskriver dit tror jeg det er et af dem der \'bliver bedre\' hvis man nu og da aflader dem totalt og aldeles. (fx lade det ligge og strømme ud i en 100 ohm modstand et par dage).

men fx et NikkeCadmium batter bliver direkte ødelagt hvis man aflader det totalt. så lad være med at følge rådet føren vi VED hvad vi snakker om.

mvh JakobA
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. oktober 2001 - 13:15 #5
Hvis du ikke har afladet den helt jævnligt så er det desværre nok sket med regenreringen forudsat at batteriet af er af samme type som til f.eks. mobiltelefoner.

Man kan shatlade den, men en gang imellem skal den aflades helt som jacoba skriver!
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:12 #6
Kender i virkelig ikke tricket gutter.

busch-jensen > Det lyder skummelt men det er helt seriøst og virker i mange tilfælde.

Du tager dit batteri og aflader det helt. Smider det ind i fryseren natten over. Næste morgen tager du det ud og lader det få stuetemperatur igen.

Husk at det skal være tørt før det bliver proppet i den bærbare igen.

Derefter lader du det helt op uden at bruge din bærbare. Tag opladeren ud og brug så batteriet helt fladt. Gør denne procedure med at lade helt op og køre helt fladt minimum 3 gange.

Dette skulle hjælpe på problemet

(jeg er 100% seriøs, jeg har arbejdet som tekniker i en computerbutik og har også selv prøvet dette hvor det virkede)

Jeg siger ikke at dit batteri bliver som nyt igen men det skulle hjælpe på på problemet
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:55 #7
koep >> Weeeeee.... Jeg har HØRT om denne procedure, men har ikke turde prøve... manglede nogle gode anvisninger. Troede faktisk, at det var en *dybfrossen* and! Men nu prøver jeg squ\'!
Men batteriet skal altså kun i fryseren en gang? Korrekt....?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:07 #8
Jeg tror det er en and ;o)
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:23 #9
Jeg tror det vil hjælpe :-)  (for en tid)

så husk at melde tilbage bagefter så vi også kan lære noget.

mvh JakobA
Avatar billede themulan Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:27 #10
hvad gør man hvis det er en li-ion batteri?? det samme som et alm. batteri??
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 16:09 #11
Yeps kun en gang
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:56 #12
Jeg har nu været igennem processen, dog uden viderre held. Computeren kan fortsat kun lige starte op på batteriet, før den lukker ned igen (såvel i windows 98 som windows 2000).
Jeg lod batteriet løbe helt ud, og lagde det derpå i fryseren. 10+ timer senere tog jeg det ud igen, og lod det ligge ved stuetemperatur i omkring 6 timer.
Derpå satte jeg opladeren til, og afventede maskinens besked om, at batteriet ikke længere oplades (dette indikeres af en grøn lampe på maskinens front).
Herefter tændte jeg maskinen - fortsat med opladeren siddende i. Batteriet stod kun som 98% opladet.
Bagefter lukkede jeg maskinen og tog opladeren fra. Tændte maskinen og så den boote inden den måtte give op.
Der går ca. 1 time før den påstår at batteriet er fuldt opladet, og dette stemmer dårligt overens med producentens (Compaq 1930) angivelser.
Natten over har den så stået med opladerstikket i.
Der er herefter ingen ændring i drifttiden, som stort set er ikke eksisterende.
Batteriet er af LiH typen.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. oktober 2001 - 11:14 #13
Tak for meldingen. ( og undskyld ulejligheden :)
der skal åbenbart et nyt batteri til som hojben startede med at sige.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
04. oktober 2001 - 11:45 #14
jakoba >> Tja, noget tyder på det! Jeg er dog lidt usikker på, om det nævnte trick vil virke i andre tilfælde. Kan det tænkes, at cellerne i et batteri enten kan være \"døde\" eller blot \"lidt slidte\" - i sidstnævnte tilfælde vil en tur i frysen måske hjælpe.
Koep >> Du beskrev jo tricket. Hvilke erfaringer har du?  :)