Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:19 Der er 18 kommentarer

Harddisk

Er der nogle der kan hjælpe mig.?
Jeg har en pc amd k6 233.
jeg har lagt en ny harddisk i som er en IBM 40 gb men jeg kan kun få ca 2 gb.
Og jeg har prøvet at instalere både windows 98 og win me. og det varet ca. 7 timer at køre ind så var det lige meget om det var det en eller det andet windows.
er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre den hurtigere. For den har kørt mede harddisken hvor den var hurtig nok men pludselig blev den så langsom f.eks når jeg starter den nu skal jeg vente i ca 7-10 min før win er oppe at køre.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:21 #1
Du skal have opdateret din BIOS så den kan kapere så stor en harddisk.

//Anders
Avatar billede msoen Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:22 #2
du skal installere den i din bios tryk delet nør windows starter
Avatar billede msoen Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:22 #3
har selv haft samme problem
Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:26 #4
Til msoen.
Hvad mener du med at den skal instaleres i bios.
For da jeg satte den nye harddisk blev den kørt fra bios i autodeted.
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2001 - 09:28 #5
du skal gøre som vladimirr siger. Hvilket bundkort har du?
Avatar billede darkside Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:31 #6
Som vladimirr siger, du skal ha fat i en bios update, du skal også huske at jumpe din disk rigtigt, du skal evt fjerne det 2 gb clip der er bag på din IBM disk
Avatar billede redbastard Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:33 #7
jeg har lagt en ny harddisk i som er en IBM 40 gb men jeg kan kun få ca 2 gb.

hvad mener du med dette??
kan du inde i windows kun se 2GB???
altså efter windows er startet
Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:33 #8
Til vladimirr.
Ang. Bundkort og bios hved jeg kun hvad der står nederest på skærmen når jeg starter op og det er.
11/20/87-ALI-154X-2A5KIM4AC-OO.
Og hvordan opdatere jeg min bios.
Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:35 #9
Til redbastard.
Ja det er når jeg er i windows jeg kan se jeg kun har ca 2 gb
Avatar billede redbastard Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:39 #10
okay
du skal bruge din opstartsdiskette og så skal du have partitioneret resten af din harddisk vha. fdisk
hvis du bruger win 98 vil du ikke kunne se den nøjagtige størrelse på harddiske,derfor anbefaler jeg at du bruger Me til partitioneringen
Avatar billede redbastard Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:41 #11
mht. bios opdatering bør det ikke være nødvendig,jeg tror næppe at det er problemet

jeg har brugt en 75 GB harddisk på en AMD k6 166 mhz
Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:44 #12
Til darkside.
Du skriver jeg skal jumpe min disk.
Det har prøvet og der er kun den instilling jeg har nu hvor jeg kan få de ca 2 gb for jeg har prøvet andre instellinger men så kan den ikke finde disken, og som den er jumpet nuer der sider en clips på højkant i det første hen mod kablet og en der ligger ned, det er den nederste mod strøm der kigger i det nederste 2 huller
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2001 - 09:50 #13
redbastard > jeg skulle opdatere min bios da jeg købte en 40 gb, det var et kort med en K6-2 500 cpu.
Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:54 #14
TIl redbastard.
Du skriver at jeg skal havde partitioneret resten af din harddisk. Men hvordan gør jeg det jeg har installeret win me nu.??
Avatar billede cvorm Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:28 #15
Kører du fat16 eller 32?? Hvis du kører fat16 er det derfor, dette filsystem understøtter ikke harddiske over 2gb.
Der er vist en funktion i windoze der hedder konverter fat16-fat32, prøv den :)
Avatar billede permobil Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:38 #16
Til cvorm.
det er først efter at jeg har konvertert til FAT32
det er først derefter at min harddisk ar blevet langsom, da jeg kørte fat16 kunde den kun finde ca 540 mg.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
01. oktober 2001 - 11:17 #17
Så kan det kun være din BIOS...
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2001 - 21:45 #18
Den eneste måde du kan få windows til at se hele din harddisk på en sådan gl. pc er ved at købe en kontroler til din nye harddisk, som går unden om bios.