Avatar billede al_dair Nybegynder
30. september 2001 - 04:17 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Forbinde 2 PC´er vha Modem

Jeg kunne tænke mig at vide om kunne forbinde 2 maskiner ved brug af alm modem...Som Lokal Netværk.
Og på den måde gøre filer tilgængelige..?

Muligt?
Avatar billede abx Nybegynder
30. september 2001 - 08:00 #1
Ja. Hvis du bruger Windows 9x kan du f.eks.
bruge funktionen \"Direkte kabletilslutning\"
som du finder i
start.programmer.tilbehør.kommunikation.

Hvis funktionen ikke er installeret i windows skal du installere den fra
kontrolpanel.tilføj fjern programmer
og fanebladet windows installation.

I ren Dos er der også en driver der vidst nok hedder Interlnk.

Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 11:15 #2
NEJ, det lader sig ikke gøre.
Et modem skal tilsluttes telefonlinien og det ville vist være billigere at anskaffe dig 2 netkort og/eller et kabel end at have 2 modem og 2 tlflinier.

Ellers kan du tilsluttet et nulmodemkabel til comportene!

Avatar billede al_dair Nybegynder
30. september 2001 - 16:29 #3
Ville et kabel/COM ikke være langsommere end f.eks Netkort?

Nulmodelkabel læste jeg meget om, men er ikke klar over, udseendet eller hvilken port der skal anvendes.....Beskrev venligst
Avatar billede al_dair Nybegynder
30. september 2001 - 16:45 #4
Jeg hælder temmelig meget til ¤RETAXES¤ side...Har prøvet med Direkt kabeltilslutning..Gik ikke..
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 16:48 #5
Jo, det hurtigste må være netkort 10/100Mb på begge PC og så vidt jeg husker et krydset kabel der plejer at være rødt!
Avatar billede al_dair Nybegynder
30. september 2001 - 17:28 #6
Hvad skal jeg bruge udover et Netkort,  hvis jeg have fat i filerne i Bærbaren (har Netkort)...Noget med deling og arbejdsgruppe, hvad mere?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 17:35 #7
Sæt et netværk op med protokoller og hvad der ellers hører til!

Har du WinME findes der en guide der leder dig igennem opsætningen.

Jeg skal lige sige at netværksopsætning ikke er mit bord, har selv problemer i den retning, men det er en anden sag!
Avatar billede baent Nybegynder
03. oktober 2001 - 05:10 #8
Først skal det siges: Hvis du bruger Win98, er det en smal sag! Win95 kan godt volde lidt problemer, hvorfor det vil være smart at opgradere til Win98. Desuden skal du for alt i verden bruge PCI og IKKE ISA kort, hvis du kender forskellen. Du kan bruge PCI-netværkskort i alle nyere PC\'ere (til den stationære PC, forstås).

Først sætter du netkortet i maskinen, skriv hvis du har problemer. Dernæst tænder du maskinen. Windows skulle nu genkende dit ny-indsatte kort, og vil bede dig om en driver. Sæt den medfølgende CD i eller vælg til nød \"NE2000-kompatibel\" driver under Novell, hvis du ikke lige har den medfølgende CD. HUSK: du skal desuden bruge din Windows CD. Når driverne er installeret, vil Windows bede dig om at genstartePC\'en. Gør det.

Når maskinen er startet op, går du ind i Kontrolpanel, vælger Netværk. Nu kan du sikkert se alle mulige ting som er listet. Så skal du sørge for at der er en protekol som hedder noget med TCP/IP -> NE2000 kompatibel. Er der ikke det, klikker du på \'Tilføj\', vælger \'Protekol\', Microsoft, og endelig TCP/IP. Så klikker du OK. Nu vil Windows tygge lidt, men vil så atter vende tilbage til listen over netværkskort, protekoller mv. Midterst på siden står der så noget med \'Primær Netværkslogon\'. Her vælger du \'Windows Logon\'. Dernæst trykker du på knappen \'Fil- og udskriftsdeling\'. Marker begge felter og klik \'Ok\'.

Nu klikker du på fanebladet Identifikation\' øverst i vinduet, og giver din computer et navn; f.eks, PC1. På den bærbare skal du naturligvis skrive PC2. Underarbejdsgruppe vælger du et eller andet, f.eks \'Hjem\' (uden anførselstegn). Dette skal være det samme på begge PC\'ere.

Nu mangler du bare at klikke på \'Ok\' i bunden af vinduet, og Windows vil nu bede dig om at sætte Windows CD\'en i, og vil derfter genstarte.

Computeren vil nu starte op, og du vil have et komplet hjemme-lan. Dog skal du, for at dele filer mv., gå ind i Stifinder, højreklikke på f.eks C-drevet, og vælge \'Deling\'. Klik på \'Delt som\', og vælge derefter \'Fuld\' under adgangstype. N vil du være i stand til at dele filer på tværs af computere. For at finde f.eks den bærbare går du ind i stifiner, nederst vælger du \'Andre computere, og vælger den bærbare. Tadaaa, nu kan du se filerne på den bærbare!

Hvis der er noget du ikke forstår, så læg en besked.
Avatar billede al_dair Nybegynder
03. oktober 2001 - 12:02 #9
OK BAENT.....
Nyt Problem -->
(1) Jeg kan ikke tilføje protokol, kort, eller andet under menuen(Andre computerere/Tilføj....Trykker jeg på tilføj kommer listen frem, men der sker ikke noget....

Jeg skulle bare have tilføjet et IPX, for at kunnne sætte de to maskiner sammen....
Forresten, kan man dele internet forbindelse mellem to maskiner gennem en krydset kabel
Avatar billede baent Nybegynder
03. oktober 2001 - 14:41 #10
Du kan da ikke vælge \'Tilføj\' under \'Andre Computere\'. Hvad mener du?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. oktober 2001 - 16:04 #11
Du skal ind i Start/Kontrolpanel og vælge Netværk, der kan du tilføje en protokol eller hvad du nu skal bruge!
Avatar billede al_dair Nybegynder
04. oktober 2001 - 11:33 #12
Ok, det er osse det jeg mente.....
kontrolpanel/netværk/tilføj.....Pointen er at jeg IKKE kan tilføje noget som helst! Hverken protokol eller komponent...INTET....
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. oktober 2001 - 11:49 #13
Er der angivet et netkort i det øverste vindue under Netværk?

Ellers skal du fjerne netkortet og genstarte, så finder den netkortet og der skulle du gerne kunne tilføje protokoller m.m.
Avatar billede al_dair Nybegynder
04. oktober 2001 - 11:51 #14
Netkortet vises, og der er ikker nogen problemos med den...surfer på den nu. Men jeg prøver at genstarter den og ser følgende....
Avatar billede al_dair Nybegynder
05. oktober 2001 - 14:34 #15
Nogen der kan hjælpe.....PLZ
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 15:24 #16
Rolig, vi tygger lidt på det endnu ;o)
Avatar billede al_dair Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:50 #17
Aight, take your time...Men heller ikke for langt
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:59 #18
Jeg troede du havde fundet ud af det fodi du skrev at du surfede på den.

Kan du slet ikke tilføje protokoller?
Avatar billede al_dair Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:51 #19
Jeg kan sagtens surfe på den, Men men...Jeg fik at vide at man skulle bruge IPX-protokol for kunne forbinde to maskiner!!!

Og IPX er der ligesom ikke....
Avatar billede al_dair Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:53 #20
Jeg sad til langt ud på natten igår....Jeg er villige til at give Ekstra 60 POINT, hvis problemet løses...
Avatar billede al_dair Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:56 #21
Den ene af dem er Win2K Pro og WIN98SE...Aner ikke hvad der skal til af protokoler....Tænk gutter, I kan sagtens klare det..kom nu :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:19 #22
al_dair> Det er ikke ipx du skal bruge, du skal bruge TCP/IP protokol og Client for Microsoft Network.

I egenskaber for TCP/IP skal du lade IP være på automatisk og du skal have en arbejdsgruppe på begge maskiner, de skal have samme navn!
Avatar billede al_dair Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:45 #23
En anden påstår at jeg skal tildele begge maskiner en IP...feks for lukket netværk 192.168.1.1 og 192.168.1.1....Husk det er krydskabel jeg anvender....
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:00 #24
Det skal også være krydskabel, det var jeg vidst inde på tidligere.
Hver maskine skal i så fald have hver sin IP adresse, f.eks. 192.168.1.1 og den anden skal hedde 192.168.1.2 og undermaskeren i begge maskiner skal være 255.255.255.0
Avatar billede al_dair Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:47 #25
Et stort TAK til alle, I har sandelig været til en stor hjælp...Især retaxes!! THANKZ MATE..
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:49 #26
Selvtak!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:51 #27
Takker for pointene!

Jeg har leveret en meget lille skældud i det andet spm.

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede al_dair Nybegynder
06. oktober 2001 - 16:54 #28
Det er OK!, det har brug for en gang imellem!
Avatar billede paulkj Nybegynder
23. november 2001 - 09:11 #29
Jeg har forgæves forsøgt direkte kabeltilslutning mellem W95 og W Me. Sat op efter alle kunstens regler, IPX på begge og der etableres også kontakt - men efter begge maskiner efter et kort øjeblik har vist meddelelsen (noget i retning af):
\" kontrollerer brugernavn og adgangskode\" afbryder gæstemaskinen (Me) og værten (95) fortæller at den venter på kontakt fra gæsten.

Men jeg har ikke defineret nogen bruger, og ejheller password. Jeg kan ikke se hvordan jeg kan definere brugernavn, hvorimod jeg har prøvet at sætte password på værten og bruge dette når der spørges hos gæsten. Hvordan finder man disse oplysninger ? W95 har en ganske god men netop her utilstrækkelig hjælp til direkte kabeltilslutning, hvorimod Me overhovedet ikke har ordet kabeltilslutning i Hjælp-funktionen.

Paul