Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:09 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Bundkort

Hej

Jeg skal skifte fra P3 til AMD TB, og skal derfor også have et nyt bundkort, så jeg ville gerne have  nogle gode forlsag, til nogle billige bundkort, de skal MINDST understøtte 512MBRam
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:10 #1
sd eller ddr ram?
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:14 #2
bbs->Og det er...?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:14 #3
sd-ram:

Soltek SL75KAV.
Det er et genialt motherboard, specielt til overclocking, satans stabilt er det også.
Du kan kigge lidt specs omkring det her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837913

Eller også kan du læse hele testen her:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainSL75KAV-X.asp

ddr-ram:
Der vil jeg anbefale Soltek SL75DRV-X.
Dette er ligeså godt som SL75KAV-X, men er lavet til DDR-Ram.
Der er RedStorm overclocking, hvilket gør det let for newbien til at overclocke.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:17 #4
bbs->Redstorm lyder godt da jeg er newbieen :-)
kan man ikke bruge et Soltek SL75DRV-X,
til en processor med sd-ram?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:17 #5
2 forskellige ram typer.

SDRAM

Der findes flere forskellige typer RAM. Forskelle på de enkelte typer er først og fremmest tilslutningssoklen, da man ikke kan putte en type RAM i en sokkel, som ikke er beregnet til den type RAM. Derfor skal bundkortet også understøtte den enkelte type RAM. SDRAM er meget brugt i dag, og der er 168 pins på en SDRAM klods. Herunder ses de forskellige hastigheder ved SDRAM:

PC66: bruges hovedsageligt i ældre Pentium II og Celeron bundkort. Er stort set udgået i dag, og det anbefales at investere i de hurtigere typer RAM.

PC100: mange bundkort bruger PC100 RAM. Dette gælder bl.a. Pentium III bundkort, samt bundkort til AMDs K6-2/K6-III.

PC133: dette er en meget udbredt RAM type, især til de tidlige SocketA bundkort, til AMDs Thunderbird og Duron. Flere Pentium III bundkort kan også udnytte PC133 RAM.

PC133 VCM: her er der en lidt højere ydelse at hente, end ved almindelige PC133 RAM. Ikke mange bundkort understøtter dog denne RAM type.

PC166: denne type RAM er ikke officielt understøttet af nogen bundkort, men bruges mest til overclocking.

DDR RAM

DDR betyder \"Double Data Rate\" og er en forbedret type RAM, som kan overføre data dobbelt så hurtigt som SDRAM. En RAM klods der kører 133 MHz DDR RAM har altså en teoretisk hastighed på 266 MHz. DDR RAM betegnes som vist nedenunder:

PC1600: svarer til 100 MHz DDR (200 MHz)

PC2100: svarer til 133 MHz DDR (266 MHz)
PC2100 anbefales, eftersom de fleste bundkort med DDR RAM understøtter PC2100 RAM, og de RAM er hurtigere, men ikke dyrere, end PC1600 DDR RAM.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:19 #6
Nej, desværre, du bliver nød til at skifte rammen ud.
Det koster også kun ca. 900 kr. for en pc2100 blok med 512 mb.
Og så er det endda kingston.. http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494707907
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:21 #7
bbs->kan du så fortælle mig om den her har ddr-ram eller sd-ram
AMD Athlon Thunderbird 1400MHz Box
128KB L1 cache 1400MHz
256KB L2 cache 1400MHz
? million transistors
0,18 micron processor
Socket A
Including Cooler
FSB 266MHz
Requires PSU: 300W
Warranty: 1 year?

Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:22 #8
bbs->Hmmm, KUN 900 kr. det er ikke fordi jeg har helt vild mange penge for tiden..:-)
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:23 #9
Det kan klare begge dele.
Det kommer an på bundkortet.
Jeg vil klart mene at du kun vil kunne udnytte din processor optimalt hvis du køber DDR-RAM, og når de ikke er specielt dyrere, så er det jo dumt andet.
Noget andet er at det jo også er en slags fremtids-sikring.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:23 #10
k\'
du kan jo også bare \"nøjes\" med at købe 256 mb
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494707897
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:29 #11
bbs->Fandt det her bundkort EM-8330LMR    Socket A / SiS735/ 5PCI-1AGP / IDE100 799 kr. til kun 799 kr. det du anbefalede var betydeligt dyrere, er det så virkelig dårlig kvalitet jeg har fundet?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:30 #12
Ja, det er utrolig meget dårligere!
Det kan _ikke_ betale sig at spare 200-300 kr. når man skal lave en investering på 1-2 år..
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:35 #13
bbs->Ups troede lige jeg havde fundet det du anbefalede, men det havde jeg vidst ikke, vil du ikke være sød at smide et link til det?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:36 #14
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837922

Det er lidt dyrere med DDR-RAM, dit system vil dog også køre ca. 30% hurtigere.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:42 #15
bbs->Nå, men så må jeg bare spare lidt flere penge, kan godt se logiken i det du siger.
Den konklusion vi er noget til er at en AMD Athlon Thunderbird box, både kan bruge sd-ram og ddr-ram, men at ddr-ram er klart det bedste, og jeg vil gøre klogt i at købe et  Soltek SL-75DRV ATX
bundkort, og at at bundkortet mindst understøtter 512MBRam, ikke?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:43 #16
Bundkortet understøtter 1536MB Ram.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:44 #17
Jeg vil anbefale dig ikke at købe Box, men istedet en alm. AMD Athlon ThunderBird (266MHZ), og dertil købe en Vulcano6CU ( kan købes på www.shg.dk ).
Dit system vil på den måde fungere bedre, da det er en generelt bedre blæser du så køber.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:45 #18
bbs->Er 1536MB RAM ikke ret meget?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:45 #19
Jo, det er ret meget, men det kan vel være at du en dag mener at du vil købe 3*512 mb ..
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:48 #20
Efter at ha\' læst lidt specs omkring boardet har jeg endda fundet ud af at det understøtter 4 GB ram, svarende til 4096 mb.
Volsomt, måske lidt for voldsomt ;)
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:49 #21
bbs->Ja, jeg tænkte nok at det ikke var en særlig god køler der fulgte med, men jeg kan ikke selv finde ud af at sætte sådan noget ind i en computer, (skal har en forhandler til at sætte processoren i) så nu køber jeg bare en box for ikke at gøre det mere besværligt, men ellers tak for rådet :-)
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:51 #22
bbs->Så er de penge sQ da givet godt ud hvis den understøtter så meget...:-)
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:52 #23
Det er også det ;)
Accepterer du nu, eller er der andre ting du vil vide?
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:54 #24
Du for dine point nu, dem har du sQ fortjent :-)
Har også et andet lille spørgsmål du som du selvfølgelig også for point for hvis du kan svare..
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:55 #25
k\' er det oprettet?
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 22:56 #26
Man kan altid skifte bundkort, lige meget hvilken pc man har, ikke?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 22:57 #27
Det kan man altid.
Forresten, så skal du ha\' en 300W strømforsyning i dit kabinet for at køre en Athlon ThunderBird.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 23:00 #28
bbs-> Hehe jeg bliver ved med at spørge.
Hvordan for man å 300W strømforsyning i sit kabinet?(du for selvfølgelig point)
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:03 #29
Strømforsyninger er dyre, hvis de skal være støjfrie..
Det kan meget bedre betale sig at købe et nyt kabinet ..
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404597897
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:03 #30
forresten, så køber jeg selv nøjagtig samme kabinet..
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 23:08 #31
bbs-->det gør ikke noget hvis man har en strømforsyning over 300W vel? Er det muligt at en eget kabinet har en strømforsyning på 300W? jeg har sådan et standard kabinet fra compaq...
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:09 #32
Compaq kabinetter er kun 235W.
Det er helt klart muligt, men det er der desværre ikke på dit.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 23:12 #33
Øv, det bliver sq dyrt det her, findes kabineter med en 300W strømforsyning ikke billigere?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:15 #34
Igen er det kvalitet / penge der hører sammen, jeg vil klart anbefale dig et HighTower kabinet som vist ovenfor, men vi kan da godt gå \"ned\" til miditower uden at der sker vildt meget..

Også et godt kabinet->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404597918
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:16 #35
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 23:17 #36
Hvor ligger forskellen?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:18 #37
Der bliver koldere i et maxi kabinet, typisk mellem 7-10*C koldere.
Du kan selvf. købe en kabinet-blæser hvis dit system bliver ustabilt, men det vil være billigere bare at købe et Maxi tower med det samme.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 23:23 #38
bbs->Jeg tror jeg har fået svar på mine spørgsmål nu, mange tak for hjælpen, hvor mange point vil du have for det? Jeg har 195 jeg kan give af :)
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:25 #39
hehe, det må du helt selv bestemme..
Bare du opretter i kategorien Hardware: PC eller Hardware: Generelt
Så er jeg glad.
Avatar billede zali Nybegynder
29. september 2001 - 23:26 #40
Så opretter jeg et spørgsmål i Hardware: Generelt der hedder point til bbs
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 23:27 #41
fair nok :)